Ultrasoon is niet heilig: De oplossing

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.557
113.005
Rèswèk
Misschien een tip. We kregen een FZR1000 die 4 jaar stil had gestaan niet goed lopend, carbs waren de oorzaak. In eerste instantie waren ze schoongemaakt maar liep hij nog niet lekker, bar slecht eigenlijk.
Nog een keer uitelkaar gehaald en geultrasoond en inmekaar gezet met als resultaat: Nog niet goed lopen.
Wederom eruit gehaald en alle sproeiers nog een keer in het ultrasoonbad, samen met de sproeierhouders. Alle kanalen nog een keer doorgeblazen en gecontroleerd. Wegens gebrek aan ervaring vonden we ineens nog die 4 stationairsproeiers, compleet dichtgekoekt en in verstopte kanalen. Dit weer ultrasoon gereinigd maar sproeiers gingen niet open, bleef een koek in zitten. Toen maar rigoreus te werk gegaan en de sproeiers alle 12 in de ovenreiniger gedonderd. Daar werd wel het schone messing helder van maar de stationairsproeiers bleven dicht. Ik heb geen pinnetje om ze door te prikken en een koperdraadje van die maat bleef maar knikken. Nou kost zo'n sproeier 28 euro ex hetgeen een schadepost van een slordige 150 euro voor nieuwe sproeiers zou zijn. Omdat het kiezen tussen twee slechte was heb ik voor de destructieve oplossing (letterlijk) gekozen en de sproeiers in een glazen pot met Caustic Soda gefikkerd en daar kokend water overheen gegoten...
Met als resultaat glanzend mooier blanke sproeiers die ook van binnen helemaal schoon zijn. Inelkaargezet en tik-starten :t

Wat met Ultrasoon niet lukt kan dus met Caustic Soda wel goed behandeld worden. Uiteraard geen garantie over de oppervlakte van het messing. Zet de gasnaalden maar een standje lager
 
Oplossing
Op zich, en daar had ik het met @RR Vliet vanmiddag over, is een miskleun niet zo heel erg, de correctie er op maakt anderen er op alert dus geen caustic soda te gebruiken. voordat ze het experiment aangaan... Anders wordt het niet behandeld...

Ik ga trouwens soda ook nog eens testen.. een vaatwasblok ook, gewoon uitkoken net een vaatwasblok
Dit soort vuiligheden doe ik meestal weken in een vettige combinatie van olie als een serieuze kruipolie, ben de naam even kwijt maar ik had er een jerrycan van vijf liter ooit gekregen van een td’er van een bedrijf waar ik gewerkt heb en een wat smeervet. Met geduld lost alles op.
Ik weet niet of en hoe natriumhydroxide (= caustic soda) reageert met messing. Ik weet wel dat natriumhydroxide aluminium oplost, en vrij snel ook. Leg dus ook absoluut geen carburateur in zo’n mengsel.

En draag handschoenen en gezichtsbescherming als je met dit spul werkt.
 
Inderdaad, alu weghouden. En een gasmasker of koolstoffilter is misschien ook wel een dingetje om achter de hand te hebben. Ik heb er trouwens niet meer als een eetlepel in die glazen pot gegooid. Het messing zag er op het eerste gezicht perfect uit, met veel, veel bier water nagespoeld. De carbs van de FII staan op de nominatie, ik zal wat proberen te filmen
 
Mijn grootste vraag is dan welke ultrasone reiniger je hebt gebruikt, met welk middel en op welke stand. Met sweep functie bijvoorbeeld?

:^

Ultrasoon is slechts een deel van het reinigen. Juiste middel voor type vervuiling en materiaal (en een goede temperatuur) is nodig voor goed resultaat. Zie vaak genoeg ultrasoon gereinigde delen die deels schoon zijn. Een rondje met juiste spul doet dan alsnog wonderen
 
Mijn grootste vraag is dan welke ultrasone reiniger je hebt gebruikt, met welk middel en op welke stand. Met sweep functie bijvoorbeeld?
Toch ook die 5 liter SMB heet dat geloof ik, eigenlijk die iedereen gebruikt of aanbeveelt. Met dat R33... gewoon zoals het hoort
 
Voor ieder type schoonmaakbeurt en materiaal heb je een middel wat daar voor gemaakt is. Daarom zie je ook wel eens van die zakjes met daarin onderdelen in de reiniger hangen. Dan kan je zuinig aan en met groot gemak wisselen van reinigingsmiddel.

De meeste (goedkope) reinigers werken op 40khz terwijl dat dus alleen voor middelmatige vervuiling werkt. De eerder genoemde sweep functie varieert de frequentie en daarmee creëer je grotere en kleinere implosies die veel meer plekken bereikt en dus veel beter reinigt.

Probleem met caustic soda is dat je niet weet wat je nu aan materiaal weg hebt genomen en de sproeiermaat dus best aangetast kan zijn.

Bij slecht of te laat na spoelen blijft die troep ook gewoon doorvreten.

Just saying.
 
Je kan sproeiers gewoon testen hoe groot ze zijn
Ik heb zon setje gewoon op mijn werkt liggen.
Er kan veel op staan op de sproeier kwa maat ,maar de praktijk leert dat het wel eens niet klopt .
 
Allemaal wel, maar zichtbare schade was er niet. En doorrotten, komop, sproeiers zijn zo'n beetje het best gespoelde onderdeel van de hele motor. Daarbij zal een maatje groter geworden sproeier absoluut geen schade aanrichten aan een motorfiets die nu perfect loopt en afgevuurd wordt als een vuurpijl. En Sanscorp, vervuiling in een carburateur is optisch waar te nemen... Je moet alleen ff weten waar het zit.en de ultrasoon reiniger toegang geven.door alles uitmekaar te slopen, met welke freq. je ook werkt. Alu werd perfect schoon met de ultrasoon, sproeiers met Caustic Soda
Het materiaal is het dunste bij het schroefdraad.. als het metaal is aangetast dan is dat vast daar het best te zien?
Nope, sproeier heeft een dun neusje en de schroefdraad zit op een verdikking
 
maak je carbs maar eens schoon met zwarte dasty van de wibra kost geen drol maar werkt beter als die ultrasooooooon
en als je de stationeer sproeiers wil rijnigen een oude gaskabel pakken en die los peuteren dan heb je juiste maat om door te prikken
even alle gaatjes nalopen dan gaat die weer als een kogel
 
maak je carbs maar eens schoon met zwarte dasty van de wibra kost geen drol maar werkt beter als die ultrasooooooon
en als je de stationeer sproeiers wil rijnigen een oude gaskabel pakken en die los peuteren dan heb je juiste maat om door te prikken
even alle gaatjes nalopen dan gaat die weer als een kogel
Prima om de buitenkant te ontvetten maar de dichtgegomde kanaaltjes krijg je met dasty echt niet schoon ook remmenreiniger niet.
Je moet iets hebben wat die meuk oplost /zacht maakt en daarna in de ultrasoon en doorblazen met perslucht.

Ooit Bij de brezan internal engine cleaner gehaald ,meuk stinkt naar lijmoplosmiddel :t
 
Ik ben er nog niet helemaal uit. Maar heb wel wat ontdekt.
De carbs vab de YZF750R heb ik terzijde gelegd in afwachting vabn het kleppen stellen, alles netjes autistisch in doosjes en dingen, nu kwam @RR Vliet op het idee om vergomde ethanol met ethanol te gaan verwijderen. Ik heb dus de vieze carbs onder de tafel vandaan gehaald een RR moet mij hebben horen zeggen "verrek, die dingen zijn helemaal schoon????"
Nu haal ik net een dichtgegomde stationairsproeier uit zo'n opbergdoosje en wat schertst mijnverbazing: De luchtsproeier zit vast aan het kunsttof doosje, het doosje heeft een soort osmoseplek en de sproeier is van binnen ook brandschoon...

En schiet mij maar in de feestverlivhting....
 
Effe naar de comp

En schiet mij maar in de feestverlivhting....
Want alles dat aangekoekt en dichtgeslibt en vervuild was is nu brandschoon, 4 stationairsproeiers waar ik dus 3 maanden niks aan gedaan heb: Brandschoon. Kan er gewoon doorheen kijken, niet dat je wat ziet, maar...

Op de foto's zie je in de doosjes de osmoseplekjes van waar de sproeiers lagen.
20201213_190810.jpg
20201213_190819.jpg
20201213_190841.jpg
20201213_190913.jpg



Ik zoek nog effe de foto's op van hoe ik het opborg

@Duderuud sorry voor de serverruimte..
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik altijd een beetje caustic soda opgelost in heet water,als ik bijv een zweer aan mijn hand heb,
Mijn hand nog steeds niet opgelost zou messing dit wel doen?
Wat ik weet van Caustic soda is dat het organische vetten omzet in zeep. Bio-zegt voor mij dat het iets organisch is, en de gootsteen wordt er ook brandschoon van...

Maar ik experimenteer verder

Nu sproeiers met Ethanol geweekt, geen effect
Andere sproeiers in de Ammoniak: weinig effect, maar slechts een half uur laten weken omdat ik geen tijd meer heb, andere dingen zoals werk roept.
Die ammoniak heb ik genomen omdat Brasso daar naar ruikt... en dát maakt schoon. ja we zijn bezig geweest met een tandenborsteltje met brasso op een setje RD carbs... was het niet echt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan