Uitleg over aantal cilinders

Benonderweg

MF'er
14 jul 2019
151
96
Onderweg
Hallo allemaal,

Heeft iemand een goeie uitleg of een goeie link over het aantal cilinders in een motorbloken wat dat uitmaakt voor de eigenschappen?

Alvast bedankt
 
Hahahaha, er komt dan inderdaad wel een kanon op je af.
@TS: sorry voor de vervuiling

Zijn 2 cilinders altijd goedkoper in onderhoud dan 4? Of is dit ook weer in alles afhankelijk van merk, vermogen en doel?
 
Hahahaha, er komt dan inderdaad wel een kanon op je af.
@TS: sorry voor de vervuiling

Zijn 2 cilinders altijd goedkoper in onderhoud dan 4? Of is dit ook weer in alles afhankelijk van merk, vermogen en doel?

Nee zeker niet, is naast het aantal kleppen (per cilinder en aantal cilinders natuurlijk) vooral ook de bereikbaarheid van de klepdeksels wat zal bepalen hoeveel werk het is om deze te stellen.

Bij BMW bijvoorbeeld heb je de oude K serie waarbij de kleppen aan de buitenkant zitten en dus direct bereikbaar. Zo ook nog bij de huidige R serie boxer motoren. De kleppen zitten gewoon aan de buitenkant.

Tegenoverstelde is dan denk ik een V4 van bv Ducati waarbij je al heel veel moet gaan demonteren om aan die kleppen te kunnen.
 
Ik heb een 2 cylinder, 3 cylinder, 4 cylinder in v en 4 cylinder in lijn. De 3 cylinder vind ik het leukst. Zegt op zich natuurlijk niets. Alle zijn injectie.

Ik heb m'n 3 cilinder niet meer maar wel langs naast een 1 en 2 cilinder (boxer) gehad. Vond ook altijd de 3 cilinder op alle gebied het leukste rijden. Nog luier rijden dan de 1200 boxer (ondanks dat het een 700cc 3 cilinder was) voor de versnellingen en daarnaast ook leuk in toeren kunnen jagen als je dat echt wilt. Ik vergelijk dan wel een R1200 GS met een Street Triple. Betere vergelijking is dan een R1200 RS met een Street of mss beter een Speed triple.

De 3 heb ik weggedaan voor een elektrische motor. Als je echt gemak wilt in het rijden moet je of een scooter of dct of elektrisch gaan. Maar dat is niet echt wat de TS naar op zoek is denk ik.

Sowieso is beste advies met alle types een recent model te gaan testrijden.
  1. Waar je een recente 1 cilinder gaat vinden weet ik zo niet :-) (waarschijnlijk moet je dan naar de 300-400cc instappers kijken)
  2. Een Yamaha MT-07 is een parallel twin
  3. die je goed kunt vergelijken met een MT-09 triple
  4. Keuze genoeg, om in zelfde lijn te blijven bv een Yamaha MT-10
  5. negeer mij
  6. BMW K1600 of een Honda Gold wing, zijn natuurlijk niet vergelijkbaar met de voorgaande naked bikes
 
Sowieso is beste advies met alle types een recent model te gaan testrijden.
  1. Waar je een recente 1 cilinder gaat vinden weet ik zo niet :-) (waarschijnlijk moet je dan naar de 300-400cc instappers kijken)
  2. Een Yamaha MT-07 is een parallel twin
  3. die je goed kunt vergelijken met een MT-09 triple
  4. Keuze genoeg, om in zelfde lijn te blijven bv een Yamaha MT-10
  5. negeer mij
  6. BMW K1600 of een Honda Gold wing, zijn natuurlijk niet vergelijkbaar met de voorgaande naked bikes

De mt-07 heeft misschien twee cilinders naast elkaar maar is in de zuivere zin van het woord geen "echte" paralleltwin waarin beide cilinders samen op en neer bewegen met een 360 graden ontstekingsinterval. De mt-07 heeft net als veel andere 2-in-lijn-motoren verzette kruktappen waardoor hij het ontstekingsinterval heeft van een V-twin.

Eigenlijk kun je motorblokken naar mijn mening dus beter vergelijken op basis van ontstekingsinterval en koppelkrommes dan op basis van de cilinderconfiguratie.
 
Moep zegt dat de architectuur net zo belangrijk is...

Boxermotor - cilinders liggen tegenover elkaar, o.a. BMW modellen, Ural, Dnepr, Honda Goldwing
Lijnmotor - en dan nog dwars of in de lengte. Lijnblokken dwarsgeplaatst komt het meest voor. In de lengte bij mijn weten vrijwel alleen bij de BMW K-serie
V-motor, en dan weer in lengte (Harley Davidson, heel veel Japanse klonen) of dwars zoals de Moto Guzzi en sommige Japanse blokken (Honda Silverwing)

Elke architectuur heeft zijn eigen karakter en dat is veel meer bepalend dan het aantal cilinders....
Ik vind dat je niet in de derde persoon over jezelf niet praten en ik vind daarnaast ook dat je heel erg ongelijk hebt: die zgn. architectuur is niet zo heel erg belangrijk: er zit bijvoorbeeld heel erg veel verschil tussen alle V-motoren in lengterichting. Bijvoorbeeld een Ducati 1098 V-twin is compleet iets anders dan de motor in een oude Harley knucklehead terwijl het in jouw redenatie precies dezelfde architectuur betreft.
 
Ik heb een 2 cylinder, 3 cylinder, 4 cylinder in v en 4 cylinder in lijn. De 3 cylinder vind ik het leukst. Zegt op zich natuurlijk niets. Alle zijn injectie.

Loopt hardstikke mooi, je zou denken dat drie een oneven aantal is en er dus iets van ongelijkheid moet zijn, maar de drie krukpennen vormen een perfecte driehoek en er zijn nauwelijks kantelmomenten. Het gevolg is een turbine achtige loop, net als de zes in lijn.

V of L motoren hebben gewoonlijk twee drijfstangen samen op een krukpen en soms geeft dat een wat onregelmatig lopen, net als het gereutel van een oude Amerikaanse V8, waar de V twin een kwart van vormt.

Maar mijn Honda Magna's zijn in feite een L 4, maar die lopen dan weer heel regelmatig, kweenie hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen en ze vliegen ook nog moeiteloos naar 10.000 toeren.
 
Loopt hardstikke mooi, je zou denken dat drie een oneven aantal is en er dus iets van ongelijkheid moet zijn, maar de drie krukpennen vormen een perfecte driehoek en er zijn nauwelijks kantelmomenten. Het gevolg is een turbine achtige loop, net als de zes in lijn.
Ja, dat klopt. Een gewone vier in lijn heeft steeds een punt waarop alle zuigers tegelijk stilstaan.
 
Aantal cilinders zegt wel wat maar niet alles, cilinderinhoud per cilinder telt ook aardig mee, een VTR250, een Monster 900 en een Harley 1600 zijn echt een wereld van verschil, ook door de verschillen in tuningsniveau.
 
Loopt hardstikke mooi, je zou denken dat drie een oneven aantal is en er dus iets van ongelijkheid moet zijn, maar de drie krukpennen vormen een perfecte driehoek en er zijn nauwelijks kantelmomenten. Het gevolg is een turbine achtige loop, net als de zes in lijn.

Dat is niet waar, een driecilinderlijnmotor heeft (minimaal) 1 balans-as nodig. Zie ook dit filmpje:
 
Dat is niet waar, een driecilinderlijnmotor heeft (minimaal) 1 balans-as nodig. Zie ook dit filmpje:
Dit word leuk, ik heb de koffie al klaar staan:+
Ik heb zelf een 3 cilinder en dat hok staat behoorlijk te trillen stationair.
M,n 6 cilinder kan ik een muntje op balanceren zonder dat die er af trilt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb m'n 3 cilinder niet meer maar wel langs naast een 1 en 2 cilinder (boxer) gehad. Vond ook altijd de 3 cilinder op alle gebied het leukste rijden. Nog luier rijden dan de 1200 boxer (ondanks dat het een 700cc 3 cilinder was) voor de versnellingen en daarnaast ook leuk in toeren kunnen jagen als je dat echt wilt. Ik vergelijk dan wel een R1200 GS met een Street Triple. Betere vergelijking is dan een R1200 RS met een Street of mss beter een Speed triple.

De 3 heb ik weggedaan voor een elektrische motor. Als je echt gemak wilt in het rijden moet je of een scooter of dct of elektrisch gaan. Maar dat is niet echt wat de TS naar op zoek is denk ik.

Sowieso is beste advies met alle types een recent model te gaan testrijden.
  1. Waar je een recente 1 cilinder gaat vinden weet ik zo niet :-) (waarschijnlijk moet je dan naar de 300-400cc instappers kijken)
  2. Een Yamaha MT-07 is een parallel twin
  3. die je goed kunt vergelijken met een MT-09 triple
  4. Keuze genoeg, om in zelfde lijn te blijven bv een Yamaha MT-10
  5. negeer mij
  6. BMW K1600 of een Honda Gold wing, zijn natuurlijk niet vergelijkbaar met de voorgaande naked bikes
Ik had even niet gerekend dat jullie meteen zouden losbarsten met zoveel informatie hahaha wel leuk dat er hier en daar een verschil van mening is. Genoeg te googlen want het is voor mij nog aardig abra cadabra...

Ik ben nu aan het lessen op een honda cb650f en dat bevalt me wel. Ik denk dat ik na het lezen toch ga uitkomen op een 2 of een 3 cilinder, maar ik ga lekker proefritjes maken en dan zie ik het wel.
 
de vraagstelling is niet juist..
Waarom bouwt men 1-2-3-x cilinder motoren...

Heel simpel om aan het idee van de ontwerper te voldoen, en daar kun je alle kanten mee op , werkelijk alle kanten...
1cil rammelt en trilt????? wat dacht je van een RG 5-8-10 cc motortje...gaat als een naaimachine, levert behoorlijk vermogen, maar geen koppel
50cc tweetact iets meer koppel, maar moet zijn vermogen nog steeds uit het toerental halen..
250 cc 4t zescilinder waar honda de racewereld mee versteld deed staan, lukte alleen vanwege het idioot aantal versnellingen
VMAX..gigantisch koppel... juist voor deze motor ontworpeneerste boxers en V...lekker simpele krukas, twee cilinders op een kruktap...
motor wordt dus gemaakt naar het ontwerp en idee van de ontwerper, die ook rekening houd met welke doelgroep ze willen bereiken...
Een racer met een lange slag motor voldoet niet aan het imago van een racer, die moet janken...
Een chopper moet klappen maken.. een stadsmotor moet lekker te bereiden zijn zonder veel te moeten schakelen etc etc
 
Vroeger waren er veel lange slag motoren, maar de zuigersnelheid wordt wel erg hoog en ik heb zuigers in tweeën zien gaan.
om motoren beter te laten ademen heb je grotere kleppen nodig...als de boring dat niet toestaat moet je die groter maken, en om dan in dezelfde cilinderinhoud te blijven wordt de slag kleiner, en dan moet je dus vaker de zuiger afremmen en weer op gang brengen naar hogere snelheden, en ergens is er een maximum, en hoe langer de slag des te meer moet er met eenzelfde toerental worden afgelegd, dus dan breng je de slag terug
 
Dat is niet waar: het janken van korteslag-racers heeft technische redenen en gaat niet over imago. Trouwens, heb je wel eens gekeken naar rondetijden van de (niet-jankende) moto3?

Nou maak jij een denkfout..
Moto3 klinkt alleen zo omdat er restrictie's aan het blok zijn opgelegd, max 81mm boring en 14000rpm...
Laat je de ontwerpers hun gang gaan, dan krijg je echt wel andere blokken hoor, maar dan wordt het onbetaalbaar, en is er geen instapklasse meer

En hoeveel harley's, buels of andere grote tweecilinders zie je dan met volledig kuipwerk rijden, of hoeveel 4 cilinder racers worden er als choppers omgebouwd
 
Honda+RC115+twin+DOHC+50cc+racer+crank-1a.jpg


Honda 50cc racer.
 
@K@W@: Ik mis het punt dat je probeert te maken. Restricties en klasses zijn een integraal deel van de racerij. De MotoGP-machines van tegenwoordig janken ook niet meer, die brullen. Ook in de Superbikes is bijna de helft geen 'janker'.

Wat je probeert te zeggen over kuipwerk om harley davidsons en het ombouwen naar choppers gaat volledig langs me heen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan