Uitvallen Honda varadero 2005

22 apr 2019
2
0
Goedenavond,

Ik heb een probleem met mijn Honda varadero uit 2005.. De motor heeft 119.000 km gelopen en is voorzien van een powercommander. De motor loopt over het algemeen als een zonnetje en trekt ook vlot op zonder enig gestotter of haperen. Ik heb recent de olie ververst.

Het probleem,

De motor loopt zo nu en dan stationair onregelmatig.. soort van ritmisch in plaats van mooi gelijk zegmaar. Soms is er een plofje in de inlaat hoorbaar. Vanmiddag na een flink stuk rijden is de motor 4 keer uitgevallen. 2 keer tijdens rijden en 2 keer terwijl deze stationair liep bij het stoplicht. Na 2 min wachten en het contact op uit en aan te hebben gezet start de motor weer. Bij het inschakelen van de neutraal flikkert het lampje van N en soms gaat deze helemaal niet aan als de motor in zijn neutraal staat. Ik heb zelf de tank er al afgehaald en de bougies er uit gehad. Vacuumslangen zien er goed uit en de bougie van de achterste cilinder oogte wat wit ( Arm mengsel ? ). Na alle controles en het schoonmaken van de bougies weer gaan rijden en de motor rijd iets beter.. Valt niet uit maar loopt stationair nog steeds niet altijd even happy. Is er iemand die kan lezen en schrijven met deze machines en die bij deze symptomen een duidelijk antwoord kan verschaffen. Er is mij ten gehoren gekomen dat de spanner van de distributieketting speling kan hebben.. is dit lariekoek of zou dit een rol kunnen spelen in mijn probleem. Zelf weet ik dat de neutraalschakelaar hoogstwaarschijnlijk aan vervanging toe is.. maar zal dit het probleem verhelpen ?.

Met vriendelijk groet Tom
 
Pc er ff tussenuit en terug naar stock. Vanuit daar ff verder zoeken.

Brandstof (toevoer en injectoren), bougies en bobines, eventueel hall sensoren (krukas) controleren (ook ff met een föhn) en meer kan ik zo snel ff niet verzinnen haha
 
Laatst bewerkt:
Niet bekend met de Varadero maar mijn Kawa heeft daar ook af en toe last van. Als ik de tps reset dan is het weer goed voor een poos. Geen idee of dit ook voor de Varadero kan.....
 
Goedenavond,

Hierbij een korte update en meteen wat antwoorden op jullie vragen. De motor kwam qua onderhoud wel wat tekort. Olie eergisteren gewisseld en hetgeen wat er uit kwam zag er pikzwart uit. Bougies en luchtfilter zagen wel goed uit. Heb wel iets gehoord over throtlebodys afstellen ?!? Weet niet of dit al eens gebeurd is en hoe noodzakelijk dit na verloop van tijd is. Vanavond wederom gereden en de motor valt gelukkig niet meer uit. Wel liep de motor wederom onregelmatig en ritmisch.. De ene keer wel de andere keer weer niet. 1 Keer een serieuze plof gehad in de inlaat ( niet fijn ). Motor viel daarna ook uit. Powercommander onderbreken zou indd een optie kunnen zijn. Ware het niet dat als ik de stekker los neem de motor helemaal niets meer doet. Motor zakt ( ondanks verhoging toerental stationairschroef ) terug naar net aan 1100 toeren en gaat ritmisch lopen.. Zakt soms zelfs verder dan dat. Ik hoop dat jullie nog wat meer met deze informatie kunnen. Ik zal diverse sensoren even door gaan meten om te kijken of deze in orde zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan