Uitleg schokdempers vervangen GTS

motorhan

Die hard MF'er
12 jan 2009
325
7
Budel
Hallo,
Ik ben van plan de komende tijd de schokbrekers te vervangen van de GTS 2015. Ik dacht er wel eens een filmpje van te hebben gezien over de werkwijze, maar kan het niet (terug) vinden.
Iemand een idee of er ergens een werkinstructie is te zien.

Vast bedankt voor een reactie.
 
Ik zou wel eerst de linker of wel de rechter kant vervangen en niet beiden tegelijk dat scheelt een hoop gezooi .Ik heb het zelf ook al enkele keren gedaan stelt niks voor .
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

Op het filmpje zie je wat je moet doen aan de linker kant en ook hoe je de dempers aan de onderkant moet plaatsen omdat het bevestigingsoog uit het midden zit.

Gelukkig heb ik wel zo'n motorheftafel en het hoeft ook niet perse op 1 dag klaar.

Laten doen is natuurlijk ook een optie maar de dealer zit niet naast de deur en dan moet ik hem brengen en me laten ophalen en later weer halen een heel gedoe. En ik wil eigenlijk niet toegeven dat ik bepaalde bewegingen niet meer kan of heel moeilijk/pijnlijk is.
 
Ik vind het niet heel veel voorstellen, achter is al helemaal erg simpel.

- Vespa op de middenbok.
- Luchtfilterbakje los schroeven, zit met 2 keer kruiskop vast op het variatorhuis/achterbrug.
- Zadel open, zwarte kap rondom tankdop los, 4 x imbus M6 (2 keer lang, 2 keer kort)
Schokbreker
- Begin met de linkse, met 2 steek sleutels de contramoer en moer lossen van de schokdemper.
- onder zijde de luchtfilter bak iets optillen en met sleutel 13 en 17 onderste bevestiging los
draaien.
- onthouden hoe de schokdemper gemonteerd zit onder, zit uit het midden, volgens mij op die manier dat
de veer het verste weg zit van der band.
- Schokdemper er uit, nieuwe er in, eventueel met nieuwe rubbers of kunststof bussen.
- Zooitje in omgekeerde volgorde weer vast zetten.
- linkerzijde ongeveer gelijk maar dan onder met sleutel 17 1 moer los draaien.

Voorzijde is iets lastiger.
Vespa ook op de middenbok zetten en aan de voorzijde opkrikken
1508250556-800-x-600px-IMG_20170910_144840.jpg

Wieltje er uit, en dan wat winkelen met een dopsetje met dopje 13 om de bovenzijde los van de schokdemper los te krijgen.
Gaat wat lastig maar met een klein doppensetje met een kniestukje lukt het wel.
Onderzijde wijst ook zich zelf.
 
Als ik kijk bij de originele dempers achter dan zie ik dat de onderste bevestiging aan de demper uit het midden zit.
Bij de nieuwe Bitubo is er wel een linkse (de kant van het luchtfilter) maar bij de rechtse zit de bevestiging gewoon in het midden.
Hebben jullie daar ervaring mee.
Met vr gr
Han
 
Als ik kijk bij de originele dempers achter dan zie ik dat de onderste bevestiging aan de demper uit het midden zit.
Bij de nieuwe Bitubo is er wel een linkse (de kant van het luchtfilter) maar bij de rechtse zit de bevestiging gewoon in het midden.
Hebben jullie daar ervaring mee.
Met vr gr
Han
Misschien een beetje laat, maar vandaag deze Bitubo schokbrekers gemonteerd.
Je moet de busjes van de originele schokbrekers (onderste gat) overzetten en dan aan de rechter kant een ring van 2 mm als opvulling gebruiken.
 
Misschien een beetje laat, maar vandaag deze Bitubo schokbrekers gemonteerd.
Je moet de busjes van de originele schokbrekers (onderste gat) overzetten en dan aan de rechter kant een ring van 2 mm als opvulling gebruiken.

Je kan nu eenmaal niet eerder reageren voor je het weet. Ik had er geen vertrouwen in en heb ze geruild voor Malossi. De verkoper kon ook niet zeggen of ze zouden passen en proberen was gen optie omdat ik ze dan niet meer terug mocht sturen.

Die zien er aan de onderkant uit als de originele. Er is wel een probleem als je ze wil verstellen. Er wordt geen passende sleutel bijgeleverd. En de originele haaksleutel van Vespa werkt wel voor de rechterdemper maar niet voor links. daar is de ruimte te weinig. De inkepingen op e Malossi zitten op een andere afstand. Ik heb 2 Vespa haaksleutels aangepast speciaal voor de linker demper. Voor zit de Bitubo omdat Malossi geen passende voordemper heeft voor de GTS 2015 wel voor de eerdere en latere modellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan