Unusual, interesting & rare motorcycles.

hdservi.jpg
 
Kom je binnen bij een zaak voor motor onderdelen/onderhoud;
"Mijnheer, ik heb nieuwe bougies nodig"
"Is het een 2, 3 of 4 cilinder mijnheer? Of toevallig een dikke 6?"
"48 mijnheer"
"Huh? Whuuuut?!?!"


En als de mijnheer eindelijk alle 48 bougies heeft gevonden, en daar zichtbaar trots op is.
Het is een twinspark mijnheer....


:+
 
55680124_2294131253987989_6294921089420099584_n.jpg


Een Norton Dominator. Wat is daar nou opvallend aan? Op de eerste plaats is hij verbouwd naar cafe racer zoals de meesten, wat een originele duurder maakt.
Opvallend aan deze motor is het oude frame, het oude type motorblok met nog de dynamo aan de voorkant en de magneetontsteking, maar een latere cilinderkop.

Hij heeft een primaire aandrijving met een getande riem en een niet standaard koppeling met zes veren inplaats van de originele drie.
Wat me ook opvalt is de voorvork, de rechterpoot zit links en waarom is me een raadsel. De olie aftapschroef hoort aan de achterkant en de linker poot heeft een klem aan de onderkant met een tapeind en moer.
 
55680124_2294131253987989_6294921089420099584_n.jpg


Een Norton Dominator. Wat is daar nou opvallend aan? Op de eerste plaats is hij verbouwd naar cafe racer zoals de meesten, wat een originele duurder maakt.
Opvallend aan deze motor is het oude frame, het oude type motorblok met nog de dynamo aan de voorkant en de magneetontsteking, maar een latere cilinderkop.

Hij heeft een primaire aandrijving met een getande riem en een niet standaard koppeling met zes veren inplaats van de originele drie.
Wat me ook opvalt is de voorvork, de rechterpoot zit links en waarom is me een raadsel. De olie aftapschroef hoort aan de achterkant en de linker poot heeft een klem aan de onderkant met een tapeind en moer.


Wat ik nooit begrijp aan die oude motoren/ caferacers is dat er altijd van die megaton pijpen onder zitten, wat een bokkeherrie komt daar uit zeg.
Kan er geen fatsoenlijke pijp onder zo'n ding?
 
Ik heb meer dan 50 jaar geleden een paar van die scholuitlaten laten maken zonder dempers er in en die heb ik nog. Het geluid dat daar uit komt is heel apart en belachelijk hard.

Ik heb er nu de originele uitlaten onder zitten en ook die zijn vrij hard, maar wel een mooi geluid. Het verbaast me hoe weinig van die motoren nog origineel zijn, het lijkt of de meesten zijn verbouwd.
 
Wat ik nooit begrijp aan die oude motoren/ caferacers is dat er altijd van die megaton pijpen onder zitten, wat een bokkeherrie komt daar uit zeg.
Kan er geen fatsoenlijke pijp onder zo'n ding?

je bent waarschijnlijk van een andere generatie...?
Nu ben ik zelf ook nog niet echt stokoud, maar wel van kinds af aan opgegroeid tussen de klassieke motoren en races etc....dus:
wat jij bokkeherrie noemt vinden wij muziek voor het oor. Bijv. een BSA/Triumph 3-pitter met een 3-in-1 uitlaat eindigend in een open megafoon...wat een sound!
 
Muziek kan ook te hard zijn.
Ik heb zelf een GSX1100 die echt een heerlijk woest geluid maakt, open Remus uitlaat, open carbs, hete nokkenassen etc. Vooral bij gas dicht vanaf hogere snelheid blijft hij knallen, brabbelen, ploppen en gorgelen. Zalig. Als je dan het gas weer open gooit komt er een donderende huil uit het blok dat aanzwelt tot een soort overweldigende muur van geluid die rond gaat zingen in je helm.

Na een half uurtje snelweg bij een rustige 140 moet ik vaak effe stoppen omdat ik misselijk wordt van de herrie...
 
Muziek kan ook te hard zijn.
Ik heb zelf een GSX1100 die echt een heerlijk woest geluid maakt, open Remus uitlaat, open carbs, hete nokkenassen etc. Vooral bij gas dicht vanaf hogere snelheid blijft hij knallen, brabbelen, ploppen en gorgelen. Zalig. Als je dan het gas weer open gooit komt er een donderende huil uit het blok dat aanzwelt tot een soort overweldigende muur van geluid die rond gaat zingen in je helm.

Na een half uurtje snelweg bij een rustige 140 moet ik vaak effe stoppen omdat ik misselijk wordt van de herrie...

ik heb er ff een voorbeeldje bij gezocht 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan