Uitvallen GS500E tijdens rijden

vonweeldn19

MF'er
7 mrt 2006
98
0
Dinxperlo
Een goeiavond,

ik heb een Suzuki GS500e uit '92 (25 kw)

Toen ik 'r heb gekocht, ben ik een stuk wezen rijden. Liep als een titje.
Echter, op de terugweg schakelde ik op naar de 5. Ik gaf gas, maar er gebeurde niets. Terugschakelen, toerental viel helemaal terug en uiteindelijk viel de motor uit.

Op die dag was het wel 2 graden met een hoge luchtvochtigheid. Ik dacht dus eerst aan 'carbfreezing'.

Afgelopen zondag was het lekker weer. Zonnetje scheen en een graad of 5/6. Toen weer een stuk gereden. Eerst de motor een tijdje stationair laten draaien en eerste km's rustig gereden.

Na een km of 3 gebeurde precies hetzelfde. Schakelde op, toerental viel terug en uiteindelijk viel de motor uit. Dit kon dus geen carbfreezing zijn.

Eerst startte de motor niet, maar na enkele minuten wel. Hij liep wel goed stationair op de choke. Toen richting huis gereden. Dit keer begon de motor ook weer eerst te stotteren en viel uit. Ik reed constant in z'n 2. (De laatste 100 meter heb ik gelopen).

Ik heb die dag erop de tank erafgehaald. Bezine eruit, benzinekraantje eraf en ff schoongemaakt. Daarna de tank weer kneukevol gegooid met nieuwe benzine. Heb ondertussen ook nieuwe bougies en Profi-Fuel Max gekocht. De oude bougies zagen er wel redelijk uit, qua kleurstelling. Morgen probeer ik weer te rijden, kijken of dit werkt.

Misschien iemand ervaring hiermee? Voordat ik weer teleurgesteld word.

Alvast bedankt voor de reacties!

Alexander
 
Een goeiavond,

ik heb een Suzuki GS500e uit '92 (25 kw)

Toen ik 'r heb gekocht, ben ik een stuk wezen rijden. Liep als een titje.
Echter, op de terugweg schakelde ik op naar de 5. Ik gaf gas, maar er gebeurde niets. Terugschakelen, toerental viel helemaal terug en uiteindelijk viel de motor uit.

Op die dag was het wel 2 graden met een hoge luchtvochtigheid. Ik dacht dus eerst aan 'carbfreezing'.

Afgelopen zondag was het lekker weer. Zonnetje scheen en een graad of 5/6. Toen weer een stuk gereden. Eerst de motor een tijdje stationair laten draaien en eerste km's rustig gereden.

Na een km of 3 gebeurde precies hetzelfde. Schakelde op, toerental viel terug en uiteindelijk viel de motor uit. Dit kon dus geen carbfreezing zijn.

Eerst startte de motor niet, maar na enkele minuten wel. Hij liep wel goed stationair op de choke. Toen richting huis gereden. Dit keer begon de motor ook weer eerst te stotteren en viel uit. Ik reed constant in z'n 2. (De laatste 100 meter heb ik gelopen).

Ik heb die dag erop de tank erafgehaald. Bezine eruit, benzinekraantje eraf en ff schoongemaakt. Daarna de tank weer kneukevol gegooid met nieuwe benzine. Heb ondertussen ook nieuwe bougies en Profi-Fuel Max gekocht. De oude bougies zagen er wel redelijk uit, qua kleurstelling. Morgen probeer ik weer te rijden, kijken of dit werkt.

Misschien iemand ervaring hiermee? Voordat ik weer teleurgesteld word.

Alvast bedankt voor de reacties!

Alexander

Carb Icing heet het eigenlijk. Maar buiten dat kan dat al voorkomen beneden de 8 graden. Omdat er een vacuum ontstaat waardoor de temperatuur omlaag schiet. En dus wel eens beneden de 0 uit kan komen.

Waar ik meer aan zit te denken zijn misschien de contactpunten. Deze zou je eens kunnen losmaken en beetje met schuurpapier glad maken.
 
Carb Icing heet het eigenlijk. Maar buiten dat kan dat al voorkomen beneden de 8 graden. Omdat er een vacuum ontstaat waardoor de temperatuur omlaag schiet. En dus wel eens beneden de 0 uit kan komen.

Waar ik meer aan zit te denken zijn misschien de contactpunten. Deze zou je eens kunnen losmaken en beetje met schuurpapier glad maken.


bevriezende carburateur is de term in nederland.
contactpunten zitten er niet in.
en carburateurs bevriezen doordat bij het mengsel bij het verlaten van de gasbuis een beetje verdampt.
dat verdampen onttrekt warmte aan de omgeving, waardoor de temperatuur tot onder het nulpunt daalt en er een klein stukje ijs onstaat wat het mengsel belemmert en stotteren en afslaan tot gevolg heeft.
vacuum heeft er niets mee te maken.
 
Maar het lijkt me toch sterk dat dit binnen 1 km gebeurd, als je max 50 rijdt.

Nee hoor, helemaal niet zo sterk......
Temps van boven 0 tot een graad of 8 zijn ideaal. Ben je dan ook nog iemand die er van houdt grote bewegingen te maken met het gas, dan kun je er op wachten.....
Snelheid maakt niets uit.

Het gegeven dat je motor afsloeg, een tijdje niet wilde starten en na een minuutje of wat weer wel kan heel goed duiden op carb-icing.
 
Laatst bewerkt:
Toch vaag om Carb-bevriezing hiervan te verdenken bij GS500. Als dat zo zou zijn is er ook iets anders mis. GS500 heeft namelijk wel last van bevriezing onder bepaalde omstandigheden maar ik heb het nog nooit meegemaakt dat volledige vermogen hierdoor weg viel. Hij loopt bagger dan, dat wel maar wegvallen... :N

Bovendien is het bij GS500 makkelijk te zien aan witte aanslag op je vlotterbakken/carbs. Als dat er niet zit is het ook echt geen carb bevriezing. Pickups niet gaar? Klinkt in mijn oren meer als een overbelasting van iets electrisch namelijk...

My 2 cents meer niet :z
 
Laatst bewerkt:
Bij zo'n verhaal denk ik aan 2 dingen: brandstof / electronica. In één van beide zal het schuilen.

Neem een bougiesleutel mee, als ie uitvalt, draai er een bougie uit (kijk uit dat je je handen niet verbrand ;)) en check vervolgens of hij een vonk geeft. Doet ie dat, dan weet je dat het een brandstofprobleem is. Doet ie dat niet dan weet je dat het hem in de electronica zit. En dan kunnen we verder gaan zoeken :Y
 
Zegt allemaal niets.
Als het de ontsteking of brandstoftoevoer is, waarom start de fiets na een minuutje of wat dan opeens wel? Repareert ie zichzelf dan? :+
Overigens: carb-icing kan wel degelijk je motor laten afslaan.

Maar nogmaals, het LIJKT het meest op carb-icing. Vanaf een website is het altijd lastig beoordelen, maar dat geldt voor ons allemaal.......
Electrische storingen kunnen dit vreemde gedrag ook verklaren. Een breuk in een printplaatje, een slechte soldeerverbinding die opeens geen contact meer geeft als de zaak opwarmt, draadbreuk, noem maar op. Een hangende vlotter.....

Wat je moet doen is zaken gaan uitsluiten. Krijgt ie brandstof? Dan is het electrisch. Krijgt ie geen brandstof? Enz.

Oh, je vraag waarom carb-icing optreedt: je hebt vochtige lucht nodig (vocht zit alleen voldoende in de lucht boven het vriespunt) die ook koud is (vandaar tot een graad of 8, anders wordt de lucht té warm).
Je carburateur zuigt koude en vochtige lucht aan, in de carb heerst onderdruk. Door de onderdruk koelt de lucht sterk af. Koude lucht kan geen vocht bevatten, dat slaat neer en bevriest meteen in je carb. Hoe harder je op het gas gaat, des te eerder het optreedt. Meer gas=meer onderdruk=sterkere afkoeling van de lucht.
De verdamping van de benzine onttrekt ook nog warmte aan de lucht.

De tip om meteen je carbs te bekijken als je motor weer slecht loopt is wel een goeie. Je ziet ze dan inderdaad wit uitslaan door het ijs.
 
Laatst bewerkt:
kijk hier eens ;)
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/224578/Suzuki-GS500-verliest-power-1.html

ik heb exact hetzelfde met dezelfde motor
Ben er nogsteeds niet uit wat het nou precies is,
wacht nog op antwoord na mijn laatste ervaringen vandaag
maar misschien als je mijn thread doorleest dat er nog nuttige dingen instaan
maar ik ben beniewd of hij morgen bij jou rijd, ik ga morgen ook een testrit maken en kijken of hij bij mij nu rijd
succes
 
Bankai, dat lijkt inderdaad erg veel op mijn probleem. Het enige verschil is dat mijn motor helemaal uitvalt....Na enkele minuten kan ik hem dan weer starten.

Ik was het ook al van plan: een bougiesleutel meenemen en kijken of 'ie vonkt als de motor warm is. Misschien dat het idd met een spoel van de ontsteking te maken heeft, die het niet kan trekken als de motor warm wordt.

Wat is het nut dan om WD40 op de kap van de bobine te spritzen?

Ik ga zelf niet aan m'n carbs klooien...ik kan alleen de kleine dingetjes controleren. En demonteren is altijd makkelijker dan de boel weer in mekaar te zetten. (Leer je wel mooi van trouwens).

Ik zal morgen eens gaan rijden, en ik houd jullie op de hoogte....

Thanks voor de hulp/reacties !!

Deze jongen gaat pitten. Was dan ook wel de meest foole zaterdag van t jaar;)\

Alexander :W
 
De WD40 sluit héél even de kap af als er stroom weglekt door haarscheurtjes. Je merkt dan dat ie enkele ogenblikken beter loopt.
Overigens: als je scheurtjes in je carbrubbers hebt kun je dat ook gebruiken. Spuit er WD40 op, dan hoor je het toerental ff veranderen als daar scheurtjes in zitten. Kijk daar wel mee uit, WD40 is brandbaar.....
 
Een goeiavond,

ik heb een Suzuki GS500e uit '92 (25 kw)

Toen ik 'r heb gekocht, ben ik een stuk wezen rijden. Liep als een titje.
Echter, op de terugweg schakelde ik op naar de 5. Ik gaf gas, maar er gebeurde niets. Terugschakelen, toerental viel helemaal terug en uiteindelijk viel de motor uit.

Op die dag was het wel 2 graden met een hoge luchtvochtigheid. Ik dacht dus eerst aan 'carbfreezing'.

Afgelopen zondag was het lekker weer. Zonnetje scheen en een graad of 5/6. Toen weer een stuk gereden. Eerst de motor een tijdje stationair laten draaien en eerste km's rustig gereden.

Na een km of 3 gebeurde precies hetzelfde. Schakelde op, toerental viel terug en uiteindelijk viel de motor uit. Dit kon dus geen carbfreezing zijn.

Eerst startte de motor niet, maar na enkele minuten wel. Hij liep wel goed stationair op de choke. Toen richting huis gereden. Dit keer begon de motor ook weer eerst te stotteren en viel uit. Ik reed constant in z'n 2. (De laatste 100 meter heb ik gelopen).

Ik heb die dag erop de tank erafgehaald. Bezine eruit, benzinekraantje eraf en ff schoongemaakt. Daarna de tank weer kneukevol gegooid met nieuwe benzine. Heb ondertussen ook nieuwe bougies en Profi-Fuel Max gekocht. De oude bougies zagen er wel redelijk uit, qua kleurstelling. Morgen probeer ik weer te rijden, kijken of dit werkt.

Misschien iemand ervaring hiermee? Voordat ik weer teleurgesteld word.

Alvast bedankt voor de reacties!

Alexander

Maareh, je hebt em dus net gekocht ? Wat dacht je van een gebrek achteraf en teruggaan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan