Uitlaatdemper..

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Eind oktober wil ik mijn uitlaatdemper vervangen. Ik rij een 2 cilinder (Suzuki SV650s). Nu mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee? Niet per sé met mijn type motor, maar ook in het algemeen.

Eerst: Laser of Bos? Of misschien nog wat anders Arrow(s)? Ik zelf kies denk ik of Laser of Bos.

Wat is het typerende geluid van Bos of Laser? Volgens mij klinkt Laser wat scherper, maar Bos wat doffer met hardere klappen. Tenminste zou heb ik dat gehoord op de SV's.

En dan nog carbon, alu. of titanium (of wat is het eigenlijk).

En als laatst, moet er nog iets anders veranderd worden zoals sproeier en zo. Of kun je het beste gewoon een Dynajet-kit er in laten zetten (met bijhorende rollenbanktest).
 
Kijk....dit is een onderwerp naar m`n hart :9

Persoonlijk vind ik een Bos VEEL MOOIER uitzien EN klinken dan een Laser...

Neem iig GEEN Aluminium omdat deze sneller corroderen dan bijv Titanium/Carbon.

Titanium moet bij je motor staan, Carbon staat bijna overal op.
Als je een Bos Carbon neemt...kan je niet stuk *D

Het is wel beter een kitje erin te doen (+afstellen) maar niet iedereen heeft daar geld voor over....je praat dan toch over 600-700,=en niet eens een sport lucht filter á 300,= :(

Wat ik heb gedaan: Eerst de demper eronder, dan ff rijden...en als het makkelijk is....kijk naar je bougies!! (nee niet tijdens het rijden :+ ) zij ze koffie bruin dan kan je er bijna van uitgaan dat het niet perse nodig is om te laten afstellen...is ie zwart (te veel benzine) of te wit (te weinig benzine) kan je simpel verhelpen door je gasnaald omhoog (meer benzine) of naar beneden (minder benzine) te doen.
LET OP: Ringetje op gasnaald omhoog is dus naald omlaag doen.

Als je geen losneembaar ringetje op je gasnaald hebt, kan je bij de DHZ een RVS ringetje halen en over je naald doen...dit is dan de naald omhoog brenegen...je naald omlaag brengen en een vaste gasnaald kan dan niet :(

Maar bovenstaand is wel een secuur werkje...maar eigenlijk wel makkelijk...je moet het gewoon een paar keer gedaan hebben (liefst niet met jouw eigen fiets :P nee, geintje hoor...)

nog vragen?
 
blijkbaar niet :9
wat wilde je precies weten?


Het is wel beter een kitje erin te doen (+afstellen) maar niet iedereen heeft daar geld voor over....je praat dan toch over 600-700,=en niet eens een sport lucht filter á 300,=

Wat ik heb gedaan: Eerst de demper eronder, dan ff rijden...en als het makkelijk is....kijk naar je bougies!! (nee niet tijdens het rijden ) zij ze koffie bruin dan kan je er bijna van uitgaan dat het niet perse nodig is om te laten afstellen...is ie zwart (te veel benzine) of te wit (te weinig benzine) kan je simpel verhelpen door je gasnaald omhoog (meer benzine) of naar beneden (minder benzine) te doen.
LET OP: Ringetje op gasnaald omhoog is dus naald omlaag doen.

Als je geen losneembaar ringetje op je gasnaald hebt, kan je bij de DHZ een RVS ringetje halen en over je naald doen...dit is dan de naald omhoog brenegen...je naald omlaag brengen en een vaste gasnaald kan dan niet

Dat gedeelte zo ongeveer :)
 
Ok....begin bij het begin.

Ten eerste...kan je makkelijk bij je bougies? (hopelijk weet je toch wel wat/waar je bougies zijn/zitten :P )

Zo ja...heb je pech...moet je toch gaan sleutelen })

OK...heb je al een demper??? nee....haal er één ;)

Wanneer ie erop zit...ga je een stukje rijden....tot nu snap je het toch wel :?
en als je terug komt van weggeweest...draai je je bougies eruit....pas op..ze zijn nu nog heet.

Als je naar het puntje kijkt...moet ie koffiebruin zijn (koffie met koffiemelk kleur :+ ) zijn ze dit niet, dan zou je je afstelling kunnen controleren.

tot zover stop ik ff...want je hebt al genoeg te doen :?

Suc6 Rozz
 
Zonder heel vervelend te willen doen... Laat onze Poohbeer dit allemaal maar niet uitvinden voorlopig...

Je tips zijn goed en zeker bruikbaar, maar voor onze Pooh iets te hoog gegrepen...
 
Zonder heel vervelend te willen doen... Laat onze Poohbeer dit allemaal maar niet uitvinden voorlopig...

Je tips zijn goed en zeker bruikbaar, maar voor onze Pooh iets te hoog gegrepen...

Euhhm.. hoe moet'k er dan ooit iets van leren helldesker? Of zijn er simpele dingen die zelfs ik zelf kan doen/uitvinden? Zo jah? Wat?! :)

Ik weet trouwens inderdaad die bougies niet eens zitten, weet gelukkig al wel wat't is..

 

Pooh, luister.

Oefening baart kunst en vrouwen baren kinderen.
Wat ik wil zeggen, probeer eens iets uit elkaar te halen om het vervolgens weer op de juiste manier in elkaar te zetten. Vergeet dan niet om alle onderdelen weer te gebruiken! :)

Weetje waar je het beste mee kan beginnen, niet te moeilijk maar wel gewoon leuk om te doen: de versnellings bak! })

Sleutel ze ;)
 
Op 2001-06-18 21:56, schreef HELLdesker:
Zonder heel vervelend te willen doen... Laat onze Poohbeer dit allemaal maar niet uitvinden voorlopig...

Je tips zijn goed en zeker bruikbaar, maar voor onze Pooh iets te hoog gegrepen...

Euhhm.. hoe moet'k er dan ooit iets van leren helldesker? Of zijn er simpele dingen die zelfs ik zelf kan doen/uitvinden? Zo jah? Wat?! :)

Ik weet trouwens inderdaad die bougies niet eens zitten, weet gelukkig al wel wat't is..

Pooh, zorg er voor dat je eerst weet waar je alle sapjes ( vloeistoffen.) in moet gooien en welke waarvoor dienen. Kijk bijvoorbeeld ook waar de accu zit. Ga gewoon eens de standaard dingen zoeken en controleren. Remblokken bijvoorbeeld... ( ga voorlopig nog NIET aan je blok sleutelen.)
 
ok, waar vind ik die remblokken?
Remvloeistof (die pot) zit zo ongeveer op minimum dus die dingen moeten bijna vervangen worden zeker he? Is dat iets dat je als totale kneus zelf kan doen? Remmen zijn best wel belangrijk volgens mij :)
 
Begin simpel, haal bijvoorbeeld je achterwiel er eens uit. Met een beetje geluk staat dat zelfs beschreven in je handleiding. Is best simpel, wel zorgen dat ie er weer goed in gaat en recht, en daarna altijd voorzichting dubbelchecken tijdens het rijden of alles goed en vast zit, en functioneerd...
 
Remvloeistof is een gesloten cirquit en dat vervang je dus niet :) . Als je deze wel zelf bij gaat vullen dan krijg je je nieuwe remblokken als je die vervangt er niet meer tussen. Je remblokken zullen dus wel opraken en als je die vervangt dan stijgt je remvloeistof peil van zelf weer. (dat heeft mijn rijinstructeur me tenminste wijs gemaakt :) ).
 
Dringend toch maar dat boek bestellen dus..
duud, heb je die link nog? En heeft er iemand creditkaart op overschot?
 
Remvloeistof is een gesloten cirquit en dat vervang je dus niet :) . Als je deze wel zelf bij gaat vullen dan krijg je je nieuwe remblokken als je die vervangt er niet meer tussen. Je remblokken zullen dus wel opraken en als je die vervangt dan stijgt je remvloeistof peil van zelf weer. (dat heeft mijn rijinstructeur me tenminste wijs gemaakt :) ).

Je moet je dus niet alles wijs laten maken je kan je remvloeistof het best 1x per jaar a 1x2jaar vervangen remvloestof trekt vocht/water aan wat dus een negatieve invloed heeft op de remwerking '(
Je zult ook zien dat goede/verse remvloeistof helder is, als het bruin/donker is wordt het toch tijd om te vervangen, niet bijvullen ;)

Je zult dit ook in de meeste instructie/onderhoudsboekjes terug vinden
om de 2 jaar vervangen.

Wat heeft dit alles trouwens met uitlaatdempers te maken
dat was toch de Topic.

_________________
GSX-R 600

[ Dit Bericht is bewerkt door: Johnv op 2001-06-19 19:38 ]
 
Dringend toch maar dat boek bestellen dus..
duud, heb je die link nog? En heeft er iemand creditkaart op overschot?

moet je perse een creditcard hebben??? kan je niet gewoon via een motorzaak bestellen??

anders wil ik je wel helpen....mail anders ff

Je wilde makkelijk beginnen...begin dan inderdaard ff je remblokken te bekijken..doe voorlopig niets aan je vloeistoffen...want als je remblokken op zijn, en je doet er nieuwe in...komt dat reservoirtje vol te zitten...maar is hierboven al gezegd :+

als het goed is, kan je langs je wiel naar je blokken kijken...je ziet dan een metalen plaatje met remvoering (je zit nu aan beide kanten van je schijfrem te kijken....zie je nog remvoering? of niet....

Als het goed is heb je op je beide remmen voor, een metalen plaatje met 2 boutjes/inbus...deze kan je makkelijk verwijden.

daaronder zie je je remblokken....met bijbehorende pinnetjes e.d.
kijk er maar ff goed naar..nog niets loshalen, nu kan je ook wat makkelijker je remvoering controleren. (Remblokken bestaan uit een metalen plaat waar remvoering op zit)

Einde Les 1 :9
 
Koop dat boek nou een een keer |(



geintje :9

heb wel m`n fiets een grote beurt gegeven...en een paar onderdelen veranderd...hier maak ik misschien wel een fototje of twee van ;)
 
Ik heb me fiets al een paar keer gewassen.. daar kan'k wel foto's van online zetten. (al krijg'k dat stuk frame aan me ketting niet proper) :(
 
achterbrug poohbeer? idd vettige zooi is daar moeilijk te verwijderen.

Ik moet ook maar weer 's aan de gang met de poetsdoeken...


In het algemeen, als je een andere uitlaat plaatst moet je de sproeiers ook aanpassen. De uitlaatgassen kunnen sneller weg, en het schema dat de fabrikant in z'n achterhoofd had klopt niet meer.

Zelf ben ik er zo achtergekomen dat ik al sportievere sproeiers HAD!


_________________
Helaas berusten de onderstaande topics niet op de waarheid :+

[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-06-20 09:41 ]
 
Schoonmaak tip!!!

Gebruik WD40....ja die blauwe spuitbus met rode dop...

Krijg je alle teer/vet/vliegen :P e.d. weg.
er blijft dan ook nog een laagje vet over om te beschermen.

Ik spuit het erop...wacht ff 2-3 min en dan OF met warm water+ zeep afspoelen OF met zachte doek uitwrijven.

Dit spul is echt onwijs goed om je velgen schoon te maken!!!!!!
 
gewone diesel werkt ook perfect :) Is tevens ook vettig, je mag er ook je ketting mee schoonmaken ;) Als je daar behoefte aan zou hebben :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan