Universele verbruiksmeter (voor injectie motoren)

Ad Francois

Rookie
19 nov 2011
7
0
Bergen op Zoom
Hallo allemaal,
misschien is het volgende onderwerp interessant:
Ik ben bezig een verbruiksmeter voor mijn GL1800 te bouwen. Dit concept werkt ook voor alle andere motoren met een injectiesysteem en een electronische kilometerteller.
Het systeem heeft een signaal nodig van de injector en de kilometerteller en natuurlijk een 12 volt en aarde. Totaal 4 draadjes naar je motor.
Via de bediening dmv 3 druktoetsjes kan men de parameters invullen om het systeem op het type motorfiets af te stemmen.
Het display kan diverse real-time verbruikscijfers aangeven:
Km/l, Liter/uur etc.

Alles bij elkaar kost het geheel aan componenten zo'n 35 euro (zonder behuizing).
Ik heb mijn prototype al werkend aan de computer.
Binnen 2 weken denk ik dat ik tijd heb om het aan mijn Wing te hangen.

Ik zal wat foto's en instructies plaatsen als men hiervoor interesse heeft.

Groeten,
Ad.
 
Klinkt interessant :)

Hoe bepaal je met alleen het signaal van de injector de hoeveelheid ingespoten brandstof?

Ik moet beter lezen. Wat voor gegevens gebruik je samen met de duty cycle van de injector? Max flow rate en brandstofdruk?
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig alleen het aantal uSec dat de injector open staat. Ik heb geen (electronische) terugkoppeling van de brandstofdruk, en deze heeft inderdaad effect op de ingespoten hoeveelheid brandstof.
Echter door het brandstofverbruik over een langere periode te meten en de factor bezineverbruik/injectietijd aan te passen zal dit waarschijnlijk niet al te veel afwijkingen vertonen.
Ik moet dus eerst een tankje verstoken en dat vergelijken met het totaalverbruik en het verbruik dat de verbruiksmeter opgeeft en dan de omrekenfactor aanpassen.
Er kan eventueel een correctie worden toegepast afhankelijk van het toerental en snelheid, maar dat is erg theoretisch.
 
Hallo allemaal,

het zat een beetje tegen, ik heb een processor opgeblazen door een probleem met de aarde (eigen schuld, was iets te haastig) en ik was een paar weken niet thuis vanwege mijn werk.
Deze avond heb ik het uitlezen van de boordspanning kunnen toevoegen. (
Met kerst ben ik een weekje vrij, dan ga ik de unit aansluiten op mijn motor.

Ik weet niet hoe handig je zelf bent met software, zelf solderen en inbouwen in een behuizing ?
 
Als je direct aan de slag wilt kijk dan eens op : MPGuino - EcoModder Forum Wiki

Mijn bedoeling is om een arduino nano te gebruiken en in te bouwen.
Ik heb dus de geassembleerde unit besteld, maar dit duurde meer dan een maand om die binnen te krijgen.
Inmiddels had ik mezelf wat verder verdiept in de MPguino en 2 processors en schermpjes in China besteld. De "eigenbouw"versie heb ik nu wat aangepast en draaiend. Deze is een stukje compacter en goedkoper dan de MPguino.
Komende week ga ik een en ander op de Wing aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben weer een stukje verder:
Heb wat foto's geplaatst op Picasa: https://picasaweb.google.com/francois.ad/Brandstofverbruiksmeter?authuser=0&feat=directlink

Je hebt me wel op een idee gebracht wat betreft de brandstofdruk. Als ik het signaal ook af kan tappen van de vacuummeter (ik heb het draadje al gevonden) dan kan ik dit straks in de software van mijn eigen versie verwerken, zodat er een betere berekening van het brandstofverbruik kan worden uitgevoerd.

Groeten,
Ad.
 
dat ziet er mooi uit ;)
ideaal projectje zo, ik volg het op de voet.
ben beniewd wat het oplevert,

ben nu bezig een schema in Yenka te simuleren voor zover dat gaat, dan is het wel overzichtelijk te testen ;)
 
nog verdere vorderingen hierin?

ikzelf ben wat aan het stoeien met een niveaumeting,
echter ging dit niet heel gemakkelijk,
heb al geprobeerd een fatsoenlijk analoog signaal terug te krijgen van de motor zelf maar dat zit er helaas niet in...
 
Het zal nog een paar weken duren voordat de gebruiksmeter klaar heb.
De laatste weken zat ik in het buitenland en kon ik niet aan de hardware werken.

Wat heb ik de laatste tijd dan wel gedaan aan het project:
1. voornamelijk de processor en de programmeertaal leren begrijpen. de bediening moeten herprogrammeren omdat dit voor een Nokia display anders werkt dan voor een LCD.
2. Een Nokia display aangesloten en hiervan het lettertype aangepast. (moest ook weer lang zoeken om geschikt lettertype te vinden)
3. Een bedieningspaneel gemaakt met 3 "folie"toetsen.
4. draden aangesloten op de GL1800 (aarde gebruikt van de sensors, pulsen van de snelheidsmeter, injector en MAP sensor). Ik moet nu alleen de voeding nog aftappen van een van de relais.
5. Voorlopig het plan laten varen om het display in de toerenteller-locatie in te bouwen omdat ik waarschijnlijk de software nog een paar keer moet aanpassen.
6. Nagedacht over de behuizing, moet dit een geheel worden of 3 componenten die dan verder uit elkaar kunnen worden geplaatst en kleiner is voor het display (45x45x10 mm), zodat display en 3 drukknoppen apart en de processor in een kleine behuizing die onder de afdekplaat naast het contactslot kan worden geplaatst. Een behuizing is waarschijnlijk het gemakkelijkst en kan dan bovenop de koppeling of remvloeistof reservoir worden geplaatst. Ik heb echter stad en land afgezocht naar een zo klein mogelijke behuizing maar nog niet gevonden.
7. Op het display kan ik nu 3 waarden (duidelijk leesbaar) laten zien, en door middel van de drukknopjes kun je andere schermen selecteren.
8. de huidige software verlangt dat er altijd spanning op de processor blijft staan, dat is niet erg handig voor een motoraccu die dan na 3 a 4 weken toch problemen kijgt als er geen lader op aangesloten is. Ik ga dit ondervangen door een aantal meetwaarden automatisch op te slaan zodra er geen injectiepulsen worden gemeten, dat kan ik waarschijnlijk deze week doen.

Voor half april moet de 1e versie gereed zijn en geinstalleerd, want dan heb ik m'n eerste motorweekend.

Groeten,
Ad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan