Uitvallen tijdens stationair draaien

15 dec 2011
46
0
Rotterdam
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een kawasaki ZX6R uit 2000.
Af en toe als ik bijvoorbeeld voor het stoplicht sta en hij loopt stationair in z'n eerste versnelling wil hij nog wel eens spontaan terug vallen in toeren en spontaan uitvallen... zomaar. Dit wordt heftiger en frequenter op het moment dat het blok warmer wordt.

Ik moet dan de gas hendel lichtjes open houden zodat ie niet uitvalt.
Dit terwijl als ik hem in z'n neutraal zet netjes 1500 toeren draait.

Wat kan de oorzaak zijn van dit probleem en heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt!
 
Slechte bougies?
Vuil in luchtfilter en/of carb?

Heb dit ook gehad met een VN 750.
Van alles aan gedaan, bougies, valse lucht controle, synchroniseren, maar uiteindelijk de carbs ultrasoon gereinigd.
Werd bij elke actie wel steeds iets beter, maar ik gooi het carbs-ellende.

Ik had er ook nog eens problemen met starten bij warme motor bij warm bij.
 
Heb dit ook gehad met een VN 750.
Van alles aan gedaan, bougies, valse lucht controle, synchroniseren, maar uiteindelijk de carbs ultrasoon gereinigd.
Werd bij elke actie wel steeds iets beter, maar ik gooi het carbs-ellende.

Ik had er ook nog eens problemen met starten bij warme motor bij warm bij.
was ie te rijk afgesteld?
 
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een kawasaki ZX6R uit 2000.
Af en toe als ik bijvoorbeeld voor het stoplicht sta en hij loopt stationair in z'n eerste versnelling wil hij nog wel eens spontaan terug vallen in toeren en spontaan uitvallen... zomaar. Dit wordt heftiger en frequenter op het moment dat het blok warmer wordt.

Ik moet dan de gas hendel lichtjes open houden zodat ie niet uitvalt.
Dit terwijl als ik hem in z'n neutraal zet netjes 1500 toeren draait.

Wat kan de oorzaak zijn van dit probleem en heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt!



choke werking niet helemaal goed?

choke half uit? kabel/overbrenging ervan rot?






het zou kunnen want vooral met een warme motor zal ie stationair afslaan als de choke nog [gedeelte] uitstaat.


uitleg; bij koude motor [koude lucht] heb je choke nodig om mengsel met extra benzine te verrijken voor de start, dit komt omdat anders de lucht meer is als de benzine en dan de verhouding/mengsel niet goed is.

echter als je eenmaal een warme motor hebt [warme lucht] zal die lucht minder zijn als dat het koud is en krijg je een veel te rijk mengsel, daarom als de choke uitstaat staat ie veel te rijk [teveel benzine ivm lucht] en zal gelijk stationair afslaan.

[ik heb dit zelf meegemaakt dat ie continu afsloeg bij het stoplicht, stond de choke er nog 1 standje op. Zo gevoelig is dat dus ;) ]
 
Laatst bewerkt:
Hey bedankt!! Heb namelijk een soort gelijk probleem. Gebeurt alleen niet altijd, redelijk random.
Dus tot zo ver: koppeling, choke, carbs vies, te rijk mengsel.
Koppeling: is het wss niet, heeft geen neiging om vooruit te lopen.
Rijk mengsel: is het wss ook niet. Heeft juist geen problemen met warm starten. Stottert juist af en toe met koude motor, dus eerder te arm mengsel.
Carbs vies: misschien, is wel carbreiniger doorheen gegooid, maar als ze echt vies zijn helpt dat wss ook niet helemaal.
Choke: kan best wel eens het probleem zijn, voorheen gebeurde nl precies het zelfde als ik de choke te lang aan had staan.

Heb zelf al eens het stationair toerental wat omhoog gegooid. Heeft het effect dat het afslaan voorkomen wordt, maar is natuurlijk alleen een maskering van het echte probleem.
Gevolg is dat ie de ene keer stationair te hoge toeren loopt, en het andere moment eigenlijk wat in te lage toeren (waar ie normaal dus afgeslagen zou zijn).

Als ik tijd heb ga ik eens naar de choke kijken.
Ik hoor van TS ook graag als het probleem gevonden is/hoe het opgelost wordt!
 
Hallo allemaal,

wil hij nog wel eens spontaan terug vallen in toeren en spontaan uitvallen... zomaar. Dit wordt heftiger en frequenter op het moment dat het blok warmer wordt.

Ik moet dan de gas hendel lichtjes open houden zodat ie niet uitvalt.
Dit terwijl als ik hem in z'n neutraal zet netjes 1500 toeren draait.

Wat kan de oorzaak zijn van dit probleem en heeft iemand hier ervaring mee ?

Alvast bedankt!

Ik heb zoiets gehad met mijn FZ750 uit 1985. Soms voor het stoplicht zo maar "hikken" en dan stil vallen of bij uit laten rollen voor een stoplicht of parkeerplaats stil vallen.


Oplossing voor mijn probleem: stationair toerental iets hoger instellen dan volgens het boekje. Nu 1100 rpm i.p.v 1000rpm en nu valt ie niet meer uit.
 
Ik heb zoiets gehad met mijn FZ750 uit 1985. Soms voor het stoplicht zo maar "hikken" en dan stil vallen of bij uit laten rollen voor een stoplicht of parkeerplaats stil vallen.


Oplossing voor mijn probleem: stationair toerental iets hoger instellen dan volgens het boekje. Nu 1100 rpm i.p.v 1000rpm en nu valt ie niet meer uit.

Dit is niet het probleem, aangezien hij stationair al 1500 draait wat vrij hoog is.
Hikken doet ie niet, hij valt gewoon terug in zijn toeren en uiteindelijk slaat ie af.
Naar alle waarschijnlijkheid staat ie te rijk afgesteld, maar ik hoor daar volgende week meer over. Keep you posted!
 
Terug
Bovenaan Onderaan