Uitvallen motor bij in knijpen koppelingshandel

N Kloppenburg

Rookie
11 jan 2023
3
0
Goedemiddag, ik zit met het volgende probleem met mijn Kawasaki ZZR600 1996, tijdens het rijden bij het in knijpen van de koppeling vallen de touren zover terug dat de motor uitvalt. Echter bij het starten blijft de motor wel netjes stationair draaien het gebeurt uitsluitend bij snelheid verminderen en in knijpen van de koppeling.

Ik hoop hier iemand te vinden die dit heeft mee gemaakt of de oplossing kan vinden.

Met vriendelijke groeten,
Nando Kloppenburg
 
Ik ken de historie van de motor niet. Heb je 'm net gekocht? Is het een binnenslaper geweest, en door een liefhebber onderhouden? Of de slet van de regio met elke jaar twee nieuwe eigenaren die er even op gejakkerd hebben?

Mijn ervaring is dat als je begint te zoeken in een motor uit 1996, je best wel het één en ander tegenkomt wat vervangen dient te worden.
Bij een net gekochte motor zonder duidelijke historie sowieso bougies, bougiekappen, alle vloeistoffen en filters, vering, kettingset en banden, lagers van de swingarm, en nieuwe gas- en koppelingkabels. Rubbers worden oud, elektrische verbindingen worden slechter, en als er E10 getankt is, kun je rustig een carb revisie doorvoeren.

Als dat geen optie is, zou je naast bougies ook nog het brandstoffilter (49019) kunnen vervangen, in combinatie met het reinigen van de tank. Daarna een half flesje Wynn's fuel cleaner toevoegen en E5 tanken.

kawasaki-zx600e4-zzr600-1996-europe-uk-fr-nl-fg-sp-fuel-pump_bigkae0267e1520_e9d7.gif
 
....
Bij een net gekochte motor zonder duidelijke historie sowieso bougies, bougiekappen, alle vloeistoffen en filters, vering, kettingset en banden, lagers van de swingarm, en nieuwe gas- en koppelingkabels. Rubbers worden oud, elektrische verbindingen worden slechter, en als er E10 getankt is, kun je rustig een carb revisie doorvoeren.
...
Overdrijven is ook een vak natuurlijk. Zonder duidelijke historie een groot onderhoud uitvoeren (remvloeistof, olie, filters,...) en dan afhankelijk van de kmstand en slijtage kan je ook extra zaken meenemen. Maar om nu zonder aanleiding een carb revisie uit te voeren en lagers te beginnen wisselen...:?
 
Dat mag jij vinden, uiteraard.
Hoeveel ervaring heb je precies met motoren van 27 jaar oud?
En dan met name de categorie met vraagprijzen <€1000?
De categorie waarbij de minimale kosten voor benodigde onderdelen al meer zijn dan de waarde vd motor?
 
Dat mag jij vinden, uiteraard.
Hoeveel ervaring heb je precies met motoren van 27 jaar oud?
En dan met name de categorie met vraagprijzen <€1000?
De categorie waarbij de minimale kosten voor benodigde onderdelen al meer zijn dan de waarde vd motor?
Aha, een wedstrijdje ver plassen :P. 1927,1942, 1953, 1976 & 1998. Enkel die van 76 was beduidend duurder. Wat heeft trouwens de prijs/ouderdom te maken met de staat van een kettingset of banden? If it ain't broken, don't fix it.

Het eerste deel van mijn post zou ik dus voor alle duidelijkheid ook uitvoeren, als ik zo mijn verwoording eens nalees.
 
zitten er van die luchthappers in de kuip? Dan kan het dat de voeler daarvan niet werkt.

Ik ben ziek en heb een wattenhoofd, maar kijk ff die kant op.
 
Goedemiddag, ik zit met het volgende probleem met mijn Kawasaki ZZR600 1996, tijdens het rijden bij het in knijpen van de koppeling vallen de touren zover terug dat de motor uitvalt. Echter bij het starten blijft de motor wel netjes stationair draaien het gebeurt uitsluitend bij snelheid verminderen en in knijpen van de koppeling.
Carbs of injectie?
Carbs Is dit recent met het koude en vochtige weer ?
Alleen met koude motor of ook na een hele tijd rijden.
Misschien is de voorverwarming van de carbs niet ok. Dan bevriezen deze, maar dan zou je ook gestotter hebben met optrekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan