Unusual, interesting & rare motorcycles.

In de eerste 20 jaar na 1900 waren er al auto's uitgerust met een compressor of turbo en met 4 kleppen per cilinder die ruim over de 200km/u haalden. En dat op houten wielen en massief rubber banden op een strand. En vrijwel zonder remmen.
Die bestuurders hadden pas echte cohones
 
Laatst bewerkt:
Ja joh nog harder,de Bugatti Veyron

De Auto Union V16 racer ging in 1936 volgens opgave 340 km/u.

Auto Union racing car - Wikipedia

AutoUnion16Zyl.jpg
 
Gewicht zegt alles, deze auto weegt maar 825 kg, een moderne Supercar minstens het dubbele.
 
Die Auto Union 16 cilinder had meer dan 500 pk en was bijna niet te besturen en ging volgens de berichten 340 km/u en dat zonder downforce.

Een moderne F1 racer heeft rond 1000 pk en gaat ook iets van 350 a 360 km/u. Het is een merkwaardig huwelijk tussen vermogen en snelheid.
 
Een moderne F1 racer kan wel sneller maar met die eindoverbrenging heb je op geen enkel circuit voordeel.
Bovendien is vermogen niet de maatstaf. Luchtweerstand is op hogere snelheden veel belangrijker. Dat loopt exponentieel op en remt harder af als het gestegen vermogen toevoegd.
Voor de oorlog wisten ze echt wel hoe ze veel vermogen moesten maken. Maar ergens boven de 300km/h krijg je zoveel luchtweerstand dat je wielen wel sneller gaan draaien maar je niet sneller vooruit gaat.
 
Een moderne F1 racer kan wel sneller maar met die eindoverbrenging heb je op geen enkel circuit voordeel.
Bovendien is vermogen niet de maatstaf. Luchtweerstand is op hogere snelheden veel belangrijker. Dat loopt exponentieel op en remt harder af als het gestegen vermogen toevoegd.
Voor de oorlog wisten ze echt wel hoe ze veel vermogen moesten maken. Maar ergens boven de 300km/h krijg je zoveel luchtweerstand dat je wielen wel sneller gaan draaien maar je niet sneller vooruit gaat.

Er ontstond een discussie naar aanleiding van de Guzzi V8 welke half jaren 50 een top zou hebben gehaald van 280 km/u met iets van een kleine 80 pk.

Maar volgens mij is het maximale vermogen niet het belangrijkste, de breedte van de powerband speelt ook een belangrijke rol. Zo heb ik twee Honda Supermagna's en die hebben iets van 80 pk maximaal vermogen, maar vanaf 2000 rpm gaat dat al behoorlijk tekeer en vliegt moeiteloos naar 10.500 rpm en dat maakt hem een behoorlijke sprinter, want dat vermogen over een groot deel van het toerenbereik maakt hem behoorlijk snel.

Het is dus een vrij vaag gebeuren, dat vermogen en topsnelheid. Bill Munro werd genoemd, mooie film over gemaakt met Anthony Hopkins. Die man maakte alles zelf en hoeveel vermogen zal dat hebben gehad? Maar het ging wel dermate snel dat zijn record tientallen jaren niet werd verbeterd.

Verder is het allemaal niet belangrijk, dus maar weer naar mooie plaatjes?
 
Een moderne F1 racer kan wel sneller maar met die eindoverbrenging heb je op geen enkel circuit voordeel.
Bovendien is vermogen niet de maatstaf. Luchtweerstand is op hogere snelheden veel belangrijker. Dat loopt exponentieel op en remt harder af als het gestegen vermogen toevoegd.
Voor de oorlog wisten ze echt wel hoe ze veel vermogen moesten maken. Maar ergens boven de 300km/h krijg je zoveel luchtweerstand dat je wielen wel sneller gaan draaien maar je niet sneller vooruit gaat.
Je vergeet de rolweerstand,ik geloof er niks van dat die dingen de 340 halen,alleen al de banden uit die tijd verdragen zulke snelheden niet.
 
De banden waren zelfs bij de Veyron een groot probleem omdat ze niet heel bleven.
Dit zijn echter brede platte banden waar veel meer gewicht op rust en meer koppel te verwerken hebben.

De auto Union had smalle hoge banden, waarschijnlijk spinden die continue door het lage gewicht en het gebrek aan downforce.
 
Je vergeet de rolweerstand,ik geloof er niks van dat die dingen de 340 halen,alleen al de banden uit die tijd verdragen zulke snelheden niet.

Ik weet niet of dat zo is, waar haal je die info vandaan? Volgens mij hadden ze in de jaren 30 best wel geschikte banden voor dergelijke snelheden, maar dat moet ik gaan opzoeken.
 
De banden waren zelfs bij de Veyron een groot probleem omdat ze niet heel bleven.
Dit zijn echter brede platte banden waar veel meer gewicht op rust en meer koppel te verwerken hebben.

De auto Union had smalle hoge banden, waarschijnlijk spinden die continue door het lage gewicht en het gebrek aan downforce.

Weet je wat er gebeurd met banden die doorspinnen bij zulke snelheden die gaan heel snel kapot,
we hebben het hier wel over de jaren 30,toen waren ze nog maar net van de houten wielen af.
Zelfs huidige banden hebben het heel zwaar bij zulke snelheden,kijk bv naar de F1 die banden gaan ook niet lang mee,
en die koelen veel beter dan die smalle bandjes van vroeger.Klein contactvlakje of heel groot welke zal eerder kapot gaan,
de hitte op zo,n klein vlak word dan extreem hoger.Haal daar nog bij het slechte wegdek in de jaren 30 en dat ze alle kanten op gleden
dan waren die bandjes echt niet bestand tegen 340km per uur.
 
Laatst bewerkt:
Ik

Ok nu ik weer,net ff de site bezocht,de topsnelheid was 126mph gemiddeld,rond de 200 dus,nu jij weer.
En dat was een latere versie met 750cc.Die 175 zullen wel km,s geweest zijn._O-
Bekijk de filmpjes maar op Lowbrouw customs.

Zo dan, hoe eigenwijs kun je zijn zeg...
Hier, in your face - sheet 5 is het duidelijk te lezen: http://nebula.wsimg.com/f6c8fd1cda8...89604A3781742F233&disposition=0&alloworigin=1

quote: "113B 650CC A-PF Alp Racing & Design Milers Alp Sungurtekin 149.279 175.625 251"

149.279 mph was het oude record en Alp zette daar 175.625 mph tegenover
(in Amerika doen ze niet aan km/u maar in mph, mocht je dat soms denken)
 
ooit eens naar Drachten geweest daar deed toen een Vincent 500 van Brian Chapman mee,dat ding ging harder dan
de meeste motoren met een veel grotere inhoud.Zijn helaas niet veel beelden van,het geluid moet je in het echt gehoord hebben dat was oorverdovend luid.
c7046114dd75e4e55d5256539b81ec2a--drag-racing-photos-of.jpg


Heel mooi ja Brian Chapman op z'n Vincent Comet 500. De op 1 na snelste 500 sprinter/dragracer ooit... ware het niet dat er later een team uit Soest was dat onder de naam "Swallower Racing" met een 1-pitter 500cc (ooit gebaseerd op een Jawa Speedway blok) tot een tijd van 8.18 sec met een eindsnelheid van 261km/u kwam na de slechts 402,25 meter van de kwartmijl met staande start. Een wereldrecord uit 1996 dat nog steeds staat als een huis.
 
Nog ff een nadenkertje.
Het creëren van downforce kost vermogen en dus ook snelheid
 
Terug
Bovenaan Onderaan