Uitvallen van motor en zwaar geluid

Pheatus

Die hard MF'er
13 mrt 2004
820
0
Ik heb zojuist even een stukkie snelweg gepakt. Ik reed een vaartje van 140 en ik merkte ineens dat ik vol gas moest geven om 120 te blijven rijden.

Parkeerplaats opgezocht en toen ik bijna stilstond viel de motor gewoon uit. Na alles even bekeken te hebben (druppels enzo, niks gevonden) kon ik em gewoon weer starten en bleef ie netjes stationair draaien. Hierna ben ik teruggereden (weer over snelweg, nu gewoon 120) en na de afslag kneep ik de koppeling in en viel de motor weer uit. Ook deze keer zonder problemen herstart.

Op het moment dat ik bijna thuis was maakte de motor ook een zwaarder geluid dan normaal en was amper vooruit te branden. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Het is een Yamaha XJ 600 uit 87....

Heb je geen valse lucht van je luchtfilter naar je carbs. of heb je geen valse lucht van je spruitstuk naar je cilinders. Als je klep verbrand is hoor je hem ook ploffen bij stationair. Maar wat voor zwaargeluid is het, een diep geluid net als een sportluchtfilter of klinkt het net of je een lekke uitlaat hebt.

mjah geen idee eigenlijk, ik heb net weer een stukkie gereden (binnenwegen enzo) en nu gaat het weer goed.

Wel ben ik erachter gekomen dat 1 bougie niet mee doet. Ik heb alleen geen sleutel waarmee ik dat ding los kan draaien. Zo eens even bij mijn pa gaan kijken.

Maar die bougie, kan die de oorzaak zijn dat ie gisteren zo verrot liep op de snelweg?

Als er eentje niet meeloopt , loopt de motor onregelmatig en dat is goed waar te nemen. Misschien moet je het lucht filter eens bekijken. Als deze bijvoorbeeld stuk is zou het kunnen dat er een stuk los hangt en de inlaat blokkeert. Als de motor afslaat hef je de zuigende werking op en kan hij weer gestart worden. Een goeie ruk aan de gashandel kan er dan voor zorgen dat het losse stuk weer voor de inlaat komt en het probleem weer optreedt. (niet gaan vragen hoe zo´n ding kan scheuren want daar zou ik geen enkele verklaring voor hebben :P )

Je hebt hem net een paar dagen? Bij een dealer gekocht? Lekker mee terug gaan en die laten knutsellen! Daar heb je garantie voor. Partikulier gekocht? Bel de verkoper en vraag om uitleg. Voor het zelfde geld zegt ie:"Oh, heb je daar last van, dat is dat en dat, en dat heb ik je niet vertelt..."

Succes!

Uhhm het kan aan mij liggen maar wat jij zegt over dat een boegie niet goed is kan ik inkomen echter... jij zegt ook dat de motor een zwaarder geluid maakt dan moet er meer aan de hand zijn dan alleen een boegie, want dan heb je meestal ongelijkmatig lopen niet willen optrekken enz enz
Wat dus ook nog een mogelijkheid is is dat de bevestiging van de uitlaat naar cilinder niet goed is gemonteerd of niet helemaal goed past...
Dit komt namelijk wel eens voor en dan heb je beide verschijnselen namelijk het niet meer op willen trekken en het zware geluid omdat er nu nog amper tegendruk in de cilinder zit... en omdat je zei dat het op de snelweg was kan het dus wel een warmte probleempje zijn...

Wanneer je nu weer een eind gaat rijden en de motor is flink warm kijk dan even goed naar hoe je uitlaat eruit ziet bij de verbinding (NIET aanraken!) en zodra hij er weer last van heeft kijk dan weer eens... mocht het dat zijn zie je het gelijk...

Succes ermee!

Aan die pesterige kapjes helpt meten niet altijd; een fout kan zich daarmee af en toe voordoen, onder invloed van temperatuur en/of trillingen dan wel impulsen-tal.

Nog een andere kleine plaaggeest: versleten of vervormd plastic puntje op modern vlotterpennetje; kan en/of (ook: afwisselend) zorgen voor tekort aan brandstof danwel verzuip-neiging.

Terug
Bovenaan Onderaan