ultieme woonwerk motor

Puur voor mij persoonlijk zou dat een BMW f800st zijn.
Erg zuinig, riemaandrijving, ziet er op zich prima uit en is niet te groot.
Maar op de eerste plaats komt er hier een mooie sportmotor en als er genoeg geld is komt zoiets er nog wel bij :P.
 
Ik kan wel zeggen wat ik rijd, maar dat voegt weinig toe. Ik heb deze keuze echter wel gemaakt na het opstellen van een concrete lijst van wensen en eisen, dus zet ik die maar neer.

* ABS (want blinde koekblikkers)
* Kofferset (laptop meenemen)
* Optioneel: kuip
* Handvatverwarming (wil doorrijden in de winter)
* Cardan (geen gepiel met kettingen)
* ... en dat alles voor een budget tussen 3k en 4k.

Ik heb iets gevonden dat ruim binnen mijn budget viel en aan alle eisen voldeed. Ik ging voor een allroad, maar kwam thuis met een sporttoerfiets.

Moraal van mijn geraaskal: zet eerst op papier wat voor jou een goede woonwerkmotor is en kijk daarna naar pas wat je mooi vindt.
 
Ik gebruik een VFR V-tec voor woon-werk verkeer... ook in de winter.
Maar ik vind de benaming woon-werk zo verkeerd klinken, alsof het een straf is omdat het niet anders kan.
Ik noem het liever verplichte fun ritten :+
Mee eens Deadly. Wij weten toch allang dat een VFR de ultieme motor voor alle ritten is ;) Een straf is het al helemaal niet.

De VFR is ultiem:
-gaat eigenlijk nooit kapot
-rijdt vrij ontspannen
-toch sportief
-het is een echt babe magnet :+
-ook voor lange tourritten geschikt
-het is geen BMW (ff de GS niet meegerekend, want die is toch wel OK)
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn al die voordelen dan? Ik moet eerlijk bekennen dat ik op het moment niet zo'n actieve doorrijder meer ben. Maar ik heb meerdere jaren woon/werk met enkel de motor gedaan, en ik moet er toch niet aan denken, dat tussen al die ontberingen mij het enige plezier, het rijden/schakelen ontnomen zou worden :X

Een dag tussen een lange file door en je bent het "plezier" meer dan 100% zat.

Ik heb zelf de keuze tussen een BMW K75RT, een Suzuki GS500 en een Honda Dylan. Ik vind voor het dagelijks filerijden de Dylan het meest geschikt. Minpuntje is de topsnelheid van 110 km/uur, maar met het windscherm (formaat grootzeil) zit je goed uit de wind/regen. Verder is hij smal, handelbaar (ik zou hem rustig aan mijn 14-jarige dochter van 50 kg meegeven) en hij heeft jarretel-aandrijving.
En geloof mij, tussen een file door van 1 km lengte betekent al tig keer schakelen.

Voor de file is de GS500 ook geschikt. Helaas is dat een naked bike, dus je krijgt de volle laag van wind en regen. Maar tussen de file door is een kwestie van continu manouvreren en daar is dit lichte lesfietsje heel geschikt voor.

De K75 is meer een afstandenfiets. Als ik meer dan 100 km moet rijden, kies ik voor een tijdstip zonder (of met weinig) files en ik pak de K75. De kuip van dat ding is net een bushokje, je zit droog en uit de wind. Bovendien is de K75 een fiets die heerlijk zit: geen knieen in de nek, gewoon ontspannen zitten.

Qua verbruik scheelt het ook behoorlijk.
De Dylan is het zuinigst, dat verbruik wisselt tussen 1 op 20 (continu volgas) en 1 op 35 (toertochtje binnendoor).
De GS500 verbruikt iets tussen 1 op 18 (snelheden die het CJIB waardeert met acceptgiro's) en 1 op 25 (langzaam toertochtje).
De K75 is het minst zuinig, die verbruikt tussen 1 op 16 en 1 op 20.
 
Ik moest gisteren toevallig in de avondspits van Den Haag naar Zoetermeer rijden.
Gelukkig komt dit niet vaak voor, omdat ik voor mijn werk niet hoef te reizen.

Donker, regen, stilstaande en langzaam rijdende files. En er tussendoor schieten met razende vaart mongolen met gele hesjes op BMW GS-en.
Je ziet ze pas als ze voorbij zijn, vreemd dat er niet veel meer ongelukken gebeuren.
Al die risico's om een paar minuten eerder thuis te zijn? |(

Een auto is echt wel een beter vervoermiddel, en de tijd die je in de file verliest, win je weer omdat je je niet hoeft om te kleden.
 
Een auto is echt wel een beter vervoermiddel, en de tijd die je in de file verliest, win je weer omdat je je niet hoeft om te kleden.
Is lang niet altijd waar. Ik heb tussen Eindhoven en Utrecht meermaals gehad dat het kilometers lang echt muurvast zat. Bovendien, als je een beetje kunt multitasken verlies je echt niet zoveel tijd met dat pak uittrekken.

Ik vind het trouwens merkwaardig om uit de mond van een motorrijder te horen dat de auto een beter vervoermiddel is. Zowel de motor als de auto hebben hun voordelen, behalve misschien voor hobbyrijders die de motor alleen voor hun vrije tijd gebruiken.

Als ik grote dingen mee moet nemen naar een klant (komt zelden voor) of het is echt gevaarlijk weer, dan regel ik dat ik de auto heb, en anders heeft de motor voor mij toch veel meer voordelen.
 
Laatst bewerkt:
ik ben het ook eens met RR.

als het vriest en sneeuwt/regent dan is't echt niet leuk om op de motor te moeten kruipen.
ik zit dan ook liever in de auto met airco'tje aan en muziekje op.

voor de files kan je eventueel binneweggetjes pakken..of, als dat niet gaat....laptopje op de bijrijder stoel of wat papieren doornemen als je moet aanschuiven in de rij. krijg je toch wat werk gedaan.

in de bus of (zeker) de trein kan je ook heel wat dingen voor school/werk doen. want je hoeft je niet met het verkeer bezig te houden.....en als het druk is op jouw traject...abbo'tje 1ste klas. dan heb je geen last van het andere vee.
 
als het vriest en sneeuwt/regent dan is't echt niet leuk om op de motor te moeten kruipen.
ik zit dan ook liever in de auto met airco'tje aan en muziekje op.
Tuurlijk, ik ook ... maar regen is met goede kleding geen probleem, en voor die paar dagen dat het te glad is ga je natuurlijk geen auto aanschaffen ... tenminste, ik niet.

Dan zou ik eerder voor het OV kiezen, als er tenminste een goede verbinding is.
 
Laatst bewerkt:
Ik moest gisteren toevallig in de avondspits van Den Haag naar Zoetermeer rijden.
Gelukkig komt dit niet vaak voor, omdat ik voor mijn werk niet hoef te reizen.

Donker, regen, stilstaande en langzaam rijdende files. En er tussendoor schieten met razende vaart mongolen met gele hesjes op BMW GS-en.
Je ziet ze pas als ze voorbij zijn, vreemd dat er niet veel meer ongelukken gebeuren.
Al die risico's om een paar minuten eerder thuis te zijn? |(

Een auto is echt wel een beter vervoermiddel, en de tijd die je in de file verliest, win je weer omdat je je niet hoeft om te kleden.

Maandagochtend, van 7:30 uur in 1 uur tijd van Zwijndrecht naar de Meern. Met het GS-je tussendoor, krampachtig opletten om niet sneller dan 50 km/uur te rijden.

In de tijdwinst ben ik echt wel omgekleed, ontbijten, douchen, tandenpoetsen, scheren en de kat eten geven lukt ook ook nog wel.

Wat wel een heel goed pro-auto argument is: je stapt op het drukste moment van de dag op het gevaarlijkste vervoersmiddel wat vadertje staat toelaat. Dan is een verkreukelrandje toch wel heel erg prettig...
 
Ik moest gisteren toevallig in de avondspits van Den Haag naar Zoetermeer rijden.
Gelukkig komt dit niet vaak voor, omdat ik voor mijn werk niet hoef te reizen.

Donker, regen, stilstaande en langzaam rijdende files. En er tussendoor schieten met razende vaart mongolen met gele hesjes op BMW GS-en.
Je ziet ze pas als ze voorbij zijn, vreemd dat er niet veel meer ongelukken gebeuren.
Al die risico's om een paar minuten eerder thuis te zijn? |(

Een auto is echt wel een beter vervoermiddel, en de tijd die je in de file verliest, win je weer omdat je je niet hoeft om te kleden.
En die lui die er tussendoor komen 'razen' zijn de lui die anders elke dag 's ochtends én 's middags in die verrekte file zouden staan.

edit: overigens heb ik zelf ook het idee dat een BMW F800ST de ideale woonwerkmotor is als je toch wel een aardig stuk 120km/u kunt rijden. Ik weet niet hoe breed/handelbaar die motor in de file is, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat heel goed gaat.

Is natuurlijk nie goedkoop nie :z
 
Laatst bewerkt:
Is natuurlijk nie goedkoop nie :z
Ik zou, als ik regelmatig door de files moest, een smalle en lichte motor willen hebben. Helaas zijn die er weinig met cardan, dus dan zou je toch op bijvoorbeeld een Gladius met een automatisch smeersysteem uitkomen.
 
Klein en wendbaar is fijn. Als je met een slagschip als een K75RT er tussendoor wil, merk je goed hoe dicht sommige koekblikkers met de people-containers naast elkaar rijden. Ik denk dan aan het "jij mag er niet tussendoor" geneuzel. Bovendien zijn vrachtwagens best breed, dan moet de personenauto echt wel rekening met je houden wil je de complete BMW-badkuip er tussendoor kunnen krijgen.

Kijk voor de gein eens hoe breed een doorsnee fietspad is. Vroeger reden daar de fietsers en bromfietsers naast elkaar. Dat lukt niet met een dikke Goldwing, daar heb je een smal voertuigje voor nodig.

Maar, uit de (koude rij-)wind zitten is prettig en droog blijven is ook fijn. De K75 heeft een zeer goede kuip, je zit heerlijk droog. Toch, het plastic grootzeil wat bij scooters gangbaar is, houdt je ook vrij aardig droog. Bovendien wordt je van het spatwater minstens net zo nat als van het hemelwater en de scooter beschermt optimaal tegen spatwater.

Ik denk zelf ook aan een Xmax als fileopvolger. De Dylan heeft net niet genog power om mee te rijden op de stukjes tussen de files in. Het probleem op vierbaans-wegen ontstaat dan dat je tussen de vrachtwagens rijdt, de boel loopt vast (altijd links eerst) en daarna mag jij van de meest rechtse rijbaan naar links zien te komen om tussen 3 en 4 te gaan rijden.
Tussen de chagrijnige koekblikkers door.....

Dan is een top van > 120 km/uur wel handig.
 
Pommel: NTV'tje zou dan toch leuk zijn voor de file?

Aan de andere kant heb ik weer totaal geen probleem om met mijn BMW K100rt, (met volle kuip dus) tussen de file door te manouvreren. Zo'n ding is echt niet merkbaar breder dan een naked 500cc motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een VFR V-tec voor woon-werk verkeer... ook in de winter.
Maar ik vind de benaming woon-werk zo verkeerd klinken, alsof het een straf is omdat het niet anders kan.
Ik noem het liever verplichte fun ritten :+
:^
Mensen staan in de winter ook op de snelweg geparkerd met cabrio's, sportwagens enz.
Dus waarom idd niet nuttige met aangename combineren.

Zo was er ooit een FireBladeSjaak, die met een Honda CBR900RR een wereldreis begon en later wegens sponsor-overeenkomsten enz. overstapte naar een Yamaha YZF1000R1 en toen weer anders heette.
Moraal van dit verhaal, wat nou ketting, noppenbanden, etc. waar een wil is kan zelfs de weg weg zijn. :]

Owja, ik forens per ThunderCat of VFR-VTEC. *O*
 
Laatst bewerkt:
Als je de mogelijkheid tot een snelle spoorverbinding, dan zou ik daarvoor kiezen, reis dagelijks tussen haarlem en Delft en ik sta liever op een perron te wachten op een trein die te laat is, dan dat ik door de file heen moet laveren, vloek en tier op automobilisten en steenkoud aankom. Bovendien is de trein sneller
 
Ik zou, als ik regelmatig door de files moest, een smalle en lichte motor willen hebben. Helaas zijn die er weinig met cardan, dus dan zou je toch op bijvoorbeeld een Gladius met een automatisch smeersysteem uitkomen.
Zo lomp is een F800ST toch niet? Vergeleken met een Gladius is 'ie een paar kilo zwaarder (209 rijklaar tov. 202 rijklaar) en een kleine 4cm breder (zonder spiegels 80cm tov. 76cm).

Zonder ze naast elkaar te zetten en er even op te gaan zitten is het natuurlijk lastig te beoordelen, maar het lijkt mij niet zo'n groot verschil als je naar de getalletjes kijkt.
 
Hoi,

Ik ben momenteel aan het solliciteren op een nieuwe baan. Aangezien ik in P'end woon is woonwerk met de auto geen pretje. Normaal deed ik in de zomer altijd ww op de motor en in de winter met het openbaar vervoer.

Als ik de baan krijg dan zou ik zoveel mogelijk met de motor willen rijden.
Momenteel heb ik een VFR750. Heerlijke motor maar wellicht niet de beste keuze voor in de winter, onder andere ivm met de uitlaat die snel roest op dit soort fietsen.

Wat is in jullie beleving de ultieme woonwerk motor?
Budget is 4.000 dus niet de hele wereld..
Cardan zou fijn zijn, tevens een volle kuip.
ik rij ww met een vtec. prima ww motor. Alleen cardan ontbreekt helaas
 
Wat is er in hemelsnaam mis met een VFR voor woon-werk verkeer?

Heb ik ook, daar heb ik hem juist voornamelijk voor gekozen.

V-blok is ontzettend comfortabel voor elke dag

Power genoeg

Goede windbescherming

ketting die niet scheef te spannen is:P

Honda betrouwbaarheid

mooet ik nog meer zeggen?
 
Als je in de winter door wilt rijden en 4k uit wil geven, reserveer dan 1k voor goede warme en waterdichte kleding en hvv of verwarmde handschoenen.

Afmetingen van je motor zijn echt niet zo interessant. Je kunt er meestal wel doorheen. Soms moet je dan even wachten maar meestal kun je het zo uitmikken dat je net 2sec eerder of later op dat smalle punt bent dat zich dan al heft opgelost.

ik rij zelf op een gsa van een meter breed en kan bijna overal door. Waar ik niet door kan wacht ik gewoon ff.

Ik zou wel voor een cardan gaan als je 's winters doorrijdt en flink kilometers maakt. Anders investeren in een smeersysteem. ABS is toch ook wel heel erg fijn, vooral tussen je oren.

Als het sneeuwt lukt het met de motor nog wel, als het ijzelt natuurlijk niet, maar dan moet je met de auto eigenlijk ook de weg niet op.

Iedereen die neuzelt over ov of auto. TS heeft aangegeven dat ie zoveel mogelijk met de motor wil doen. Kom dan met zinnige tips daarover en niet met andere vormen van vervoer. Bovendien woont TS in purmerend, dat kan alleen in één zin met ov als er niet tussen staat.
 
Gooi er een OSCO op en je hebt het probleem van het ontbreken van cardan grotendeels opgelost...
Ja, ik ben eigenlijk weleens benieuwd; hoe goed werkt zo'n OSCO of een ander smeersysteem nu echt als je het hele jaar doorrijdt?

Ik heb alleen ervaring met een kettingfiets en met de hand smeren, en dat vond ik eerlijk gezegd niet geweldig. Nu had ik daarvoor ook alleen cardan, en ik heb nu weer een cardanfiets. Ideaal, maar de keuze is wat beperkt. Maakt een goed smeersysteem een ketting net zo onderhoudsvrij? Ook in de pekelperiode?
 
Ja, ik ben eigenlijk weleens benieuwd; hoe goed werkt zo'n OSCO of een ander smeersysteem nu echt als je het hele jaar doorrijdt?

Ik heb alleen ervaring met een kettingfiets en met de hand smeren, en dat vond ik eerlijk gezegd niet geweldig. Nu had ik daarvoor ook alleen cardan, en ik heb nu weer een cardanfiets. Ideaal, maar de keuze is wat beperkt. Maakt een goed smeersysteem een ketting net zo onderhoudsvrij? Ook in de pekelperiode?
De duurdere systemen werken geheel automatisch en onafhankelijk van temperatuur, en je kunt dan instellen of je meer of minder wilt smeren. Dus als je door de natte pekel heen rijdt zou je met een knopje kunnen instellen dat je nu 2x zoveel olie op je ketting wilt of iets dergelijks.

edit: kan iemand mij uitleggen waarom deze systemen niet standaard op toergerichte kettingfietsen zit? Houdt de mileumaffia niet zo van total-loss smeersystemen?
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik ben eigenlijk weleens benieuwd; hoe goed werkt zo'n OSCO of een ander smeersysteem nu echt als je het hele jaar doorrijdt?

Ik heb alleen ervaring met een kettingfiets en met de hand smeren, en dat vond ik eerlijk gezegd niet geweldig. Nu had ik daarvoor ook alleen cardan, en ik heb nu weer een cardanfiets. Ideaal, maar de keuze is wat beperkt. Maakt een goed smeersysteem een ketting net zo onderhoudsvrij? Ook in de pekelperiode?

Ik rij het hele jaar door.
Laatste ketting is na 45 dkm vervangen :o

Verder poets ik weinig, hou ik mijn ketting wel eens op spanning (om maar even aan te geven dat ik niet eens zo'n pietje precies ben) en maak ik vaak op weg naar mijn werk wel een wheelietje of zo.

Dus ondanks flink wat power (speed triple) toch behoorlijk lang doen met een ketting.
Tsja. OSCO.

Waarom OSco?
Die automtische systemen vind ik niet fijn. Ik vind het zelf prettiger zelf te bepalen of er een smeerbeurt extra noodzakelijk is (bijvoorbeeld als je in een regenbui hebt gereden).

De velg is meestal best wel goor maar dat boeit me niet. Ik heb een motor om op te rijden, niet om mee te posen.
:] :] :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan