Uitlaatdemper, hoe zit het met vermogen

Taekwon-doka

MF'er
27 sep 2005
240
0
Delft
Even in theorie.

Als je, je demper eraf haald en hem opnieuw laat afstellen zal die dan net zo goed rijden als ervoor? Ja met herrie van hier tot Tokio dan dat snap ik.

Of heeft je demper nog meer puncties als dempen? Tegendruk?

Nieuwsgierigheidje van me
 
Tegendruk o.a. al is het niet zo cruciaal als bij een tweetakt.
Maar toch, zonder demper zal ie relatief te arm staan gok ik. Stel je 'm daar op af en zet je je demper terug dan loopt ie niet zo lekker. Waarschijnlijk verslikt ie even als je het gas ineens open zet. Dat merk ik al met mijn motor, die is afgesteld op een open Hotcam, als ik dan met een Hotcam met dB killer of een Hotcam DS met 'legal insert' ga rijden, reageert de motor minder lekker op het gas.
 
Bij een tweetakt merk je het verschil veel meer, maar ook bij een viertakt is er een moment dat zowel je uitlaatklep als je inlaatklep tegelijk openstaat. Als je de demper weghaalt, lopen de verbrandingsgassen dus veel sneller weg dan met de uitlaat erop. Ik denk dat je enkel meer benzine gaat verbruiken en dat het qua vermogen geen pest uitmaakt.
Sterker nog, door de tegendruk van je uitlaat wordt voorkomen dat er een direct gat ontstaat tussen carburateur en buitenlucht. Ik denk dat zonder uitlaat meer verbrandingsgassen overblijven in de cylinder bij een nieuwe arbeidsslag dan als de uitlaat erop zit (en het mengsel dus gedwongen wordt zich in de verbrandingskamer te verspreiden.) wat leidt tot een lager vermogen.

Een goed uitlaatsysteem kan zelfs voor een drukvulling zorgen omdat de afvoer en aanvoer van gassen zodanig wordt, dat de gassen door massatraagheid de cylinder beter vullen dan gekund had bij enkel atmosferische druk.

Hoeveel herrie een uitlaat maakt zegt weinig over de werking van de uitlaat op de motor.
 
Wat bedoel je met opnieuw afstellen? Carburatie aanpassen, andere sproeiers, naalden e.d.?

Dan kun je hem mogelijk wel goed lopend krijgen, maar of het net zo goed wordt als origineel waag ik te betwijfelen
 
De zogenaamde 'open' demper die gebruikt wordt om meer vermogen te bezorgen is meer dan een uitaat waar de demper uit gesloopt is.
Die zorgt voor een betere ademhaling met net genoeg tegendruk om daarnaast ook een goede verbranding te houden.
De demper eruit slopen en de boel daarop afstellen bezorgd je mogelijk (maar eerder niet) meer vermogen. Probleem is alleen dat je vermogen krijgt in het gebied waar je met die herrie niet eens wil komen.
Daarnaast veroorzaakt het geluid ook tillingen die uiteindelijk zorgen voor een dood gevoel in je voeten en handen en ben je zowieso na een minuut of tien die herrie zelf ook al zat :+
 
Heb dit stukje text ook een paar dagen geleden in een ander topic gepost, hier nu nog maar eens dan........

Eigenlijk is het héél simpel.
Als je door een gekeurde uitlaat met de mond blaast, heeft dat een bepaalde weerstand.
Als je door een open uitlaat met de mond blaast, heeft dat óók een bepaalde weerstand.
Het verschil is echter, dat de weerstand van de open uitlaat vele malen kleiner is, en naarmate de luchtsnelheid toeneemt, wordt de weerstand verhoudingsgewijs steeds meer, waardoor de gedempte uitlaat steeds slechter presteert dan de open versie.
Nu, dat om lucht te kunnen verplaatsen energie nodig is, lijkt me een niet nader uit te leggen gegeven, net zoals de logische redenatie dat de open uitlaat dus om die reden minder energie vraagt.
Het probleem waar we eigenlijk tegenaan lopen is dus het feit dat de motorconfiguratie niet gemaakt is om met de open uitlaat goed te presteren.
Daarom moeten enkele wijzigingen doorgevoerd worden die ervoor zorgdragen dat de spoelhuishouding weer op orde komt, en dat is zeerwel mogelijk.
Zo vlug hieraan voldaan wordt, wordt de motor gegarandeerd sneller, en bij een gelijke snelheid zal het brandsofverbruik ook gegarandeerd dalen, er wordt immers minder energie weggegooid voor het verwijderen van de verbrande gassen, en die energie wordt nu nuttig besteed.
Meer dan eens worden we gewoon voor de gek gehouden omdat overheden prioriteiten stellen en daarvoor de échte waarheid tot op het hoogste niveau proberen te verzwijgen, en tegengestelde waarden herhaaldelijk onder de neus te wrijven totdat we het nog gaan geloven ook.
 
Ik heb ook nog een vraagje hieromtrent, op mijn cb500 ga ik 2 custom uitlaatdempers moneteren van een kawasaki afkomstig, open types. Nu vraag ik me af, ik moet gaan zagen in mijn uitlaatbocht om het passend te maken , ik moet hiervoor een vernauwing wegzagen. Zal dit enig effect hebben in mijn prestaties ( mits afstellen naderhand? )


mvg

Ben
 
Heb dit stukje text ook een paar dagen geleden in een ander topic gepost, hier nu nog maar eens dan........

Eigenlijk is het héél simpel.
Als je door een gekeurde uitlaat met de mond blaast, heeft dat een bepaalde weerstand.
Als je door een open uitlaat met de mond blaast, heeft dat óók een bepaalde weerstand.
Het verschil is echter, dat de weerstand van de open uitlaat vele malen kleiner is, en naarmate de luchtsnelheid toeneemt, wordt de weerstand verhoudingsgewijs steeds meer, waardoor de gedempte uitlaat steeds slechter presteert dan de open versie.
Nu, dat om lucht te kunnen verplaatsen energie nodig is, lijkt me een niet nader uit te leggen gegeven, net zoals de logische redenatie dat de open uitlaat dus om die reden minder energie vraagt.
Het probleem waar we eigenlijk tegenaan lopen is dus het feit dat de motorconfiguratie niet gemaakt is om met de open uitlaat goed te presteren.
Daarom moeten enkele wijzigingen doorgevoerd worden die ervoor zorgdragen dat de spoelhuishouding weer op orde komt, en dat is zeerwel mogelijk.
Zo vlug hieraan voldaan wordt, wordt de motor gegarandeerd sneller, en bij een gelijke snelheid zal het brandsofverbruik ook gegarandeerd dalen, er wordt immers minder energie weggegooid voor het verwijderen van de verbrande gassen, en die energie wordt nu nuttig besteed.Meer dan eens worden we gewoon voor de gek gehouden omdat overheden prioriteiten stellen en daarvoor de échte waarheid tot op het hoogste niveau proberen te verzwijgen, en tegengestelde waarden herhaaldelijk onder de neus te wrijven totdat we het nog gaan geloven ook.

hoe komt het dan dat ik na de afstelling van mijn bandit 1200 op mijn open systeem (vanaf de cilinders): met de plaatsing van k&n en aanpassing carburatie. dat ik toch een hoger verbruik heb :)
 
hoe komt het dan dat ik na de afstelling van mijn bandit 1200 op mijn open systeem (vanaf de cilinders): met de plaatsing van k&n en aanpassing carburatie. dat ik toch een hoger verbruik heb :)
Dan maak je waarschijnlijk gebruik van het extra vermogen, en dus moet de motor daarvoor werken, en dat kost gewoonweg boterhammen.
Als je geen spat harder rijdt, daalt het gebruik gegarandeerd!
(óf je moet geen vermogenswinst gehaald hebben met de "operatie")
En let erop, ik heb óók gezegd dat de SPOELHUISHOUDING op orde gebracht moest worden, ik bedoel daar dus NIET een afstelling op de dyna bank mee, dát komt daarna pas..........
 
maar ook bij een viertakt is er een moment dat zowel je uitlaatklep als je inlaatklep tegelijk openstaat.

Dat lijkt me sterk....... of zit ik erlangs?

Bij een tweetakt merk je het verschil veel meer, maar ook bij een viertakt is er een moment dat zowel je uitlaatklep als je inlaatklep tegelijk openstaat. Als je de demper weghaalt, lopen de verbrandingsgassen dus veel sneller weg dan met de uitlaat erop. Ik denk dat je enkel meer benzine gaat verbruiken en dat het qua vermogen geen pest uitmaakt.
Sterker nog, door de tegendruk van je uitlaat wordt voorkomen dat er een direct gat ontstaat tussen carburateur en buitenlucht. Ik denk dat zonder uitlaat meer verbrandingsgassen overblijven in de cylinder bij een nieuwe arbeidsslag dan als de uitlaat erop zit (en het mengsel dus gedwongen wordt zich in de verbrandingskamer te verspreiden.) wat leidt tot een lager vermogen.

Een goed uitlaatsysteem kan zelfs voor een drukvulling zorgen omdat de afvoer en aanvoer van gassen zodanig wordt, dat de gassen door massatraagheid de cylinder beter vullen dan gekund had bij enkel atmosferische druk.

Hoeveel herrie een uitlaat maakt zegt weinig over de werking van de uitlaat op de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan