Ultrasoon reiniger

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.538
10.580
Andere kant van de evenaar
Voor de heren met een ultrasoon reiniger;

Wat voor een heb je? En hoe lang doet ie het al?

Ik heb er een aangeschaft een aantal jaren geleden, maar die was binnen een jaar alweer stuk.
Nu gebruikte ik niet altijd het bij geleverde mandje, geen idee of het daar mee te maken had.

Ik had een 3 liter geloof ik, nu zit ik er aan te denken om een minimaal 5 liter aan te schaffen, want 3 liter was soms net te klein.

Ik heb 2 verschillenden op het ook, zit zo'n $100 prijs verschil in, zou het de $100 extra waard zijn?

Eerste

Tweede

Welke heb jij?
 
Ik heb een tijd gezocht, en geprobeerd om alles te vergelijken. Maar het lijkt mij een markt die overspoeld is door Chinese producten, behalve dan het echte professionalsegment waarin de prijzen ook ineens torenhoog rijzen. Ik denk dat het voornamelijk geluk is, en een klein beetje verstand.

De mijne kocht ik via Alie, en ik ben er nog steeds heel tevreden over. 30 liter en verwarmbaar. Hij staat al een jaartje en wordt met regelmaat gebruikt. Ik zou zelf zeker geen kleintje kopen. Bankjes van vier carbs gaan er easypeasy in, met nog een boel andere onderdelen ernaast. En voor andere mensen doe ik ook soms nog wel een wat lomp grote autocarburateurs. Hij staat regelmatig twee uur achter elkaar te 'ultrasonen' .... prima aanschaf geweest.
 
Slons, ik heb volgens mij exact dezelfde bijna, maar is die echt 30 liter???
Dat ding die we hebben was 150 eurie en heeft nog nooit een carburateur niet schoon gekregen...

Oftie echt 30 liter is weet ik niet, en ik ben echt veel te lui om het te berekenen ... wacht effe *loopt garage in* ...
...
...
...
...
... wel godverdeviezevuilekakchinezen .... ik kom niet verder dan 27,6 liter!

Anyhoo, ik ben tevreden over de werking, realiseer me dat er best betere te koop zijn, maar dan wel een prijsfactor 10 zoals Martell zegt. En tickopur heb ik nog niet gebruikt. Ook nog niet het idee gehad dat het echt nodig zou zijn.

Ik knikker graag de bak na elk gebruik leeg en maak hem schoon. Wordt duur met Tickopur. Water laat ik steeds weglopen door een zeef en verdomd, gisteren is het me voor het eerst gebeurd dat ik daadwerkelijk een onderdeeltje van een FZ1 carb in die zeef ben tegengekomen ...
 
Je hebt zakjes voor kleine onderdelen, gewoon zip bags volgens mij. Daar stop je een beetje reinigingsvloeistof en het onderdeel in. Zo verspil je weinig/niets.

Heb TS al een bericht gestuurd, maar mocht er iemand zijn met een defect apparaat: ik wil een zelfbouw proberen en kan het defecte apparaat goed gebruiken voor onderdelen :)
Dus als je er van af wil dan wil... Haha

Veel gekeken naar apparaten maar durf de Chineze versies niet goed aan voor dat geld. Lees veel verschillende reviews en garantie ho maar. Ook de import- en administratiekosten komen er bovenop. HBM heeft ze ook staan, net zo chinees maar wel garantie.

Naast vermogen is ook een zogenaamde sweep functie handig en die vind je niet in de goedkopere modellen. Ook instelbare frequentie is niet altijd vanzelfsprekend, dit alles nog naast capaciteit en een degass functie.
 
Ik heb een tijd gezocht, en geprobeerd om alles te vergelijken. Maar het lijkt mij een markt die overspoeld is door Chinese producten, behalve dan het echte professionalsegment waarin de prijzen ook ineens torenhoog rijzen. Ik denk dat het voornamelijk geluk is, en een klein beetje verstand.

De mijne kocht ik via Alie, en ik ben er nog steeds heel tevreden over. 30 liter en verwarmbaar. Hij staat al een jaartje en wordt met regelmaat gebruikt. Ik zou zelf zeker geen kleintje kopen. Bankjes van vier carbs gaan er easypeasy in, met nog een boel andere onderdelen ernaast. En voor andere mensen doe ik ook soms nog wel een wat lomp grote autocarburateurs. Hij staat regelmatig twee uur achter elkaar te 'ultrasonen' .... prima aanschaf geweest.
Hier dezelfde 30L, mooie grootte vind ik. Ik gebruik wel Tickopur. Afhankelijk van vervuiling verversen.
 
Je hebt zakjes voor kleine onderdelen, gewoon zip bags volgens mij. Daar stop je een beetje reinigingsvloeistof en het onderdeel in. Zo verspil je weinig/niets.

Heb TS al een bericht gestuurd, maar mocht er iemand zijn met een defect apparaat: ik wil een zelfbouw proberen en kan het defecte apparaat goed gebruiken voor onderdelen :)
Dus als je er van af wil dan wil... Haha

Veel gekeken naar apparaten maar durf de Chineze versies niet goed aan voor dat geld. Lees veel verschillende reviews en garantie ho maar. Ook de import- en administratiekosten komen er bovenop. HBM heeft ze ook staan, net zo chinees maar wel garantie.

Naast vermogen is ook een zogenaamde sweep functie handig en die vind je niet in de goedkopere modellen. Ook instelbare frequentie is niet altijd vanzelfsprekend, dit alles nog naast capaciteit.

Ik heb ook na wat wikken en wegen het risico genomen. En ja, het IS een risico, want garantie-afhandeling bij Alie (het verzenden van zo'n bak, echnie ...) heb ik geen vertrouwen in. Kun je nagaan hoe blij ik ben dat hij het doet zoals hij het doet! *O*

Had ik besloten om geld te vragen voor de klusjes die ik voor anderen doe, en dat zijn er meer dan voor mezelf denk ik, dan had ik het apparaat waarschijnlijk al terugverdiend. Van de week kwam er nog wel een forum lid met een bakkie bier aan trouwens, was niet nodig maar zeker welkom. *O*
 
ik heb een 6 liter van HBM die destijds was afgeprijs naar 300, gebruik altijd tickopur r33 en als je geen mandje gebruikt en je het te reinigen onderdeel zo op de bodem leg werd volgens de handleiding sterk afgeraden vanwege mogelijke defecten als gevolg.
4 Carburateurs passen er samen niet in maar als de oude verbindingsrubbers toch al stug zijn kan je die dan alsnog gaan vervangen en splits je alsnog de carburateurs.
Verder prima apparaat.
 
Ik moet eigenlijk geld gaan vragen voor dergelijke zaken, help iedereen en kost me vaak bussen remmenreiniger, relais, stekkers, tape, stroom enzovoort.

Maar het is hobby en ik help graag maar vaak grijp ik zelf mis en kan ik de boel weer aanschaffen.
 
ik heb een 6 liter van HBM die destijds was afgeprijs naar 300, gebruik altijd tickopur r33 en als je geen mandje gebruikt en je het te reinigen onderdeel zo op de bodem leg werd volgens de handleiding sterk afgeraden vanwege mogelijke defecten als gevolg.
4 Carburateurs passen er samen niet in maar als de oude verbindingsrubbers toch al stug zijn kan je die dan alsnog gaan vervangen en splits je alsnog de carburateurs.
Verder prima apparaat.
Ik leg inderdaad ook nooit iets zomaar op de bodem van de bak ... de ultrasoon 'speaker' zit vast tegen de onderkant van het plaatstaal en dan kan ik me wel voorstellen dat er dingen niet goed gaan, nee.


Ik moet eigenlijk geld gaan vragen voor dergelijke zaken, help iedereen en kost me vaak bussen remmenreiniger, relais, stekkers, tape, stroom enzovoort.

Maar het is hobby en ik help graag maar vaak grijp ik zelf mis en kan ik de boel weer aanschaffen.

Ja, ... maar ik heb zo'n hekel aan dat gezeik over geld. Dat geneuzel in de marge over een paar knaken, zo zie ik dat tenminste altijd. Over het geheel heb ik enkele ergernissen (als spullen op) en vele leuke herinneringen. Zolang die verhouding nog OK voelt is het mij goed.
 
Plastic mandjes voor vijverplanten.

En schoonmaakmiddel naar gelang wat je schoonmaakt, en hoe vies het is. En wat de vervuiling is.

Dasty, Dreft, Tickopur, etc;;;;
 
Ik moet eigenlijk geld gaan vragen voor dergelijke zaken, help iedereen en kost me vaak bussen remmenreiniger, relais, stekkers, tape, stroom enzovoort.

Maar het is hobby en ik help graag maar vaak grijp ik zelf mis en kan ik de boel weer aanschaffen.

de kop 'kleinmateriaal' ben ik ook meer gaan waarderen op het moment dat ik het zelf in rekening bracht.
5 aparte kleinmateriaal dingetjes op een factuur vermelden en je bent alweer een paar euro aan arbeid verder.
Als ik echt merk dat ik heel weinig dingen nodig heb, zeker reinigingsmiddel omdat de motor heel schoon is wil ik er nog wel eens 5 euro ipv 10 van maken.
Toch altijd de moeite waard omdat ik even apart te benoemen, mooi compliment over de schone motor en soms word dat dan 5 euro fooi ;)

Om het weer een beetje ontopic te brengen is het handig om het deel tickopur te verwerken in het bedrag voor ultrasoon reinigen.
 
Als het commercieel is wel, Tickopur is duurder dan water.
We hebben het staan, gebruiken naar behoefte... geldt voor alles, remmenreiniger, kettingvet, olie, schoonmaakspul... heb het gewoon ruim op voorraad. En als het -bijna- op is koop ik nieuw, of het is er ineens
 
Vooral remmenreiniger gaat erg hard. Doosje van 12 stuks is toch 25 euro per week ongeveer. En 9 van de 10 keer niet voor mijzelf.
Alleen dat zou zich al met een ultrasoon reiniger terug verdienen.

Maar idd terug on topic.
Ik zoek nog onderdelen :) :+
 
Vooral remmenreiniger gaat erg hard. Doosje van 12 stuks is toch 25 euro per week ongeveer. En 9 van de 10 keer niet voor mijzelf.
Alleen dat zou zich al met een ultrasoon reiniger terug verdienen.

Maar idd terug on topic.
Ik zoek nog onderdelen :) :+
Voor gebruik voor of na ultrasoon;

Kan 20 ltr remreiniger en pompspuit kopen. Is luxe plantenspuit die tegen chemicaliën kan. Straal voor wegspuiten, nevel voor oppervlaktes poetsen.


Heel veel goedkoper dan de spuitbussen.
 
Heb zelf een Elma 120H.
Is 12 liter, past alles in wat voor mij van toepassing is ( carburateurs van motoren en auto´s )
Hij kan verwarmd worden tot 80 graden en zitten paar verschillende standen op, onder andere pulsen, en degassen.
Je kunt hem zolang laten draaien als je wilt, heb hem wel eens een paar uur aan een stuk aan gehad.
Kleine onderdelen doe ik in een glazen beker die met een houder in de vloeistof hangt, glas geeft het beste de trillingen door schijnbaar.
Heb het eerst altijd met dasty ofzo gedaan maar die speciale tickopur is wel beter, vooral omdat het het materiaal ook meteen conserveert.

Heb hem gevonden
Gewoon in Nederland gekocht trouwens, al een jaar of.... 6 geleden?
Laatste jaren niet veel gebruikt maar toch wel honderden draaiuren erop zitten zonder problemen.

https://www.cleanosonic.com/elmasonic-e-plus-ep120h/
Over de goedkopere versies kan ik niks zeggen, hopelijk heb je hier toch iets aan :)
 
Als professional, met onderneming, btw teruggaaf en een terugverdientijd incl. afschrijving zal dat best prima zijn en uitstekend werken.

Als hobbyist voor mij echt niet betaalbaar of rendabel.

Dan maar een extra bussie remmenreiniger en perslucht haha
 
Ik wil het spul nog wel een keer proberen, maar de resultaten zijn tot nu toe prima. Heb jij al eens vergeleken hoe de zaken er uitkomen mét en zonder Tickopur?
Nee, niet geprobeerd, maar ik probeer bijvoorbeeld ook nooit of de vaatwasser de boel zonder tablet ook schoon krijgt😊.
Ik spoel naderhand af met warm water en dan droog blazen.
 
Sodemieter... Dat zijn een paar replies..

Hmm, ik kreeg al een beetje het vermoeden dat ik de mijne gesloopt had door het mandje niet altijd te gebruiken.. Daarom wil ik nu ook een grotere, want remklauwen pasten er niet in, en die worden juist zo mooi schoon in een UR.

@Slonsebons, wat jij zegt is tegenwoordig heel vaak het geval, of heel duur, of goedkope zooi, iets er tussen in is er blijkbaar niet meer bij..

Dank voor al uw bijdragen.. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan