Ultrasoon reinigen carburateurs

Fonz

Rookie
25 feb 2004
10
0
Zelhem
Ik ben voor iemand bezig met een VF750 die nu ruim anderhalf jaar heeft stilgestaan. De carburateurs zaten vol met drek. Ik heb geprobeerd alles met perslucht schoon te maken maar ik krijg het ding niet goed aan de praat. Ondanks de nadelen die HF reinigen heeft wil ik ze toch zo schoon laten maken. Is er iemand die een revisiebedrijf weet die een (liever vier natuurlijk)carbs in een keer kan reinigen?

Bij mijn "vaste" revisie bedrijf kunnen ze alles wat niet groter is dan de gemiddelde auto inspuiter wel schoon maken maar groter moet het niet worden.

Liefst in de achterhoek anders moet ik alles in een doosje doen en dat doe ik liever niet.
 
Even voor de duidelijkheid.

Wat is ultrasoon? Onder ultrasoon verstaat men frequenties welke in het algemeen boven de menselijke gehoorgrens van ca. 18 kHz liggen. De frequenties die in het algemeen worden gebruikt voor ultrasoon reinigen, liggen tussen 20 kHz en 150 kHz. Voor de meeste reinigingstoepassingen volstaat veelal een frequentie welke ligt tussen de 20 kHz en 50 kHz. Hogere frequenties worden met name gebruikt voor precisiereiniging en/of indien het de reiniging betreft van zeer delicate onderdelen. Ultrasoon energie zorgt voor een reiniging tot diep in de poriën, zonder te krassen, te borstelen of schrapen.

Principe Ultrasoon reinigen is gebaseerd op de voortplanting van geluid door een geleidend medium. In samendrukbare media, zoals lucht en de meeste vaste stoffen, wordt een geluidsgolf continue overgedragen. Bij niet-samendrukbare media, zoals water, is er echter alleen continue overdracht van geluidsgolven als de amplitude (geluidssterkte) relatief laag is. Als de amplitude toeneemt, ontstaat er een negatieve druk in de gebieden van verspreiding die de vloeistof "breekt", waardoor er waterstofbelletjes ontstaan. Dit verschijnsel noemen we ook wel cavitatie. Komt het cavitatiebelletje vervolgens in een compressie van een geluidsgolf terecht, dan begint deze onder invloed van de positieve druk te trillen. Het belletje zal vervolgens groeien tot een onstabiele afmeting. Het belletje zal in de vervolgfase uiteindelijk imploderen wat resulteert in cavitatie. Deze implosies veroorzaken microstromingen in de reinigingsvloeistof. Het imploderen van tienduizenden cavitatiebelletjes en de daarmee gepaard gaande microstromingen in een door hoogfrequente geluidsgolven geactiveerde reinigingsvloeistof, geeft uiteindelijk het effect dat "ultrasoon" wordt genoemd.

Commentaar: Het is alleen jemmer, dat je na zo'n behandeling alsnog met de luchtspuit en de benzine aan de gang kunt om de zooi schoon te krijgen.
Dus met ander woorden "THE OLD FASSION WAY IS THE BEST".
 
Een goed ultrasoonbad maakt gebruik van een niet agressieve oplossing, daarna is onder heet water afspoelen en even droogblazen of laten drogen voldoende.
Dus vanwaar de opmerking dat je daarna nog met benzine aan de gang moet is me een raadsel........(en ja, ik heb er al honderden zo gereinigd)
 
Ik ging er ook van uit dat ik de boel nog een keer met perslucht na moest reinigen om alles eruit te krijgen dat bedoelde ik met "ondanks de nadelen". Ik ben benieuwd.
 
Bedenk dat het badje waarin ultrsoon schoongemaakt wordt zuiver is.
Vuil trilt er ook makkelijk in.

Ooit heeft iemand mij (echt, echt) op zijn knieen belooft dat het schoon was en dat hij alles ultrasoon schoon kon maken.

Ik een stel kogellagers afgegeven.
Na de reiniging duurde het een dag voordat ik alle rotzooi er uit had. ze draaide niet eens meer een rondje als je ze even aanzwengelde. Terwijl ze gebracht waren met wat vet etc, niet noemenswaardig vuil, maar ik wilde toch het laatste restje vuil kwijt.

Let dus goed op.
 
Bedenk dat het badje waarin ultrsoon schoongemaakt wordt zuiver is.
Vuil trilt er ook makkelijk in.

Ooit heeft iemand mij (echt, echt) op zijn knieen belooft dat het schoon was en dat hij alles ultrasoon schoon kon maken.

Ik een stel kogellagers afgegeven.
Na de reiniging duurde het een dag voordat ik alle rotzooi er uit had. ze draaide niet eens meer een rondje als je ze even aanzwengelde. Terwijl ze gebracht waren met wat vet etc, niet noemenswaardig vuil, maar ik wilde toch het laatste restje vuil kwijt.

Let dus goed op.

Gaat helemaal goedkomen!

Ik heb contact gehad met NitroMax en hij wil het voor me doen :} :} *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan