Uitvallen tijdens rijden SRAD 600

RickzGSXR

Rookie
30 aug 2007
23
0
Epe
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem.

Gister ongeveer 250 km rondgetuft zonder problemen totdat de motor ineens niet meer reageerde op het gas. Of ik nou volgas of een klein beetje gaf maakte niet uit..
De motor bleef wel lopen, maar liep gewoon in snelheid terug totdat ie afsloeg bij het inknijpen van de koppeling. Nadat ik stilstond even gewacht (30 seconden ofzo) en daarna weer proberen te starten. Dat ging niet helemaal vlekkeloos maar na nog een halve minuut had ik hem weer aan de praat en liep ie gewoon goed.

Ongeveer 50km verder kreeg ik weer precies hetzelfde.

Wat zal dit kunnen zijn? Iemand een idee?

Motor is een GSXR 600 SRAD uit 1998
 
Laatst bewerkt:
Anders, voor alle zekerheid tankventilatie checken door bij droog weer en niet te volle tank eens te rijden zonder tankdop (desnoods een nylonkousje over het gat tegen inwaaiend stof). Helpt dat dan is je tankventilatie niet goed.

Ook nog mogelijk: vuil/bladders/stolsels in de tank. Meer daarover postte ik hier eens, met daarin weer een linkje naar een maniertje van tank-reinigen; misschien staat er iets bruikbaars voor je in.
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/7816176
 
Laatst bewerkt:
@ rs125 gp-1: Ik heb de boel nu toch open liggen dus ik zal als eerste even kijken of er ergens een filtertje verstopt zit. Dat zal natuurlijk goed kunnen en mooi zijn als t zoiets simpels is.

@ willem1940: Mocht het geen filtertje zijn zal ik dat ook even proberen!!

in ieder geval bedankt!!
 
Nee, helaas nog niet opgelost..
ik heb trouwens geen filtertje zitten tussen het slangetje van de tank naar de carbs. (filter bij de benzinepomp zal daar t werk wel voor verrichten)


Wat ik iig nu gedaan heb is:
- filter benzinepomp nagekeken (was helemaal schoon), daarna even n blik in de tank geworpen en die heen en weer bewogen om te kijken of er rotzooi in de tank zat, ook niet t geval.

- carbs eraf gehaald en nagekeken of er n sproeier dicht/smerig was.. ook niet het geval. alles was brandschoon.

- filtertje tussen carbs en luchtfilter nagekeken en doorgespoten, maar die was eigenlijk ook al helemaal schoon.

Na alles weer te hebben vastgezet en de motor weer gestart was kwam ik er ook achter dat ie nu vreselijk onregelmatig loopt (tankdop erop of eraf maakt hierbij niet uit).
Hij moet vol op de choke anders loopt ie helemaal niet (ook bij een watertemperatuur van 65/70 graden) en blijft continue springen tussen 1000 en 2500/3000 toeren..

Hij probleem lijkt dus nog erger te zijn geworden.
Iemand nog meer suggesties wat ik zal kunnen proberen?
 
Onregelmatig en choke probleem trouwens alwel weer opgelost..
Ik was zo slim geweest om aan mn stationairstand te draaien toen ik de carbs eraf had..

Maargoed, iemand nog meer tips waar dat uitvallen aan kan liggen?
 
Als alles aan de brandstofzijde goed is, zou het dan misschien aan iets elektrisch liggen? Ik doe ook maar een gok, maar een los of slecht contact makend kabeltje aan de bobine zou misschien ook iets dergelijks kunnen veroorzaken.
 
Ja, het rare alleen is dat ie ineens uit het niets helemaal uitvalt.
k geloof dat de 600 srad per bougie een bobine heeft.. mocht daar 1 van uitvallen, dan verwacht ik eerder dat ie op 3 cilinders gaat lopen en niet ineens uitvalt..

Ik begin ook steeds meer te denken dat t misschien de CDI is, die er langzaam maar zeker mee ophoudt.
Zal dat in dit geval een optie kunnen zijn, of zal ie dan helemaal niks meer moeten doen? en is t ding makkelijk te testen?
 
tklinkt misschien stom,maar neem eens een bus remmenreiniger mee als je gaat rijden,als je het probleem terug hebt spuit je ermee in je luchtfilter,als hij dan terug start ligt het aan je brandstoftoevoer...
 
@ rs125 gp-1: De truc met de bus remreiniger of iets wat daarvoor door kan gaan ken ik wel. Enkele jaren terug veel gebruikt met het aanslingeren van scooters en ander 2-takt spul, maar de brandstoftoevoer lijkt het niet te zijn.. De motor begint ook niet te sputteren ofzo dat ie te weinig krijgt, maar zonder enige aankondiging valt ie gewoon uit.

@ Sayko: Olie zit gewoon goed op peil. (nog niet zolang geleden vervangen ook trouwens. 2,6lt zoals aangegeven op het blok plus gevuld oliefilter)

Maar voor de rest is het probleem dus helaas nog steeds niet opgelost, maar het lijkt steeds meer op een elektronisch probleem.

wat ik ook al heb geprobeerd:

- zijstandaardschakelaar doorverbonden
- dodemansknop nagekeken op vocht/sluiting, ook niks.. lijkt allemaal in orde..

ik ga aankomende week nog even kijken of ik het zelf op één of andere manier kan oplossen, anders moet de dealer er maar naar kijken.
Maar tot die tijd zijn al uw mogelijke oplossingen uiteraard van harte welkom!! ;)
 
Zeldzaam, maar net een keertje te vaak gezien: aarding/min van ontsteking op een boutje in frame (inplaats van betrouwbaarder rechtstreeks op min accu).

Daar bouwt zich dan misselijke en temperatuurgevoelige overgangsweerstand op, door rare oxiden van 2-3 aanliggende metalen.

Boutje losmaken, met aanhang en ook het schroefgat grondig natmaken met contactreiniger (maar pas op met dat spul, geen enkel type is echt voor iedere plastic/kunststof vriendelijk); afvegen (evt tandenborstel) met een lapje, nieuw snuifje erop voor nat terugmonteren.
 
Laatst bewerkt:
He, maar: valse lucht misschien, rubber tussen carb en blok? Een héél klein beetje is al erg!
....... Hij moet vol op de choke anders loopt ie helemaal niet (ook bij een watertemperatuur van 65/70 graden) en blijft continue springen tussen 1000 en 2500/3000 toeren.. ...
 
Gaan we ook even proberen! :)

Dat ie niet goed stationair liep en wilde starten is alweer voor elkaar. Dat probleem is er dus niet meer.

In ieder geval weer bedankt voor het meedenken willem!
 
Terug
Bovenaan Onderaan