Uitvallen R1 2007 bij het schakelen.

SBMike R1

Rookie
3 mrt 2019
12
2
Heren,

Mijn allereerste post, jammer dat ik die op deze manier moet gebruiken maar ik heb een probleem met mijn R1 uit 2007.
Ik ben Mike, ik rij nog niet zo lang, nu ruim een jaar, ik zit al wat langer op dit forum, voornamelijk om te lezen en kennis op te doen.
Ik heb 2e hands een R1 uit 2007 gekocht eind december, de motor rijklaar gemaakt voor in de zomer ( kleppen stellen, beurt en alles wat de dealer doet ).
De motor rijd, schakelt, stuurt en remt perfekt, echt heerlijk om te rijden.
Helaas heb ik afgelopen week 3 keer meegemaakt dat ik wanneer ik wil schakelen, koppeling in, schakelen van 1 naar 2 maar ook van 2 naar 3 dat de hele motor uitvalt.
Het gebeurde al vrij snel na aanschaf, binnen een week, 1 keer bij lage toeren terwijl ik +- 15 km reed, ik dacht op dat moment een bedieningsfout, kou ( vriespunt ) en daarna heeft de motor ook het probleem niet meer gehad tot aan vorige week.
Ik laat de motor warm draaien totdat hij een graad of 50/55 aangeeft, rustig rijden totdat hij op bedrijfstemperatuur is en daarna wil ik nog wel eens gas geven.
Het probleem komt vaak voor net na het wegrijden, binnen 2/3 minuten na wegrijden, en in versnelling van 1 naar 2 en van 2 naar 3, daarboven het probleem nog niet gehad.
Het km teller valt weg, meters, km stand, alles is blanco, en naar mijn idee gebeurt het alleen als ik de koppelingshendel gebruik.
Onder het rijden hoef ik alleen de elektrische start te drukken en loopt alsof er niks aan de hand is geweest, perfekt.
Ik rij helaas niet met een gopro of camera dus het probleem vastleggen zal wat lastig worden, hebben jullie misschien ideeën of tips waar ik naar kan kijken?

Groet Mike.
 
Na 2 weken vakantie en net weer lekker gereden, blijft hij helaas uitvallen. Dit doet ie alleen bij het intrekken van de koppelingshendel. Zelf heb ik het idee dat de motor stationair te weinig toeren maakt, hij loopt net onder de 1000 toeren, ik heb het idee dat ie daar niet heel blij mee is. Kan ik de stationair toerental zomaar iets verhogen naar +- 1300/1400? wat is wenselijk en is dit aan te raden? Ik heb het handboek van de R1 '07 ( engels ) maar dan kan ik helaas niet echt wat over vinden. Iemand tips?
 
Top, had ik zelf ook nog wel even kunnen googlen. |(, thnx. Ik lees wel dat ze vaak rond de 1100'/1200 staan, misschien zal het verhogen helpen. Op de R1 zit ook een power commander, helaas geen geen volledige akra uitlaat maar alleen de dempers zonder DB killers. Is het aan te raden om op een Dyno te zetten en opnieuw af te laten stellen? Ik heb hem zo gekocht en geen idee qua mapping of afstelling etc.. iemand een goed betaalbaar adresje ( omgeving Almere ).
 
Top, had ik zelf ook nog wel even kunnen googlen. |(, thnx. Ik lees wel dat ze vaak rond de 1100'/1200 staan, misschien zal het verhogen helpen. Op de R1 zit ook een power commander, helaas geen geen volledige akra uitlaat maar alleen de dempers zonder DB killers. Is het aan te raden om op een Dyno te zetten en opnieuw af te laten stellen? Ik heb hem zo gekocht en geen idee qua mapping of afstelling etc.. iemand een goed betaalbaar adresje ( omgeving Almere ).
trek die powercommander er eerst eens tussenuit. dat kan heel goed een oorzaak zijn. het zal niet de eerste keer zijn dat aftermarket elektronica voor rare storingen zorgt.
 
Zoals ik al zei zou ik even terugkomen op dit probleem. Het uitvallen van het intrekken van de koppeling had te maken met het te rijk staan van de benzine. Het probleem zat hem in de power commander zelf. Na een petbobine te hebben vervangen ( 4e cilinder werd maar 180 graden bij het uitlaatspruitstuk en de rest 240 ) bleef het uitvallen zich voordoen. Toch maar besloten om de motor op de dyno te zetten. In de range tussen de 1250 en 1750 toeren stond hij veel en veel te rijk. Aangepast en motor begon stationair ook veel beter te lopen. Het was gelukkig iets klein. Thnx voor de input en advies. Heeft me in ieder geval een hoop kennis opgeleverd, dank hiervoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan