Uitvallen bij warme motor

JorisZ

MF veteraan
14 sep 2012
5.180
791
Geleen
Zal bij het begin beginnen:

Heb paar maanden terug een Suzuki gsx r 750 srad 96 gekocht.
Al bij de tweede rit viel die me uit na een lange rit (net warm ongeveer), op de autobaan(constante snelheid 120)
Na even gewacht te hebben starte die weer. Dus ik snel naar huis. Vervolgens heb ik in de afgelopen maanden volgende vervangen/schoongemaakt.

-benzine filter
-carbs laten reinigen
-benzine vernieuwd
-olie/oliefilter

Vanochtend haalde ik de gereinigde carbs op, geld afgetikt en meteen gemonteerd.
olie/oliefilter ververst samen met een maat. Gestart, en prima. Geen lekken oid meer te bekenen. Vervolgens naar hem gereden, en motor liep niet echt lekker stationair. Tijdje met shoke gereden en vervolgens eraf gehaald. Liep prima alleen bij stil staan viel die uit of liep die niet helemaal lekker statoinair.

Voor de rest heerlijke rit gereden, echter toen hij beetje warmer werd. En ik terug in mijn dorpje kwam bwoaaaaapppp en viel die uit. Starten starten en niks .... na 10 min wachten weer starten brrr... niks.

Nog even gewacht, en toen sloeg die aan. Naar huis gereden (2 straten) en nu zit ik hier..
Word er behoorlijk moe van. Ik heb waarschijnlijk iets verkeerds gedaan? of er is iets stuk?
 
tankontluchting controleren, kan zijn dat die verstopt zit waardoor de tank vacuum trekt en er dus geen brandstof meer naar je carburateurs gaat.
 
Alletwee dingen die je idd moet controleren.
En mochten de bougie's niet vonken, dan vermoed ik iets van een kapotte bobine, maar het lijkt me sterk dat ze alle 4 stuk zijn (dan ga ik er vanuit dat een SRAD ook 4 van die bougiedopbobine's heeft, of heeft die nog 2 ouderwetse losse bobine's).
Een bobine op leeftijd kan bij warm worden 'doorslaan', dan vonkt die niet meer (iig niet waar die z'n vonkje eruit moet poepen :P)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt ga ik allebei checke. Gasschuif die blijft hangen, kan het dat ook zijn?

Weet dat die naar reinigen nog stroef ging. Hier ga ik als aller eerste nog een naar kijken. Hoe maak je deze makkelijkste gangbaar?
 
Bedankt ga ik allebei checke. Gasschuif die blijft hangen, kan het dat ook zijn?

Weet dat die naar reinigen nog stroef ging. Hier ga ik als aller eerste nog een naar kijken. Hoe maak je deze makkelijkste gangbaar?

Dan zou je je motor verzuipen en bij het starten wel ploffen uit de uitlaat horen en een benzinelucht ruiken. Neem een bus remmenreiniger mee, ga een eind rijden en wanneer de motor weer uitvalt en niet meer wil starten spuit je wat remmenreiniger in het luchtfilter. Wil de motor dan wel aan slaan weet je dat een brandstof toevoer probleem is. Wil hij dan niet starten moet je het dus zoeken in de ontsteking ( of beide)
 
Als je een lang stuk rit heb gereden en hij valt uit dan direct je tankdop open trekken. Als het is dat je tank vacuüm trekt zal je dit meteen horen. Bij het opentrekken van je tank zal je een sissend geluid horen.

Je kunt het ook testen door met een halve tank te rijden en dan je tankdop open te laten. Dan zou hij het niet moeten hebben mitst het een vacuüm probleem is.

Waarom heb je je carbs weggebracht trouwens ? :?
 
Misschien stom, maar weet je zeker dat de choke eraf is ?

Anders, inderdaad - tank ontluchting schoonmaken/nakijken

En checken of hij nog vonkt als hij net is uitgevallen.

Dat laatste kan je het makkelijkste controleren door even een extra bougie mee te nemen, valt hij uit, trek je de kabel los bij de bougie, en doe je de bougie erin die je meegenomen hebt.

Het boogje van de bougie tegen de cilinder of cilinderkop houden (op een stuk metaal, dat hij goed contact maakt), en dan proberen te starten.
Dan zou je een mooie grote blauwe vonk moeten zien.

e.v.t. zou je ook nog even de massa/aarde van de bobine's kunnen nakijken en schoonmaken.
Zoiets kan namelijk nooit kwaad :)
 
Iedereen bedankt!

Ga allemaal vandaag na het werk testen.
@fred kroket je doet je naam al eer aan. Sommige mensen moeten werken voor hun centjes. En brengen de motor niet bij elke scheet weg ;)
 
Heb met mijn suzuki (RF600) ook een probleem gehad met uitvallende motor, zodra die warm was. Niet helemaal hetzelfde zoals jij omschrijft, maar wellicht wel het checken waard.

Op het moment dat de motor boven een bepaalde temperatuur komt slaat als het goed is de ventilator aan. Bij mij bleek de ventilator geblokkeerd, waardoor deze niet kon draaien en de zekering eruit vloog en daarmee ook direct de motor afsloeg. Zodra de motor was afgekoeld en zekering was vervangen liep deze weer als een tierelier.

Misschien ff proberen, ook omdat je aangaf dat de motor in het dorp (lagere snelheid en dus niet voldoende wind-koeling) uitviel.

Succes.
 
Alle tips welkom, en ook jouw tip zet ik in het rijtje. En probeer ik uit ;)
 
Mhh lekt toch nog benzine dit keer wel bij een andere carb.

Laagste punt (staat dit keer niet opgebokt). Gasschuiven gaan dit keer wel lekker dus dat is het probleem niet.
 
Hall-sensor - Wikipedia

hallgever...

Ook gehad. Motorfiets reed als een malle...eenmaal warm viel hij uit. Om even later weer probleemloos te kunnen rijden.
Wellicht moet je het daarin zoeken?
 
Ik had in het verleden hetzelfde met mijn ZX6R maar dan enkel op de snelweg, na een paar kilometer begon ie in te houden en dan viel de machine uit. Even wachten en proberen te starten met choke en dan kon ie weer even. Bleek uiteindelijk te zitten in een geknikte benzineslang, bij de zaak waar ie als laatste is geweest voor onderhoud hebben ze de tank verkeerd gemonteerd waardoor de benzineslang bekneld zat.
 
Demonteer en monteer altijd zelf, en dan is iets waar ik altijd wel op let.

Vraag me ook serieus af waarom hij nog lekt, was niet veel maar toch wat.
Carbs niet goed in het spruitstuk? Vlotter die blijft door lopen? Zover ik kon zien waren alle vlotterpennetjes nog goed,
 
@halpern waar kan ik dat aan zien. Voelt gewoon vol vermogen, heb eerlijk gezegd nooit op een andere 750 gereden!
 
Probleemloos rijden niet, want toen hij weer starte viel die thuis (2 straten verderop) weer uit.

De vorige keer was hetzelfde verhaal alleen op de autobaan bij het inhalen bwoaaaappppp en viel die uit. op de vluchtstroot gewacht en na tijdje starte die weer.

En na bellen van de monteur (hobby, eigentijd) verteld mij dat motor lange tijd stil heeft gestaan.
 
al geprobeerd om te rijden met open tankdop? Ik snap niet zo goed wat het uit zou maken als hij 25kw is, een 25kw'er valt ook nietuit als ie warm word :+

Verder zijn er een hoop bruikbare tips gegeven, dat zou ik eerst ns ff opzoeken/nalopen/uitpluizen :P en als je er dan niet achter bent... nouja dan kun je m altijd nog verder uitelkaar slopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan