Unusual, interesting & rare motorcycles.

Weet je wat er gebeurd met banden die doorspinnen bij zulke snelheden die gaan heel snel kapot,
we hebben het hier wel over de jaren 30,toen waren ze nog maar net van de houten wielen af.
Zelfs huidige banden hebben het heel zwaar bij zulke snelheden,kijk bv naar de F1 die banden gaan ook niet lang mee,
en die koelen veel beter dan die smalle bandjes van vroeger.Klein contactvlakje of heel groot welke zal eerder kapot gaan,
de hitte op zo,n klein vlak word dan extreem hoger.Haal daar nog bij het slechte wegdek in de jaren 30 en dat ze alle kanten op gleden
dan waren die bandjes echt niet bestand tegen 340km per uur.
je vergeet 1 ding bij de F1 en alle moderne supercars : downforce. dat hadden de auto's in de jaren 30 niet en dus werden de banden véééééél minder belast. en ze trokken ook vééééél minder snel op, simpelweg omdat die smalle banden niet de nodige grip hadden om dat zo snel als nu te doen. maar dat wil niet zeggen dat die banden die snelheden niet aan zouden kunnen. ook toen was geen enkele fabrikant zo zot een auto te bouwen met vermogen dat ze niet zouden kunnen tot nut maken.
 
Downforce zorgt er juist voor dat een auto minder hard gaat
je vergeet 1 ding bij de F1 en alle moderne supercars : downforce. dat hadden de auto's in de jaren 30 niet en dus werden de banden véééééél minder belast. en ze trokken ook vééééél minder snel op, simpelweg omdat die smalle banden niet de nodige grip hadden om dat zo snel als nu te doen. maar dat wil niet zeggen dat die banden die snelheden niet aan zouden kunnen. ook toen was geen enkele fabrikant zo zot een auto te bouwen met vermogen dat ze niet zouden kunnen tot nut maken.

Nou reken er maar op dat fabrikanten uit die tijd zot genoeg waren om iets te ontwerpen dat levensgevaarlijk was.
Dat blijkt ook uit de vele dodelijke ongelukken in die tijd,veiligheid was echt geen issue in die tijd.
Er was maar 1 doel en dat was wedstrijden winnen,hoe dan ook.
Lees nog maar eens wat race verslagen uit de vooroorlogse periode,opgeblazen banden kwam heel vaak voor.
 
Laatst bewerkt:
Weet je wat er gebeurd met banden die doorspinnen bij zulke snelheden die gaan heel snel kapot,
we hebben het hier wel over de jaren 30,toen waren ze nog maar net van de houten wielen af.
Zelfs huidige banden hebben het heel zwaar bij zulke snelheden,kijk bv naar de F1 die banden gaan ook niet lang mee,
en die koelen veel beter dan die smalle bandjes van vroeger.Klein contactvlakje of heel groot welke zal eerder kapot gaan,
de hitte op zo,n klein vlak word dan extreem hoger.Haal daar nog bij het slechte wegdek in de jaren 30 en dat ze alle kanten op gleden
dan waren die bandjes echt niet bestand tegen 340km per uur.
Vergeet niet dat er in de jaren '30 ook vliegtuigen waren. En ook heel snelle, zware vliegtuigen. De bandentechnologie was niet helemaal achterlijk. De banden waren natuurlijk niet zo licht en stijf als tegenwoordig. Maar constructief wel sterk genoeg om gedurende korte tijd dit soort snelheden te kunnen weerstaan. Tegenwoordig staan de motoren en auto's op Bonneville Salts ook nog op massieve banden.
 
Downforce zorgt er juist voor dat een auto minder hard gaat


Nou reken er maar op dat fabrikanten uit die tijd zot genoeg waren om iets te ontwerpen dat levensgevaarlijk was.
Dat blijkt ook uit de vele dodelijke ongelukken in die tijd,veiligheid was echt geen issue in die tijd.
Er was maar 1 doel en dat was wedstrijden winnen,hoe dan ook.
Lees nog maar eens wat race verslagen uit de vooroorlogse periode,opgeblazen banden kwam heel vaak voor.

minder snel inderdaad, maar het heeft serieuze gevolgen voor de banden. waar jij naar wijst.
tuurlijk was het toen gevaarlijker. maar zoals je zelf zegt : winnen was het enige dat telde en dat kan je niet als je 200pk uit je blok haalt en de banden er na 1 ronde al mee ophielden omdat ze die 200pk niet aan konden. dus als ze 200pk hadden, zullen de banden dat wel aangekund hebben. anders hadden ze wel lichtere blokken gemaakt met wat minder vermogen (ook toen wisten ze al dat iedere extra kilo je trager maakte)

je moet het willen zien natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat er in de jaren '30 ook vliegtuigen waren. En ook heel snelle, zware vliegtuigen. De bandentechnologie was niet helemaal achterlijk. De banden waren natuurlijk niet zo licht en stijf als tegenwoordig. Maar constructief wel sterk genoeg om gedurende korte tijd dit soort snelheden te kunnen weerstaan. Tegenwoordig staan de motoren en auto's op Bonneville Salts ook nog op massieve banden.
Je moest eens weten hoeveel piloten het loodje gelegd hebben bij met name de eerste straalvliegtuigen,en die landen nog
op gras,die massieve wielen zijn juist omdat het rubber die snelheden niet aankan,en zelfs voor die massieve wielen moet de ondergrond
geschikt zijn,ze gingen zelfs stenen rapen omdat anders het massieve wiel kapot zou gaan.
Maar goed het is ook niet belangrijk,het is allemaal geschiedenis:Y
Tijd om weer on topic te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Goed plan om weer on topic te gaan, maar op zich is die bandendiscussie best wel interessant, kunnen we over verder gaan in het bandentopic.
Een ding wil ik er nog wel over kwijt: ik denk dat de samenstelling van het rubber zeer is veranderd.

Ik heb banden om een Honda zitten die nog niet zo gek oud zijn, verre van versleten, maar er wel af gaan omdat ze verdrogen. Hetzelfde met autobanden, al twee keer vernieuwd terwijl ze nog wel 80% profiel hadden, maar droogtescheuren kregen.

Terwijl op mijn Norton de banden zitten welke er 53 jaar geleden ook op zaten, geen enkel droogtescheurtje en het rubber voelt nog zacht.

Zelfde verhaal met een Citroen DS. Die heeft om de veercilinders rubber balgen, de zg lekzakken en die zijn nog altijd nieuw te koop, maar namaak. De originele gingen 10 a 12 jaar mee, de nieuwe halen de 2 jaar niet.

Motorfietsen dan maar?
 
Vroeger werd er natuurrubber gebruikt dat van van een boom afkomstig is,tegenwoordig is het grootste gedeelte synthetisch rubber,wat een aardolie
product is en dat gaat blijkbaar minder lang mee.
 
56539166_642765226136450_4228356712630845440_n.jpg


Galbusera 500cc two stroke V8 of 1938
 
Dt was een mooi stukje prutswerk. Een R1100 desmo om meer toeren te kunnen draaien. Alleen trilde het ding vanaf 8000 toeren zo erg dat er niet meer mee te rijden viel.
waar vind ik het verhaal wat er bij hoort, vind het wel interessant
 
Terug
Bovenaan Onderaan