Uitvalbasis kopen?

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ha luitjes,

Iemand hier ooit gedacht aan een vakantiehuisje te kopen in noord Zweden? Ik was laatst gewoon een beetje aan het zoeken en schrok vervolgens hoe goedkoop dat is, vooral in het noorden (waar het zo mooi is).


Voor een paar duizend euro heb je al een huisje (vakantiehuisje), en voor pakbeet ~40K heb je al een huisje met een een enorme lap grond? En veel vakantiehuisjes staan zelfs in Wintersport gebieden?

Hoe cool zou het zijn als je daar een uitvalbasis hebt aan een groot meer om lekker rond te tuffen in lapland? En ook de wintermaanden is het er adembenemend mooi!

Zijn er hier mensen die vakantiehuisjes bezitten in Europa die men gebruikt als uitvalbasis om te touren en/of gewoon lekker te chillen in de zomer/wintermaanden?
 
Laatst bewerkt:
Yup, zijn we jaren terug aktief mee bezig geweest.
Er zitten ondanks de lage prijs toch nog wel haken en ogen aan.
Weet niet meer precies hoe of wat en mss is eea wel veranderd maar bijv;
-verzekeringen e.d. doorbetalen
-aanstellen van een opzichter/concierge
-onderhoudskosten gemaakt door bijv de concierge ivm veiligheid/brand e.d.
en nog wat van die zaken waar je niet zo snel aan zou denken als je hier woont.

Maar nogmaals, mss is eea inmiddels veranderd.
 
Ik heb een huis gehad in Zweden, en nu soms nog wel wat spijt dat ik het toen heb verkocht. Een beheerder heb je niet nodig, je doet gewoon de deur dicht. Wat je wel moet regelen is dat je in de winter alle water aftapt, de leidingen gaan geheid kapot. Mijn huis was elektrisch verwarmd, en dat is niet goedkoop ! En je moet dat de thermostaat op 5 graden zetten , tenminste als je het huis wilt verzekeren. Nu had ik een groot huis 5 slaapkamers en een groot souterrain. De lap grond is niet zo interessant, er is ruimte zat. Maar, een belangrijke is dat je een toilet hebt, en dan ook een septic tank, anders mag je buiten je behoefte doen in een uthus , ( uuthuus uitgesproken) . Legen van de septic tank is ook niet goedkoop, reken op 100 euro per keer, je krijgt ook nog onroerend goed belasting, en belasting van de gemeente voor het veerwerken van afval.

Dus, het si niet goedkoop, maar wel superprachtig !
 
Ik heb een huis gehad in Zweden, en nu soms nog wel wat spijt dat ik het toen heb verkocht. Een beheerder heb je niet nodig, je doet gewoon de deur dicht. Wat je wel moet regelen is dat je in de winter alle water aftapt, de leidingen gaan geheid kapot. Mijn huis was elektrisch verwarmd, en dat is niet goedkoop ! En je moet dat de thermostaat op 5 graden zetten , tenminste als je het huis wilt verzekeren. Nu had ik een groot huis 5 slaapkamers en een groot souterrain. De lap grond is niet zo interessant, er is ruimte zat. Maar, een belangrijke is dat je een toilet hebt, en dan ook een septic tank, anders mag je buiten je behoefte doen in een uthus , ( uuthuus uitgesproken) . Legen van de septic tank is ook niet goedkoop, reken op 100 euro per keer, je krijgt ook nog onroerend goed belasting, en belasting van de gemeente voor het veerwerken van afval.

Dus, het si niet goedkoop, maar wel superprachtig !

Toch kan ik me haast niet voorstellen dat het leven daar duurder is dan in NL?

Hier betalen we ons blauw aan andere belastingen zoals OZB, of gewoon een hypotheek?
 
Woon er nog 👍 maar dan niet in het noorden. Halverwege. Zoals altijd heb je voor en nadelen. Het leven is ongeveer even duur over heel de linie.

Ps: ik pendel op en neer, beste van 2 werelden. 😎
Mijn huis was vlak bij Mora, dus wat in het zuiden. Als je er woont, prima, maar als je het als een vakantiehuis hebt, dan heb je in wezen twee huizen te bekostigen. ( Dat was overigens niet de reden dat we het verkochten, is hier niet zo van belang). Reis ernaartoe is nu ook niet meer goedkoop, voor ons 3000 km heen en weer, de overtocht met de boot van soms rond de 100 euro, dus voor ons 340 liter benzine zeg maar 700 euro, plus de boor. Je moet daar toch rekening mee houden.
 
Woon er nog 👍 maar dan niet in het noorden. Halverwege. Zoals altijd heb je voor en nadelen. Het leven is ongeveer even duur over heel de linie.

Ps: ik pendel op en neer, beste van 2 werelden. 😎

Woon je in een echt huis, of een soort van vakantiehuisje?

Ik ken me voorstellen dat een echt huis o.a. aansluiting heeft op het riool enz, terwijl een vakantiehuisje min of meer leven met de natuur is. Wat voor kosten heb je in Zweden extra tegenover Nederland, als je een vrijstaand huisje zou kopen in een vrij leeg gebied, puur als relax/vakantie huisje?
 
Mijn huis was vlak bij Mora, dus wat in het zuiden. Als je er woont, prima, maar als je het als een vakantiehuis hebt, dan heb je in wezen twee huizen te bekostigen. ( Dat was overigens niet de reden dat we het verkochten, is hier niet zo van belang). Reis ernaartoe is nu ook niet meer goedkoop, voor ons 3000 km heen en weer, de overtocht met de boot van soms rond de 100 euro, dus voor ons 340 liter benzine zeg maar 700 euro, plus de boor. Je moet daar toch Dit klopt helemaal wat je zegt. Ik zit in tussen Karlstad en Ludvika
Mijn huis was vlak bij Mora, dus wat in het zuiden. Als je er woont, prima, maar als je het als een vakantiehuis hebt, dan heb je in wezen twee huizen te bekostigen. ( Dat was overigens niet de reden dat we het verkochten, is hier niet zo van belang). Reis ernaartoe is nu ook niet meer goedkoop, voor ons 3000 km heen en weer, de overtocht met de boot van soms rond de 100 euro, dus voor ons 340 liter benzine zeg maar 700 euro, plus de boor. Je moet daar toch rekening mee houden.
Klopt als een bus wat je hier schrijft. Op en neer kost zeker een aardige cent. Ik zit tussen Karlstad en Ludvika. Ook 1500 km enkel. Voor mij naar Jokmok is nog eens 1500 km. Dus… aardig ff kachelen met deze benzine prijzen. Ik rij dus ook 100 tegenwoordig 😇
 
Woon je in een echt huis, of een soort van vakantiehuisje?

Ik ken me voorstellen dat een echt huis o.a. aansluiting heeft op het riool enz, terwijl een vakantiehuisje min of meer leven met de natuur is. Wat voor kosten heb je in Zweden extra tegenover Nederland, als je een vrijstaand huisje zou kopen in een vrij leeg gebied, puur als relax/vakantie huisje?
Ik heb een oude boerderij uit 1832. Boomstammen huis. Hier is overal een septic put. Geen riool. Verder eigen bron, eigen bos met stookhout en alleen stroom van buitenaf. Kosten is lastig. Te veel variabelen om dit te zeggen.
 
Ik heb een oude boerderij uit 1832. Boomstammen huis. Hier is overal een septic put. Geen riool. Verder eigen bron, eigen bos met stookhout en alleen stroom van buitenaf. Kosten is lastig. Te veel variabelen om dit te zeggen.

Wat bedoel je exact met stroom van buitenaf?
 
Ik zag die video al eens eerder. Ik heb zweedse vrienden en heb er ook wel eens aan zitten denken om die kant op te gaan.

Wat mij trekt zijn die bizar goedkope prijzen wat betreft grond, en de prachtige natuur er om heen. Motorrijden is daar fantastisch vergeleken met Nederland.

Tuurlijk, wellicht is er geen riool en gaan dingen daar anders, maar het aanpassen en wellicht stoken met hout maakt het juist speciaal en avonturistisch?
 
Klopt als een bus wat je hier schrijft. Op en neer kost zeker een aardige cent. Ik zit tussen Karlstad en Ludvika. Ook 1500 km enkel. Voor mij naar Jokmok is nog eens 1500 km. Dus… aardig ff kachelen met deze benzine prijzen. Ik rij dus ook 100 tegenwoordig 😇
Dat is ook wijs met de bekeuringskosten in Zweden. Ik reed ooit eens 119 , boete was 270 euro. Daar zijn ze niet misselijk in. Gelukkig voor motorrijders flitsen ze van de voorkant, maar de radarvallen met bemanning zin heel gemeen
 
Wat mij trekt zijn die bizar goedkope prijzen wat betreft grond, en de prachtige natuur er om heen. Motorrijden is daar fantastisch vergeleken met Nederland.

Tuurlijk, wellicht is er geen riool en gaan dingen daar anders, maar het aanpassen en wellicht stoken met hout maakt het juist speciaal en avonturistisch?
Wat heb je aan grond ? Leuk, maar je kunt er niet in wonen. Bos is handiger als je hout wilt kappen, maar daar zijn ook regels voor. En met min 30 met je blote billen in een uthus is ook niet alles. Trouwens , plassen ook niet !! Het lijkt heel romantisch, en dat is het ook wel, maar je mag ook gewoon over het land van andere mensen wandelen. Geeft je ook nog een beetje kontakt met je buren, dat is sowieso veel lastiger als bij ons.
 
Wat heb je aan grond ? Leuk, maar je kunt er niet in wonen. Bos is handiger als je hout wilt kappen, maar daar zijn ook regels voor. En met min 30 met je blote billen in een uthus is ook niet alles. Trouwens , plassen ook niet !! Het lijkt heel romantisch, en dat is het ook wel, maar je mag ook gewoon over het land van andere mensen wandelen. Geeft je ook nog een beetje kontakt met je buren, dat is sowieso veel lastiger als bij ons.

Was het uiteindelijk te ruig of lastig dat je de boel verkocht hebt? (geen antwoord verplicht uiteraard)

Ik snap de toestanden volledig, maar omgekeerd heb je in NL hier alles, wat het weer doodsaai maakt... (mijn situatie althans)

Mijn beste herinneringen in mijn leven (ben pas 41) waren altijd wanneer het afzien was en er toestanden waren. Misschien is het wel gewoon dat ik stiekem behoefte heb aan een uitdaging.
 
Wat mij trekt zijn die bizar goedkope prijzen wat betreft grond, en de prachtige natuur er om heen. Motorrijden is daar fantastisch vergeleken met Nederland.

Tuurlijk, wellicht is er geen riool en gaan dingen daar anders, maar het aanpassen en wellicht stoken met hout maakt het juist speciaal en avonturistisch?

De rust en prachtige natuur is zeker aantrekkelijk.
Ik had me zo voorgesteld in een blokhut te zitten aan een meer. En 's winters lekker de houtkachel aan, en af en toe met mn ktm op spikes een rondje op het meer te doen..
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Terug
Bovenaan Onderaan