Uitvoeren en invoeren

Kosten 'opnieuw examen':
AVB: 215 E
AVD: 230 E
Papieren: 25 E
Nieuw rijbewijs aanvragen: 40-50 E
-------------------------------------------------
510-520 E

Ga ik duidelijk niet doen :) Kost fucking de helft van mn 25 kw rijbewijs
 
Dit is te vinden op de site van de KNMV.

Problemen rond het lichte motorrijbewijs
Regelgeving en praktijk niet op elkaar afgestemd



Wanneer je een licht rijbewijs hebt, ben je verplicht om op een motor met maximaal 25 kW te rijden. Helaas bestaan er nauwelijks 25 kW motorfietsen. Het vermogen van de motor die de lichte rijbewijsbezitter koopt moet daarom meestal worden teruggetuned. Maar wat is de juiste manier en waar moet je als koper van zo’n motor zoal op letten?



Er zijn van ieder merk wel enkele modellen verkrijgbaar, waarvoor de officiële Nederlandse importeur naast een typegoedkeuring voor de motor met vol vermogen, ook een typegoedkeuring voor een exemplaar met 25 kW heeft geregeld. Deze motoren kunnen dan ook eenvoudig worden teruggebracht in vermogen, op basis van de eerder verkregen typegoedkeuring. Daarna vermeldt de RDW het nieuwe, lagere, vermogen op het kentekenbewijs. Dit is weliswaar de enige legale methode, maar wel een handelwijze die niet veel voorkomt door het geringe aanbod van legaal terug te tunen motoren.



Dynojet

Uiteraard zijn de meeste motordealers heel goed in staat om zelf het vermogen terug te brengen. Dit wordt veelvuldig gedaan. Als het aantal kW’s is gereduceerd, dan zet de dealer de motor op een vermogenstestbank van bijvoorbeeld Dynojet. De motor wordt later afgeleverd met een geprinte uitdraai, waarop het nieuwe motorvermogen en het kenteken worden vermeld. Echter als de motor op deze manier is teruggetuned, is het niet mogelijk om de nieuwe, lagere, kW-waarde door de RDW op het kentekenbewijs te laten vermelden. Het feitelijke vermogen stemt namelijk niet meer overeen met de waarde, zoals die op het kentekenbewijs wordt weergegeven. Als je door de politie wordt aangehouden maak je dus altijd kans op een bekeuring. De politie kan immers alleen uitgaan van de gegevens die op de officiële documenten, zoals het kentekenbewijs en het rijbewijs, vermeld staan. Gelukkig zijn er tal van politieambtenaren die het probleem inmiddels kennen. Zij zullen de motorrijder niet snel op de bon slingeren, als je ze een dynojet uitdraai kunt laten zien, waaruit blijkt dat de motor is teruggebracht naar 25 kW.



Ongeldig rijbewijs

Tref je echter een dienstklopper, dan heb je een probleem. Hij zal een bekeuring uitschrijven voor het rijden zonder geldig rijbewijs en dat kost € 190,-. Daar ben je er nog niet mee, want het rijden zonder geldig rijbewijs is geen “mulderfeitje”, maar een misdrijf! Word je de eerste keer gepakt voor het rijden zonder geldig rijbewijs, dan zal de officier van justitie meestal een transactievoorstel doen. Zo’n transactievoorstel ziet er uit als een gewone bekeuring, maar is het niet! Mulderbekeringen worden niet bijgehouden in de registers van justitie, zodat dit doorgaans geen nare gevolgen geeft als je voor de tweede keer de fout ingaat. Bij een transactievoorstel wordt de overtreding wél door justitie geregistreerd, waardoor je bij een tweede gelegenheid wordt gezien als een hardleerse recidivist. Dit levert niet alleen een veel hogere boete op, maar ook een (voorwaardelijke) rijontzegging van enkele maanden.

Indien je een dergelijk transactievoorstel krijgt zul je dus altijd bezwaar moeten aantekenen om te voorkomen dat je ten onrechte als een veelpleger wordt beschouwd. KNMV-leden kun hiervoor de hulp inroepen van de juridische ledenservice van de KNMV.



Verzekering

Vele verzekeraars accepteren de handelwijze van motordealers die met een uitdraai van een Dynojet vermogensbank aangeven dat sprake is van een machine met 25 kW. Daardoor is toch sprake van dekking is, hoewel op het kenteken een hoger motorvermogen wordt vermeld dan de motorfiets in werkelijk heeft. KNMV Verzekeringen tekent dit zelfs aan op de polis! Dat is naar mijn mening de enige juiste methode. Hierdoor kun je nog beter aannemelijk maken dat het vermogen van jouw motor echt is teruggebracht naar 25 kW, dat jouw verzekeraar dit accepteert en dat je dus een geldige (wettelijk verplichte) WA verzekering voor je motor hebt!



Lobby KNMV

De gevolgen van de huidige regelgeving, of beter gezegd het gebrek aan goede regelgeving, zijn groot. De politie blijkt de laatste tijd steeds vaker bekeuringen uit te schrijven als bij een controle blijkt dat het teruggebrachte motorvermogen niet op het kentekenbewijs is vermeld. Ook als de motorrijder met de uitdraai van voornoemde vermogensbank en de aantekening op zijn polis aannemelijk kan maken dat hij wel degelijk op een motor met maximaal 25 kW vermogen aan het verkeer deelneemt. Daarom werkt de KNMV nu samen met de specialisten van de RDW aan een oplossing. Naar verwachting zal men die begin 2008 kunnen presenteren.
 
[Verhaal]

Fragment:

Ongeldig rijbewijs

Tref je echter een dienstklopper, dan heb je een probleem. Hij zal een bekeuring uitschrijven voor het rijden zonder geldig rijbewijs en dat kost € 190,-. Daar ben je er nog niet mee, want het rijden zonder geldig rijbewijs is geen “mulderfeitje”, maar een misdrijf! Word je de eerste keer gepakt voor het rijden zonder geldig rijbewijs, dan zal de officier van justitie meestal een transactievoorstel doen. Zo’n transactievoorstel ziet er uit als een gewone bekeuring, maar is het niet! Mulderbekeringen worden niet bijgehouden in de registers van justitie, zodat dit doorgaans geen nare gevolgen geeft als je voor de tweede keer de fout ingaat. Bij een transactievoorstel wordt de overtreding wél door justitie geregistreerd, waardoor je bij een tweede gelegenheid wordt gezien als een hardleerse recidivist. Dit levert niet alleen een veel hogere boete op, maar ook een (voorwaardelijke) rijontzegging van enkele maanden.

Indien je een dergelijk transactievoorstel krijgt zul je dus altijd bezwaar moeten aantekenen om te voorkomen dat je ten onrechte als een veelpleger wordt beschouwd. KNMV-leden kun hiervoor de hulp inroepen van de juridische ledenservice van de KNMV.
Dat laatste stuk kun je overslaan door een ondertekende verklaring (welke ik heb laten maken) bij je te hebben (ik heb hem in mijn documenten mapje gedaan waar ook mn kentekenbewijs+uitdraai in zitten). Zo is het dus een zaak van de verzekering en niet van jou. Wat de KNMV tevens vandaag heeft laten weten is dat zij deze verklaringen niet 'vrijgeefs' uitdelen maar enkel aan mensen die erom vragen, tevens laten ze je niet vallen als het 'een te grote kostenpost wordt'.

Wel raad ik je aan om geen bijkomende juridische hulp aan te vragen (kost 2 euro per maand ofzo) je kan beter gewoon eigen advocaat hebben (lijkt me dat je ouders die wel hebben oid) juridische kosten krijg je vergoed zodra de zaak voorkomt.

***Enkel informatief, verwacht geen kutreacties van mensen die het niet met me eens zijn***
 
ps hoe kan ik de titel van het topic veranderen in :op uitdraai verzekeren? :)
 
Dat heb ik geprobeerd duidelijk temaken, lukte echter niet als je de afgelopen pagina's doorleest })

Klopt het ziet er ook prima uit, maar de verzekeraar kan er ALTIJD onderuit.

KNMV is de enige verzekering die daar totaal niet moeilijk over doet, omdat zij dus VOOR motorrijders zijn.

Ik probeerde alleen duidelijk te maken, dat als de bedragen echt hoog worden, de verzekering ertussenuit kan knijpen (wat dus bij die maat van grraafie en mij is gebeurt)

Edit: en je zal het er bij mij ook nog steeds niet inkrijgen. jij moet eens leren om ook dingen van andere mensen aan te nemen, en niet alleen dingen waarvan je zelf denkt dat ze goed zijn. Nou heb je wel bewijs gekregen, maar dit is maar van 1!!! verzekering (en in mijn ogen de enige goede voor het 25kw gebeuren) Gelijk heb je nog steeds niet.
 
Laatst bewerkt:
M3rcury, van jouw vriend is het enorm kut (als het daadwerkelijk zo is gelopen), maar ik kan me niet voorstellen dat dit bij KNMV is gebeurd.

Zoals ik al zij, heb ik een ondertekende verklaring waarin staat dat zij mij kostte wat kost zullen steunen en op de hoogte zijn van mijn uitdraai-manier van 25 kW rijden. Hier KUNNEN zijn niet onderuit, of ze moeten het ontbinden (vanuit een overeenkomst met mij), dit kan niet 'tijdens' een proces oid (of er moet een mooi geldbedrag tegenoverstaan).

Maargoed, fuckit! Blij dat je iig van mening bent dat dat verhaal van de KNMV er goed uit ziet, is altijd kwestie van vertrouwen om uiteindelijk verzekerd willen worden door een verzekering (kijk niet alleen naar prijzen, maar ook naar betaal-tijd etc)
 
M3rcury, van jouw vriend is het enorm kut (als het daadwerkelijk zo is gelopen), maar ik kan me niet voorstellen dat dit bij KNMV is gebeurd.
Ik heb niet gezegt waar het gebeurt is, en dat ga ik niet zeggen ook. dat lijkt me niet een goede reclame.
Zoals ik al zij, heb ik een ondertekende verklaring waarin staat dat zij mij kostte wat kost zullen steunen en op de hoogte zijn van mijn uitdraai-manier van 25 kW rijden. Hier KUNNEN zijn niet onderuit, of ze moeten het ontbinden (vanuit een overeenkomst met mij), dit kan niet 'tijdens' een proces oid (of er moet een mooi geldbedrag tegenoverstaan).
Geloof me nou, ze kunnen er WEL onderuit, neem nou gewoon een keer wat aan van iemand anders. Het blijft een feit dat jij zonder geldig RBW rijd, en dr staat in de voorwaarde van je verzekering met een geldig rbw moet rijden.
Maargoed, fuckit! Blij dat je iig van mening bent dat dat verhaal van de KNMV er goed uit ziet, is altijd kwestie van vertrouwen om uiteindelijk verzekerd willen worden door een verzekering (kijk niet alleen naar prijzen, maar ook naar betaal-tijd etc)

Ik heb geen enkele mening gegeven over een verzekering. Ik heb alleen gezegt dat het knvm niet zo moeilijk doet. En dat het stukje er idd prima uit ziet, maar ze kunnen er nog steeds onderuit!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan