Uitvallen BMW K75

17 feb 2004
40
0
Velsen Noord
Hallo jongens, mn vader is sindskort eigenaar van een bmw k75. Nu heeft hij hetvolgende bij mij achtergelaten:

Sinds drie dagen ben ik in het bezit van een BMW K75, bj 1987.
De motor heeft bijna 36000km gelopen en is de laatst paar jaar niet meer op de weg geweest. Vlottestarter en korte proefrit gemaakt in vochtig weer waarbij geen gebreken werden geconstateerd.
Op weg naar huis na plm 20 kilometer bij constant 120km/u op de snelweg begint de motor plotseling in te houden. Ik draai het gas volledig open en de motor accelereert met een paar misslagen vlot tot boven 150km/u. voor verkeerslichten slaat de motor af. Opnieuw gestart en lopen, maar tegensputterend in deellastgebied. Ik wijt het een en ander aan verouderde benzine en gomvorming..... Halve tank euro 98 en brandstofreiniger toegevoegd.
Het probleem lijkt verholpen. Na 37 km Bij een gangetje van 60km/u een drietal dwarsrichels gepasseerd en de motor valt helemaal uit. Starter werkt, maar niet aan de praat te krijgen. Wegenwacht erbij, kan geen oorzaak vinden, motor start en slaat aan. Met lichte hapering weer op weg, ik passeer een richel en opnieuw uitval. Dan niet meer aan de praat te krijgen. Berging erbij en naar huis gebracht. "Als je hem thuis hebt doet ie het weer, wedden"
Contact aan......benzinepompbegint te draaien.....startknop....niks...
Bij de derde keer......bezinepomp stil.......startknop.....benzinepomp reageert ipv startmotor. De stekker verbindingen zijn gecontroleerd mijn idee gaat uit naar de ontstekingsregeleenheid.
Wie kan hier een zinnige reactie op geven?

Bedankt alvast en groeten, Julian (motormuis1984) en Gé Butter

Puzzles; check in ieder geval de EENVOUDIGE dingen:

- zwevend vuil/ roest in brandstofcircuit, ook/vooral in TANK: kijken door vul-opening met een sterke zaklantaarn wil wel eens lukken/helpen maar SCHAKEL NIET aan en vooral niet UIT met die lantaarn vlakbij dat open gat want bijna geen zaklantaarn is gasdicht/ explosie-veilig en vooral bij uitschakelen of "denderen" is er wel degelijk een vonkje.
- tank-ventilatie (èn die van eventueel aanwezige vlotterkamer-achtige dingen, ik weet niet of zoiets in combinatie met inspuiting bestaat)
- puntje van (eventueel aanwezig?) vlotter-pennetje onder vergrootglas: meestal plastic tipje, kan bij slijtage/ vervorming "kleven" waardoor plotseling benzine-krapte
- bougies (het is bestaanbaar dat er o.a onder invloeden van temperatuur, impulsengetal, door een afstervende bougie vonken worden "overgeslagen")
- KAPJES van bougies: in meer dan de helft van de gevallen is een eventuele fout meetbaar, de ingebouwde serie-weerstand is niet onsterfelijk en vertoont MEESTAL bij bederf verschil in waarde ten opzichte van de overige; maar net als, of nog erger, dan een bougie zelf kunnen ze ook nog andere streken "verzinnen" zoals binnen- of langs-vonk, ook: inwendige kortsluiting en/of "koolbaantje trekken".

+ aandachtspuntje: misschien is door de vruchteloze start-pogingen inmiddels je accu te ver leeggeraakt, in de gaten houden en evt bij-laden.

Ik gok op het benzinefilter wat in de tank zit bij een K75......eventueel in combinatie met een slechte brandstofpomp (is misschien vast gaan zitten door het stilstaan)
Controleer ook even de aansluitingen van het motormanagement systeem (wil nog wel eens corrosie optreden op de contacten)

de brandstopomp draait 2 a 3 seconden na aanzetten van het contact om druk op te bouwen.
als ik het zo lees heb je ergens een los of gebroken contact of inderdaad massa.
een maat van me heeft ook eens een k75 gehad waarvan iedere keer een bougiekap afviel, dat kost ook heel wat vermogen ik zou zeggen wacht tot het weer eens gebeurt en haal het dekseltje op je cilinderkop eraf en kijk of ze alledrie nog goed vast zitten.
dan kun je ook de bougies eruit draaien om te kijken wat het probleem is.
noot: witte bougies betekend geen brandstof, zwarte natte betekend geen ontsteking
ik heb met mijn k75 in het begin ook veel gezeik gehad met dit soort verschijnselen, dat bleek een kopotte printplaat in de cocpit te zijn waardoor de neutraalstand niet geregistreerd werd en daarna een kapotte koppelingsschakelaar, die heb ik gewoon doorverbonden zodat ik nu ook in de versnelling kan starten

Laatst bewerkt:
Die brandstofpomp verbruikt maar een klein beetje; de startmotor slurpt met geweld aan de accu en wordt via een beveiligings-relais onderbroken als de spanning te ver omlaaggerukt wordt.

Is het een "klassieke" accu? VLOEISTOFNIVEAU in de gaten houden.

Mijn pa had volgens mij precies het zelfde probleem met zijn K100. Het lag toen aan het "stekkerblokje" onder de tank. Dat was op het eerste gezicht nog goed, maar van binnen helemaal rot. Succes ermee!

Terug
Bovenaan Onderaan