Uitvallen motor tijdens rijden

vonweeldn19

MF'er
7 mrt 2006
98
0
Dinxperlo
Eén goeieavond allemaal,

Vandaag ff rondje wezen rijden op mn GS500E uit '92. Kameraad heeft vandaag een CBR '96 gekocht, en wilde graag rijden, maar rijbewijs is nog niet binnen. Wel aangevraagd overigens.

Dus wij rijden, alles ging perfect. Na een km of 20 gingen we naar huis. Na een rotonde wilde ik optrekken, ging ook perfect, ik reed 100 en schakelde naar de 6. Wilde gas geven, maar er gebeurde niets. Terugschakelen, gas geven; weer niets. We remden af: 90, 80, 70. Ineen keer viel de motor uit. Gelukkig nog net op een parkeerplaats kunnen stoppen. Ik wilde heb weer starten, maar er gebeurde weinig. Had wel het gevoel of de motor wilde, maar net dat laatste miste om hem te kunnen laten lopen. Na ietwat gevloek en shag-gerook, toch weer proberen te starten. In de vrij, beetje gas. Ineens startte ze weer.

(Misschien een belangrijke toevoeging: Als ik de motor op contact heb brandt het olielampje, maar tijdens het rijden niet. Er zitten ook nieuwe bougies in)

Heeft iemand hier 'ervaring' mee, voor zover dat kan. Of kan iemand mij helpen?

Alvast heel erg bedankt!!

Alexander
 
Dat je olielampje brand als de motor niet loopt is normaal.
Het lampje brand als er geen oliedruk is en die is er niet zonder dat de oleipomp draait.
 
Dit kan van alles zijn,ik zou zeggen controleer eerst de belangrijke dingen ,ontsteking,benzine toevoer.
ik denk zelf het eerst aan de ontsteking,omdat je de bougie,s vervangen heb is er ook aan de bougie kabels gezeten en daardoor is er mischien wel ergens iets los getrokken of zit nog maar
half vast.
Of inderdaad bevroren carbs
 
Laatst bewerkt:
Zelf zoiets aan de hand gehad met ook een GS500E.
De rotor die langs de pulsgevers draait, zit met 1 bout vast en loopt nog wel eens los.
Deze zit achter het rechter deksel van de motor aan de kopse zijde van de krukas.
Als hij los zit heb je het zo gezien, let wel op dat deze maar op 1 manier goed zit, anders vonkt hij niet op tijd!
 
Klinkt mij als icing in de oren. Vooral omdat de motor ineens terug liep en na een tijdje wachten wel weer starte. Oude brikkers truuk is om een fietslampje in je luchtfilter in te bouwen, dat geeft net genoeg warmte om het bevriesen tegen te gaan.
Het lampje waar je het over hebt gaat aan als er te weinig oliedruk is en hoort dus eigenlijk ook te branden als de motor niet loopt, als het echter blijft branden tijdens het rijden heb je waarschijnlijk te weinig olie of een probleem met de pakkingen.

Dodemansknop blijft ook altijd een bron van storingen, contact spray helpt even, maar storingsvrij zijn ze zelden.
 
Als de temperatuur net boven nul was, moet je inderdaad gaan denken aan bevriezende carburateurs. Je klacht wijst daar in ieder geval wel op. Zeker als hij daarna weer wel gewoon goed loopt. Ik heb het zelf eerder eens gehad met een CBR. Als de temperatuur onder de vier graden kwam, dan bevroren de carbs en was het over met de pret. Even rustig aan doen en dan kon ik weer vooruit. Met andere woorden, je moet even in de gaten houden wanneer jouw motor de problemen geeft. Als hij het alleen doet bij temperaturen onder de (plusminus) vier graden dan zijn het bevriezende carbs.
 
Als de temperatuur net boven nul was, moet je inderdaad gaan denken aan bevriezende carburateurs. Je klacht wijst daar in ieder geval wel op. Zeker als hij daarna weer wel gewoon goed loopt. Ik heb het zelf eerder eens gehad met een CBR. Als de temperatuur onder de vier graden kwam, dan bevroren de carbs en was het over met de pret. Even rustig aan doen en dan kon ik weer vooruit. Met andere woorden, je moet even in de gaten houden wanneer jouw motor de problemen geeft. Als hij het alleen doet bij temperaturen onder de (plusminus) vier graden dan zijn het bevriezende carbs.
Na hoelang rijden met je CBR had jij dat en uit welk bouwjaar is die?
Ik heb afgelopen weekenden toch 2 uur onder de 4 graden gereden en had nergens last van behalve dat het 4 keer zo lang duurde voordat temperatuurmeter op normale hoogte zat.
 
Mijn huidige GSXR750 K6 komt ook slecht op temperatuur met deze buitentemperatuur. Meestal dek ik met karton een stukje van de koeling af en dan gaat het beter.
Mijn CBR was een 600f van 1999, die ik toen nieuw had gekocht. Het probleem deed zich voor op snelwegen, dus tussen de 120 en 150 km per uur. Ik heb die CBR niet lang gehad, want hij beviel me niet zo goed. Van de bevriezingsverschijnselen heb ik toch wel enkele malen last gehad. Waarschijnlijk speelt de luchtvochtigheid ook nog een rol.
 
Na hoelang rijden met je CBR had jij dat en uit welk bouwjaar is die?
Ik heb afgelopen weekenden toch 2 uur onder de 4 graden gereden en had nergens last van behalve dat het 4 keer zo lang duurde voordat temperatuurmeter op normale hoogte zat.
Het gaat om de combinatie van buitentemperatuur en luchtvochtigheid; momentopname dus.
 
Zelf zoiets aan de hand gehad met ook een GS500E.
De rotor die langs de pulsgevers draait, zit met 1 bout vast en loopt nog wel eens los.
Deze zit achter het rechter deksel van de motor aan de kopse zijde van de krukas.
Als hij los zit heb je het zo gezien, let wel op dat deze maar op 1 manier goed zit, anders vonkt hij niet op tijd!

En dan zou hij na een tijdje gewoon weer starten? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan