ultieme woonwerk motor

Dat zal er ook van afhangen via welke weg je naar je werk rijdt.
Als ik elke dag over lange rechte wegen of door de snelwegfiles heen moest frutten, zou ik misschien ook eerder aan een scooter denken. Dan is de lol toch al foetsie en zou ik eerder voor comfort kiezen. De bus dus..... :+

Bus of trein is in mijn geval een uur extra reistijd per dag en met een scooter erbij ben ik veel duurder uit dan dat ik nu rij.
Ik ben nog wel is raar aangekeken door een verkoper, wanneer ik vertelde dat ik op de snelweg toch niet harder dan 80 kon rijden naar m'n werk, dus dat best op een 125cc schootertje kon.
 
....Hiermee suggereer je dat een motorscooter en een motor één en hetzelfde zijn qua rijden en weggedrag. Dat is niet zo....
Nee, hiermee suggereer ik dat de reactie van Arjan Animal niet is gebaseerd op ervaring maar op vooroordelen.

... De scooter is de "verstandige" keuze als je comfortabel van A naar B wilt woonwerken.
De motor is gewoon iets heel anders. Die rijd je voor je lol. Daarmee zeg ik niet dat scooterrijden niet leuk kan zijn of dat motorrijden zo oncomfortabel is, maar......
Nogmaals, een motorscooter IS een motor. Dat bedoel ik met dat stomme misverstand dat maar niet verdwijnen wil.
Trouwens, waarom zou je een scooter niet voor de lol kunnen rijden ?

Zelf heb ik al heel wat jaren twee motorfietsen; tot voor kort waren dat een sportieve 1100 cc toermachine en een 250 cc scootertje.
Die grote toermotor reed echt wel goed maar toch had ik op die simpele scooter minstens net zoveel lol.
Dat zou je niet verwachten en daarom erger ik me zo aan die vooroordelen van sommigen.

...Dat beetje extra wind dat ik misschien voel tov. een scooter deert me niet, vind ik zelfs prettig. Droge voeten heb ik altijd, m'n laarzen zijn waterdicht. Voor eventuele bagage kan ik een topkoffer gebruiken. Dus wat maakt die scooter dan zo enorm geschikt voor woon-werk tov. de motor? ...
In het algemeen is dat het gemak waarmee je de scooter pakt.

Alles is gericht op gebruikersgemak; zonder een extra handeling stop je de bagage of twee helmen onder de buddy waar het droog blijft, het dashboard doet niet onder voor dat van een grote toermotor.
Dan is er het gemak van het rijden zelf; je zit niet te knoeien met neutraallampjes, schakelen, koppelen, afslaan van de motor op de kruising. Je hebt geen vieze ketting die bijgehouden moet worden, je hebt altijd de juiste overbrenging, hij is zuinig en toch snel. Je zit redelijk beschut en je kunt nog eens gaan verzitten onderweg. Onderhoud is simpel en goedkoop.

De reden is denk ik dat een scooter goed is in wat je er altijd mee doet; een scooter heeft geen hoog vermogen en geen hoge topsnelheid die je toch maar één keer rijdt; hij heeft dus ook geen dure banden en andere dure onderdelen nodig. Door de slimme transmissie heb je toch een heel behoorlijke acceleratie binnen de snelheden die op de weg zijn toegestaan.

Dat zijn allemaal zaken die belangrijk zijn als je een motor vaak en veel gebruikt, dus voor een woon-werk motor.
 
Laatst bewerkt:
Alles is gericht op gebruikersgemak; zonder een extra handeling stop je de bagage of twee helmen onder de buddy waar het droog blijft, het dashboard doet niet onder voor dat van een grote toermotor.
Topkoffer erop, en dan heb je op een motor ineens ook een boel ruimte.
Dan is er het gemak van het rijden zelf; je zit niet te knoeien met neutraallampjes, schakelen, koppelen, afslaan van de motor op de kruising. Je hebt geen vieze ketting die bijgehouden moet worden, je hebt altijd de juiste overbrenging, hij is zuinig en toch snel. Je zit redelijk beschut en je kunt nog eens gaan verzitten onderweg. Onderhoud is simpel en goedkoop.
Een beetje toermotor heeft een cardan, en hoe vaak is jou de motor op een kruising afgeslagen :? Of zat je te knoeien met neutraallampjes :?
De reden is denk ik dat een scooter goed is in wat je er altijd mee doet; een scooter heeft geen hoog vermogen en geen hoge topsnelheid die je toch maar één keer rijdt; hij heeft dus ook geen dure banden en andere dure onderdelen nodig. Door de slimme transmissie heb je toch een heel behoorlijke acceleratie binnen de snelheden die op de weg zijn toegestaan.

Dat zijn allemaal zaken die belangrijk zijn als je een motor vaak en veel gebruikt, dus voor een woon-werk motor.
Tja, ik lees hier (behalve de automaat) eigenlijk geen redenen waarom ik mijn Deauville zou moeten inruilen voor een scooter. Zo duur zijn de banden voor een Deauv ook niet, en ze gaan vrij lang mee. En een beurt kost ook geen godsvermogen.
 
Bus of trein is in mijn geval een uur extra reistijd per dag en met een scooter erbij ben ik veel duurder uit dan dat ik nu rij.
Ik ben nog wel is raar aangekeken door een verkoper, wanneer ik vertelde dat ik op de snelweg toch niet harder dan 80 kon rijden naar m'n werk, dus dat best op een 125cc schootertje kon.

In mijn geval ben ik met de bus minstens zo snel als met de motor. Ik stap ook vlak bij mijn huis op en stap uit voor m'n werk.
Dus móet er een reden zijn waarom ik dan toch elke dag die motor pak. Voor mij is dat de lol. Zou ik op de scooter "moeten", dan ging ik net zo lief met de bus, omdat de scooter dan geen "winst" biedt.
 
Nogmaals, een motorscooter IS een motor. Dat bedoel ik met dat stomme misverstand dat maar niet verdwijnen wil.
Trouwens, waarom zou je een scooter niet voor de lol kunnen rijden ?
Tja, of je een scooter nu een motor of een dwarsgebakken fietsventiel noemt, wat maakt dat nou uit? Ik vind de naam scooter wel zo handig, dan weet ik waar ik mee te maken heb.

Zelf heb ik al heel wat jaren twee motorfietsen; tot voor kort waren dat een sportieve 1100 cc toermachine en een 250 cc scootertje.
Die grote toermotor reed echt wel goed maar toch had ik op die simpele scooter minstens net zoveel lol.
Dat zou je niet verwachten en daarom erger ik me zo aan die vooroordelen van sommigen.
Toch is jouw mening ook alleen dat: een mening. Jij vindt je scooter gelijkwaardig, ook qua rijplezier, aan een motor. Prima. Dat is ook de reden waarom jij scooter rijdt.
Maar voor vele anderen ligt dat toch ff anders. Waarom noem je dat dan een vooroordeel?

In het algemeen is dat het gemak waarmee je de scooter pakt.
Alles is gericht op gebruikersgemak; zonder een extra handeling stop je de bagage of twee helmen onder de buddy waar het droog blijft, het dashboard doet niet onder voor dat van een grote toermotor.
Dan is er het gemak van het rijden zelf; je zit niet te knoeien met neutraallampjes, schakelen, koppelen, afslaan van de motor op de kruising. Je hebt geen vieze ketting die bijgehouden moet worden, je hebt altijd de juiste overbrenging, hij is zuinig en toch snel. Je zit redelijk beschut en je kunt nog eens gaan verzitten onderweg. Onderhoud is simpel en goedkoop.
De reden is denk ik dat een scooter goed is in wat je er altijd mee doet; een scooter heeft geen hoog vermogen en geen hoge topsnelheid die je toch maar één keer rijdt; hij heeft dus ook geen dure banden en andere dure onderdelen nodig. Door de slimme transmissie heb je toch een heel behoorlijke acceleratie binnen de snelheden die op de weg zijn toegestaan.
Dat zijn allerlei zaken die JIJ belangrijk vindt. Niks mis mee.
Maar voor mij telt dat niet/veel minder, ook al doe ik dagelijks WW. Ik knoei nooit met schakelen etc., dat gaat "automatisch"en hoef ik totaal niet over na te denken. Ik heb in ruil daarvoor niet secondenlang dat toerengejank als die centrifugaalkoppeling moet aangrijpen en áltijd en overal meteen tractie. Verzitten kan ik ook op mijn motor, dat kan op élke motor.
Ik heb een kettingsmeerder op m'n ketting. Geen omkijken naar behalve af en toe bijvullen. Geen ketting schoonmaken. Onderhoud van mijn motor is eenvoudig, je hoeft geen ladingen vaak knullig in elkaar gefrutseld plastic weg te halen.....
Bovendien doet m'n motorboer dat, geen omkijken naar. Heb er nu ongeveer 80.000 km opzitten met m'n Fazertje 1000 en behalve een nieuwe accu, kettingset en wat vers rubber geen noemenswaardige problemen mee gehad.

Dat zijn allemaal zaken die belangrijk zijn als je een motor vaak en veel gebruikt, dus voor een woon-werk motor.
Niet helemaal. Dat zijn zaken die jij essentiëel vindt. Vanuit jezelf heb je gelijk.
Ik vind ze dan weer minder belangrijk dan het rijplezier die een gewone motor geeft in verhouding tot een scooter.

Ik kijk dan weer wat verbaasd naar mensen die een Duc voor hun dagelijkse WW gebruiken. Zou ik nooit doen. Maar die hebben net zo goed gelijk als jij of ik......
 
In mijn geval ben ik met de bus minstens zo snel als met de motor. Ik stap ook vlak bij mijn huis op en stap uit voor m'n werk.
Dus móet er een reden zijn waarom ik dan toch elke dag die motor pak. Voor mij is dat de lol. Zou ik op de scooter "moeten", dan ging ik net zo lief met de bus, omdat de scooter dan geen "winst" biedt.
Tja, in dat geval snap ik dan weer niet waarom je niet gewoon met de bus gaat. Lekker makkelijk, en niet duur met een abonnement. Maar dat is inderdaad puur persoonlijk :)
 
Ik heb 3 jaar geleden een GS500 gekocht voor WW. Ik rijd 110km per dag. Ben nu een dikke 65.000km verder. Op basis van deze ervaring kan ik zeggen dat het heel goed bevallen is.
De GS500 is een simpele fiets zonder veel vermogen (maar dat heb je ook niet nodig om door de file te rijden) Onderdelen zijn lachwekkend goedkoop. Voorbeeld: 4 olie filters 11.85, bougies 30,-- per 10! etc. Banden gaan 25.000km mee evenals de ketting (die trouwens 69,95 kost). Verbruik ligt tussen de 1:22-1:25. Verzekering betaal ik 34,-- per jaar. Motor staat de hele dag buiten en start altijd de eerste keer. Nog geen enkele probleem meegehad.
Goedkoper kom ik echt niet naar mijn werk. *O*

Het is maar een idee.

Marc
 
Tja, in dat geval snap ik dan weer niet waarom je niet gewoon met de bus gaat. Lekker makkelijk, en niet duur met een abonnement. Maar dat is inderdaad puur persoonlijk :)

Zitten wat praktische afwegingen in. Die bus rijdt alleen in de spitsuren. Dat is voor mij lang niet altijd handig, vanwege de wat afwijkende werktijden soms. M'n motor vertrekt altijd precies op de tijd dat ik ook weg ga......
Daarnaast, zoals ik al zei, de lol van het rijden. Bovendien: in die bus al die chagrijnige koppen tellen is ook niet alles...... :+
 
Daarnaast, zoals ik al zei, de lol van het rijden. Bovendien: in die bus al die chagrijnige koppen tellen is ook niet alles...... :+
Gooi je het toch op heimelijke observaties :P

Nadeel van het OV is inderdaad vaak dat het niet rijdt als jij wil. Daarom ga ik ook altijd met de motor naar Utrecht, hoewel de rit met de bus (via de busbaan) niet langer duurt.
 
Als je in Parijs of in Geneve kijkt naar wat er voor woon-werk wordt gebruikt dan is dat inmiddels ongeveer 80-90% scooter. Je ziet af en toe nog wel een motor, maar dat is de uitzondering.
 
Als je in Parijs of in Geneve kijkt naar wat er voor woon-werk wordt gebruikt dan is dat inmiddels ongeveer 80-90% scooter. Je ziet af en toe nog wel een motor, maar dat is de uitzondering.
Ze zijn ook heel handig. Maar ik heb weleens op een Burgman 400 gereden, en dan heb ik toch liever mijn motorfiets. En een Deauville is ook best handig voor woonwerk.

Anyway, voor de TS; automatisch smeersysteem op de huidige VFR en daarmee doorrijden? Ik vind de VFR een heel fraaie motor trouwens!
 
Als je in Parijs of in Geneve kijkt naar wat er voor woon-werk wordt gebruikt dan is dat inmiddels ongeveer 80-90% scooter. Je ziet af en toe nog wel een motor, maar dat is de uitzondering.

Wat dacht je van Rome? Word je doodgegooid met die dingen. En inderdaad, 1 op de 10 is een motor.
Als ik alleen in de stad zou rijden zou ik een scooter of een lichte motor misschien ook overwegen. Nu niet.
 
Wat dacht je van Rome? Word je doodgegooid met die dingen. En inderdaad, 1 op de 10 is een motor.
Als ik alleen in de stad zou rijden zou ik een scooter of een lichte motor misschien ook overwegen. Nu niet.
Ik zou eerder kiezen voor een lichte motor erbij dan. Een 250cc allroad bijvoorbeeld; hoog zitten, licht en wendbaar. En power genoeg voor in de stad.
 
Als je in Parijs of in Geneve kijkt naar wat er voor woon-werk wordt gebruikt dan is dat inmiddels ongeveer 80-90% scooter. Je ziet af en toe nog wel een motor, maar dat is de uitzondering.
In Frankrijk mag je een 125cc rijden met alleen een autorijbewijs, je krijgt automatisch een zgn A1 rijbewijs erbij. Daarom is het voor heel veel automobilisten interessant om een scooter tot 125cc aan te schaffen puur en alleen voor het woon-werk traject. De meeste van deze rijders zullen alleen bij hoge uitzondering de snelweg op gaan, en zelfs dan niet meer dan twintig kilometer, simpelweg omdat je niet met het andere verkeer meekomt. Ga maar eens me je scooter tussen een paar vrachtwagens op de rechterbaan rijden, ik wens je veel plezier.

Ik ben zelf met een Vespa 125 begonnen hier (in Parijs dus), maar na er een paar keer mee naar het vliegveld buiten de stad te hebben gereden over de A1, ben ik al vrij snel overgestapt naar een Vespa GTS 250. Daarmee gaat het net - zeker niet ideaal, maar 90% van mijn ritten zijn in de stad of naar directe voorsteden dus die paar ritten per maand neem ik op de koop toe. Ga je trouwens in de parking van het vliegveld kijken, dan valt het meteen op dat daar de verhouding scooter vs motor ineens ongeveer 50-50 is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan