Uitval stationair

Gelderland

Rookie
31 mei 2017
2
0
Hallo,

Hopend op een goed idee van een van de forumleden.
Het gaat om een BMW F650gs uit 2002.

Af en toe tijdens het rijden voel ik een hikje, slaat de toerentelletr door naar 7000 toeren, maar het daadwerkelijke toerental van de motor blijft gelijk.
Na zo'n hikje slaat ie af op stationair draaien, maar draai ik het gas open naar bv 2000 toeren, blijft ie gewoon lopen. Zolang je gas geeft of in de versnelling laat lopen blijft de motor draaien. Draai je tijdens het rijden het gas open, merk je niks, het is echt dat hij daarna niet meer stationair loopt.

Draai ik tijdens het rijden het contact uit, en dan weer aan en startknop of dmv de versnelling en vaart is het probleem weg. Gebruik ik tijdens het rijden de dodemansknop is het probleem niet weg.

Recent vervangen: Accu, bougie, bobine + kabel, brandstofsysteem en gasklephuis schoongemaakt. De motor staat nooit lang stil en ik tank altijd de premium brandstof. KM-stand is 84.000.

Waar kan ik aan denken voordat ik alles 1 voor 1 ga vervangen?
 
Eerste waar ik aan denk is massaprobleem, kabelbreuk of sensor defect waardoor je ECU in de war raakt. Bij contact uit wordt ECU herstart. Electrisch schema erbij en op meerdere fora plaatsen: hopelijk heeft iemand anders dit eerder gehad. Schuw ook niet om de dealer in te schakelen.
 
Ik denk de oplossing gevonden te hebben. Na een verhaaltje aangehoord te hebben van een collega met een soortgelijk probleem op een Yamaha heb ik het contactslot schoongemaakt.
En ik begrijp niet hoe en misschien is het stom geluk/ toeval maar het gaat nou een aantal dagen goed. 350 km zonder problemen gereden terwijl dit eerst probleem eerst elke 10km terugkwam.
 
De contactslotbedrading gaat wel vaker stuk bij BMW's uit dat bouwjaar. Meestal gaat eerst de verlichtingsdraad stuk en dan doet het achterlicht, stadslicht en kentekenplaatverlichting het niet meer. Als je bij draaiende motor aan die draad rommelt zou de motor dan moeten reageren danwel bovengenoemde verlichting.

Er zijn een paar dingen die wel eens vaker voorkomen bij en Fje. Allereerst is in een lekkage in het inlaattraject tussen gasklephuis en de cilinderkop mogelijk. Spray bij draaiende motor wat brandbaars (deo) richting gasklephuis/inlaatrubber, als de motor hoorbaar reageert heb je een lekkage. Zo niet is dat goed.

Daarnaast 4 onderdelen in het inlaattraject.

De stationairregelaar zit direct op het gasklephuis, deze kan vervuilen als er teveel olie in de motor heeft gezeten. Je kan de regelaar loshalen, de plunjer en de zitting schoonsprayen met remmenreiniger en de boel weer terug monteren. Let op de o-ring bij het loshalen (en vervangen hem als ie beschadigd is) en zet het contact niet aan als de regelaar los hangt maar wel aangesloten is. Dan kan je een plunjer gaan zoeken.

Het luchtfilter en de inlaattemperatuursensor in de snorkel hebben als eerste last van teveel olie, als het luchtfilter gedeeltelijk verzadigd is met olie, vervangen. Inlaattemperatuursensor kan je meten en ook kort schoonsprayen met remmenreiniger, waardes zijn met een tolerantie van 2 KΩ:

-19° 54,7 kOhm
-4° 20,0 kOhm
-2° 18,7 kOhm
1° 14,3 kOhm
7° 11.75 kOhm
12° 8,95 kOhm
16° 7,6 kOhm
20° 6,15 kOhm
26° 5,17 kOhm
30° 4,53 kOhm
35° 4,07 kOhm
43° 3,34 kOhm

Als laatste moet het signaalverloop van de TPS mooi vloeiend zijn over het hele bereik.

Teveel olie in de motor check je door de motor te starten en de dop van de olietank af te draaien. Als er teveel olie in zit blijft het peil stijgen tot ie over de rand heen gaat. Motor stoppen, het teveel afzuigen en weer herhalen tot het peil niet meer stijgt.
 
Kijk, hoewel het probleem opgelost lijkt te zijn, zijn dat wel antwoorden waar ik zelf blij van word. Kudo's!

Ik snap dat je dit niet van iedere motor zo weet, dat er veel mensen zijn die veel te weinig info geven en dat je daarmee niet altijd zin hebt om te reageren; Maar met het vorige bericht kan je zo aan de slag zonder te hoeven zoeken naar soms onvindbare waarden.
 
Kijk, hoewel het probleem opgelost lijkt te zijn, zijn dat wel antwoorden waar ik zelf blij van word. Kudo's!

Ik snap dat je dit niet van iedere motor zo weet, dat er veel mensen zijn die veel te weinig info geven en dat je daarmee niet altijd zin hebt om te reageren; Maar met het vorige bericht kan je zo aan de slag zonder te hoeven zoeken naar soms onvindbare waarden.

Ik had een 2x zo lange reactie getikt maar niet verzonden en het venster weggeklikt. B|
 
Per ongelijk of bewust?
Maar alsnog haha.

Ik heb ooit eens op problemcar gevraagd naar enkele sensorwaarden van een peug 106 en ik werd haast voor gek uitgemaakt.

Niemand die het mij sindsdien heeft kunnen vertellen. Auto rijd na 4 jaar nog steeds met kuren rond. Simpelweg "vervang het gasklephuis maar" á 600 euro (hele auto heeft 600 gekost) is het enige advies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan