Uitleg over aantal cilinders

Benonderweg

MF'er
14 jul 2019
151
96
Onderweg
Hallo allemaal,

Heeft iemand een goeie uitleg of een goeie link over het aantal cilinders in een motorbloken wat dat uitmaakt voor de eigenschappen?

Alvast bedankt
 
Karakeristieken hangen van meer factoren af dan alleen het aantal cilinders.

Heel simpel gezegd, hoe meer cilinders, des te vloeiender is de motorloop (uitzonderingen daargelaten....).
 
Moep zegt dat de architectuur net zo belangrijk is...

Boxermotor - cilinders liggen tegenover elkaar, o.a. BMW modellen, Ural, Dnepr, Honda Goldwing
Lijnmotor - en dan nog dwars of in de lengte. Lijnblokken dwarsgeplaatst komt het meest voor. In de lengte bij mijn weten vrijwel alleen bij de BMW K-serie
V-motor, en dan weer in lengte (Harley Davidson, heel veel Japanse klonen) of dwars zoals de Moto Guzzi en sommige Japanse blokken (Honda Silverwing)

Elke architectuur heeft zijn eigen karakter en dat is veel meer bepalend dan het aantal cilinders....
 
1 cilinder: agressief en bokkig rijgedrag, maakt meestal wat minder toeren.

2 cilinder: veel koppel en boven de 750 cc (grofweg) bokkig onder in toeren en beukende power

3 cilinder: dit is op papier de ideale motor, veel koppel in het hele toeren gebied, en soepel rijgedrag.

4 cilinder lijn: meest gebruikte motor, onderin toeren wat minder koppel, maar hoe meer toeren, hoe lekkerder het blok gaat lopen.

4 cilinder in v- vorm: kruising tussen 2 cilinder en 4 in lijn.

6 cilinder: soepel en sterk, kom je maar weinig tegen.
 
meer cilinders - kleinere zuigers - hoger toerental - meer vermogen

Dat is iets te kort door de bocht. Er is ook nog iets als verhouding tussen boring en slag en bij de hoogtoerige motor is de boring meestal groter dan de slag.

En vermogen op zich zegt niet alles. Je hebt kans dat een motor met minder vermogen toch sneller is dan een met meer vermogen en dat heeft dan weer te maken met de powerband.

TS: een zes in lijn loopt heel mooi omdat de krukpennen om de 120 graden staan en je ahw twee driehoeken vormt. Als er twee zuigers in het bovenste dode punt zijn aangeland, zijn er twee onderweg naar boven en twee onderweg naar beneden en dus heb je minder kantelmomenten zoals bij de vier in lijn.

Bij de oude Engelse tweecilinders gaan de zuigers geliijk naar boven en beneden. Dat loopt mooi regelmatig, maar kan zodanig trillen dat je op een vibrator zit.
 
Moep zegt dat de architectuur net zo belangrijk is...

Boxermotor - cilinders liggen tegenover elkaar, o.a. BMW modellen, Ural, Dnepr, Honda Goldwing
Lijnmotor - en dan nog dwars of in de lengte. Lijnblokken dwarsgeplaatst komt het meest voor. In de lengte bij mijn weten vrijwel alleen bij de BMW K-serie
V-motor, en dan weer in lengte (Harley Davidson, heel veel Japanse klonen) of dwars zoals de Moto Guzzi en sommige Japanse blokken (Honda Silverwing)

Elke architectuur heeft zijn eigen karakter en dat is veel meer bepalend dan het aantal cilinders....
zullen we dat andersom doen? ;)

:+
 
In het algemeen: Hoe meer cylinders, hoe vaker je per 2 toeren een ontbranding hebt, dus hoe kleiner het vliegwiel dat nodig is om de motor aan de gang te houden en hoe soepeler het loopt. En daar is in theorie geen maximum aan, al kom je op motoren zoals al gezegd niet meer dan 6 cylinders tegen. Verder heb je als aanvulling op het lijstje nog L-motoren, W-motoren en stermotoren, al zul je alleen de laatste 2 niet op motoren aantreffen.

En of je een 1-, 2-, 3-, 4- of 6-cylinder hebt van 600cc, maakt op papier niet veel uit, vergelijkbaar vermogen, alleen kan in het in de praktijk nogal verschil maken of je per 2 rondjes 1 grote verbranding hebt, of 6 kleinere. Buiten dat, als je 6 cylinders hebt, heb je veel meer materialen nodig en zal het blok dus meestal wat zwaarder uitpakken dan een 1-cylinder.
 
Als het inderdaad gaat om keuze motor dit verhaal met mijn aanvulling van motorrem. Oftewel wat de motor doet als je het gas lost.

1 heel felle motorrem. Voor velen te fel.
2 nog opvallend maar eerder bruikbaar
3 ideale tussengebied
4 weinig motorrem
6 nog minder

1 cilinder: agressief en bokkig rijgedrag, maakt meestal wat minder toeren.

2 cilinder: veel koppel en boven de 750 cc (grofweg) bokkig onder in toeren en beukende power

3 cilinder: dit is op papier de ideale motor, veel koppel in het hele toeren gebied, en soepel rijgedrag.

4 cilinder lijn: meest gebruikte motor, onderin toeren wat minder koppel, maar hoe meer toeren, hoe lekkerder het blok gaat lopen.

4 cilinder in v- vorm: kruising tussen 2 cilinder en 4 in lijn.

6 cilinder: soepel en sterk, kom je maar weinig tegen.
 
1 cilinder: agressief en bokkig rijgedrag, maakt meestal wat minder toeren.
(XT600)
Lichte motor, weinig toeren, veel trillen, en vooral onderin moker veel power. Snelweg is geen goed idee. Bokkerig klagen veel mensen over, maar ik heb er nog nooit last van gehad.
2 cilinder: veel koppel en boven de 750 cc (grofweg) bokkig onder in toeren en beukende power
(GS500, een of andere yamaha lesmotor, R1150RT)
Veel beginnersmotoren hebben dit omdat het een voorspelbare power output heeft.
3 cilinder: dit is op papier de ideale motor, veel koppel in het hele toeren gebied, en soepel rijgedrag.
Nooit gereden.
4 cilinder lijn: meest gebruikte motor, onderin toeren wat minder koppel, maar hoe meer toeren, hoe lekkerder het blok gaat lopen.
(K100, YZF600R, GPX750R)
Afhankelijk van welke 4 cilinder. 600cc: inderdaad laag weinig koppel veel toeren = veel vermogen en weinig trillingen. Maar de grotere 4 cilinder blokken hebben wel een bult meer koppel.
4 cilinder in v- vorm: kruising tussen 2 cilinder en 4 in lijn.
6 cilinder: soepel en sterk, kom je maar weinig tegen.
Ook nog niet gereden.

Even aangevuld met eigen ervaringen en type motor. Als je bedenkt dat er al behoorlijk wat verschil zit tussen de fazer en de r6, ondanks dat dat in basis een 4 in lijn is met 600 cc werkt maar 1 ding: kijk naar waar het ding voor bedoeld is en ga er eens mee rijden.
 
Jaja was het allemaal maar zo simpel,zo is de ene motor de andere niet,je kan bijvoorbeeld 2 motoren naast elkaar vergelijken
met de zelfde cilinderinhoud en zelfde aantal cilinders en toch kan de 1 veel meer trillen dan de ander,dat ligt aan de constructeurs
die de motor ontworpen hebben,proefrijden blijft dan ook het belangrijkste voordat je een keuze maakt.
 
Vergeet ook het onderhoud niet. Kleppen stellen op een 1 of 4- cilinder scheelt in tijd en geld.
Idem voor aantal carburators.
Ook dat is weer te simpel gesteld,carburateurs zijn zo goed als uitgestorven bij modernere motoren,injectie behoeft veel minder
onderhoud,en heb je ook motoren met hydraulische klepstoters,dan hoef je de kleppen ook niet meer te stellen,en dan heb je
nog de verschillen in aandrijving,zoals de ketting,riem en cardan.
Kortom de keuze is reuze en meer dan genoeg om over na te denken als je een motor zoekt.
 
Interssant topic! Waar de fiets voor bedoeld is zal dus het belangrijkst zijn om een keuze te maken. Met een trail kan je ook woon-werk rijden
Je kan met alles woon werkverkeer rijden,de vraag is of je dat met enig comfort kan doen en of je nog wat mee wil kunnen nemen,
een trail motor is nou niet echt 1 van de meest geschikte motoren daarvoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan