Uitleg Tandwielverhoudingen????

rdehaas

Die hard MF'er
24 sep 2006
663
2
Amsterdam
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen hoe het nou precies werkt met de tandwielverhoudingen?
Ik heb een ZX7R uit 1996 en wil die wat harder laten acceleren en daar lever ik dan natuurlijk een stukje topsnelheid voor in, wat me niet interesseerd.

Als ik het goed begrijp moet ik een kleiner voortandwiel nemen??

Moet ik het achtertandwiel ook aanpassen?? Zo ja waarom??

Alvast bedankt!

Gr. Robert
 
Ik heb op mijn 7 een 15 tands voortandwiel... Dit is al een enorm verschil met de standaard 16 tands.

Ik zou zeker niet kleiner gaan dan 15, gezien je ketting dan om een kleinere radius moet en harder zal gaan slijten... Ook zal je ketting strakker over je achterbrug getrokken worden.

En qua topsnelheid mag je niet klagen. Je redt de toerenbegrenzer in z'n 6 wel, maar dan moet je toch een pittig lang recht eind hebben.
 
Kleiner voortandwiel is genoeg.
(Groter achtertandwiel kan ook, maar dan is je ketting te kort en moet die vervangen worden.)

Niet als je nog een beetje ruimte hebt met je spanners. :)

Let wel, 1 tandje vóór komt overeen met ongeveer 3 achter.
Zelf had ik +3 achter, maar vond het wat irritant om hoge toeren te draaien.
Dus weer terug naar +1.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen hoe het nou precies werkt met de tandwielverhoudingen?
Ik heb een ZX7R uit 1996 en wil die wat harder laten acceleren en daar lever ik dan natuurlijk een stukje topsnelheid voor in, wat me niet interesseerd.

Als ik het goed begrijp moet ik een kleiner voortandwiel nemen??

Moet ik het achtertandwiel ook aanpassen?? Zo ja waarom??

Alvast bedankt!

Gr. Robert

Topsnelheid inleveren is nog maar de vraag omdat het koppel anders verdeeld wordt.
Kan ook zijn dat de overall gearing beter wordt en je nog meer snelheid kan maken.... :Y
Kleiner voortandwiel kan (de goedkope manier) maar beter is paar tanden groter achter.
Kleiner tandwiel voor vergroot het polygoon effect (en slijtage+resonanties) aanzienlijk.
Let wel op dat je het aantal tanden van elk tandwiel niet een geheel aantal malen over het aantal schakels kan delen. Som van tandwielen & schakels is bij voorkeur oneven.
Is het even dan komt dezelfde schalm tegen dezelfde tand en dat geeft onregelmatige slijtage. (om & om blanke tanden) Past de verhouding een aantal malen op de ketting dan kan deze extra gaan resoneren door staande golven. Dan trek je op den duur letterlijk alles aan gort. vb: 15T voor, 45T achter & 135 schakels (=dubbel 1:3) ;) Ongedempt zal dit aan extreme slijtage onderhevig zijn.....

851 groeten, Peter
 
Topsnelheid inleveren is nog maar de vraag omdat het koppel anders verdeeld wordt.
Kan ook zijn dat de overall gearing beter wordt en je nog meer snelheid kan maken.... :Y
Kleiner voortandwiel kan (de goedkope manier) maar beter is paar tanden groter achter.
Kleiner tandwiel voor vergroot het polygoon effect (en slijtage+resonanties) aanzienlijk.
Let wel op dat je het aantal tanden van elk tandwiel niet een geheel aantal malen over het aantal schakels kan delen. Som van tandwielen & schakels is bij voorkeur oneven.
Is het even dan komt dezelfde schalm tegen dezelfde tand en dat geeft onregelmatige slijtage. (om & om blanke tanden) Past de verhouding een aantal malen op de ketting dan kan deze extra gaan resoneren door staande golven. Dan trek je op den duur letterlijk alles aan gort. vb: 15T voor, 45T achter & 135 schakels (=dubbel 1:3) ;) Ongedempt zal dit aan extreme slijtage onderhevig zijn.....

851 groeten, Peter

Het is dus beter voor mij om achter 3 tandjes groter te nemen, om de slijtage te verminderen...?
 
Kan iemand mij uitleggen hoe het nou precies werkt met de tandwielverhoudingen?
Zie het eens heel simpel, de kettingwielen vormen jouw eindoverbrenging.
Die verhouding is dus gewoon het aantal tanden van het voorste kettingwiel gedeeld door het aantal tanden van het achterste kettingwiel.
Dus bijvoorbeeld 15 / 45 = 0,3333
Hoe lager deze verhouding hoe gemakkelijker de motor het heeft, het is hetzelfde effect als dat je terugschakelt; en andersom.

Je ziet nu ook dat één tand aan het voorste kettingwiel een veel grotere invloed heeft dan één tand achter...
Voor 1 erbij staat ongeveer gelijk aan achter 3 er af; om hetzelfde effect op de verhouding te krijgen.

Voorste kettingwiel aanpassen is dus voor de grove verhouding, achter voor de fijnere stapjes.
 
Laatst bewerkt:
Soms is vóór 1 tand kleiner (of achter 3 groter) te veel. Heb achter origineel 45 T, ging eerst naar 48 T, maar dacht steeds dat ik in de hoogste versnelling nog een keer moest schakelen; teveel toeren bij constante snelheden op de snelweg etc.
Rij nu met 47 T achter, bevalt veel beter dan 48 T, ondanks dat het rekenkundig maar een klein verschil is.
 
Hou rekening na het aanpassen van je tandwielverhoudingen dat je kilometer teller kan afwijken. Mijn GSX-R600 ga na het aanpassen van AWT een verschil van 12 kilometer per uur bij 100 KPH. Auto naast me reed 100 op de teller en die van mij 112 aan. 80 in de auto 92 op de motor... Vond ik best wel veel. Maar kan je aanpassen.
 
Hou rekening na het aanpassen van je tandwielverhoudingen dat je kilometer teller kan afwijken. Mijn GSX-R600 ga na het aanpassen van AWT een verschil van 12 kilometer per uur bij 100 KPH. Auto naast me reed 100 op de teller en die van mij 112 aan. 80 in de auto 92 op de motor... Vond ik best wel veel. Maar kan je aanpassen.

:^

Leuk voor je inruilprijs. :+

Als je dit wilt fixen moet je even googlen op; Speedohealer :)
 
Hou rekening na het aanpassen van je tandwielverhoudingen dat je kilometer teller kan afwijken. Mijn GSX-R600 ga na het aanpassen van AWT een verschil van 12 kilometer per uur bij 100 KPH. Auto naast me reed 100 op de teller en die van mij 112 aan. 80 in de auto 92 op de motor... Vond ik best wel veel. Maar kan je aanpassen.
Bij een ZX7R wordt de snelheid ouderwets op het voorwiel gemeten, dus daar heb je heen last van ;) .
 
Ik ga vandaag voor een achtertandwiel kijken, drie tandjes groter dan dat ik nu heb. Bedankt voor jullie adviezen! Kan ik nu goed geinformeerd naar de motorwinkel. Aangezien de dichtbijzijnste motorwinkel op 43 km is (zit in de middle of nowhere in frankrijk) is het fijn te weten wat je wilt!

Bedankt!
 
Ik heb alleen voor een kleiner tandwiel...en geloof mij...'t is genoeg hoor!!!... })
voor t optrekken dan...
Bij hogere snelheden ga je wel knetterhoog in de toeren dus da's minder...

Keuzes keuzes... 8-)
 
Aangezien de TS in Frankrijk zit heeft die die top snelheid toch niet echt nodig. Daar zijn de wegen een en al bochten en als er een paar rechten stukken zijn dan zitten die vast aan elkaar met van die rotonde's. :+ Mag zaterdag weer naar FR voor twee weken... ;)
 
Heb een achtertandwiel besteld! Ik had orgineel 42 en heb 45 genomen. Komt vrijdag binnen.. Net als mijn Pilot Powers..

Nu is alleen gisteren mijn thermostaathuis kapot gegaan.. Hij lekt koelvloeistof terwijl de pakking nog gewoon goed is.. Bij het terugzetten van de behuizing schroefdraad doorgedraait.. Dom dom dom..

Komt wel goed..

Bedankt voor jullie hulp!
 
Bij een groter achtertandwiel blijft de spankracht op de ketting gelijk (bij gelijk motorkoppel en dezelfde versnelling), maar is de omloopsnelheid groter t.o.v. een kleiner voortandwiel. Die laatste geeft je juist weer een grotere spankracht, maar een lagere omloopsnelheid, dus de ketting hoeft minder vaak om een tandwiel te buigen voor dezelfde afgelegde afstand.

Wat betekend dit voor de slijtage? Vooral het op- en afwikkelen van de ketting op de tandwielen veroorzaakt slijtage, lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Heb een achtertandwiel besteld! Ik had orgineel 42 en heb 45 genomen. Komt vrijdag binnen.. Net als mijn Pilot Powers..

Nu is alleen gisteren mijn thermostaathuis kapot gegaan.. Hij lekt koelvloeistof terwijl de pakking nog gewoon goed is.. Bij het terugzetten van de behuizing schroefdraad doorgedraait.. Dom dom dom..

Komt wel goed..

Bedankt voor jullie hulp!
Even uit nieuwsgierigheid en offtopic... :P

Hoe is dat nou afgelopen met die thermostaat? Zat dat slangetje nou niet goed?
 
Tja das even een gevoelig onderwerp ...

Thermostaathuis is kapot.. Het sluitkapje (van kunstof) is ligt verbogen. Vermoedelijk door die keer dat mijn vent het niet deed...

Daardoor lekt hij koelvloeistof, de pakking is nog goed. Heb hier vandaag nieuw sluitkapje besteld met voor de zekerheid een nieuwe pakking en boutjes.

Duurt 10 werkdagen.. '( En dat zou het probleem moeten oplossen.

Als het binnenkomt zet ik meteen mijn nieuwe Michelin PPS eronder + tandwiel 45 achter (had 42) .. compleet nieuwe motor dacht ik zo, aangezien ik nu Metzeler tour-rommel heb..
 
Terug
Bovenaan Onderaan