Unusual, interesting & rare motorcycles.

:9~

BMW kompressor.
Nauwelijks echt goede info over te vinden.
Het waren ook geen straatfietsen. De koningsassen-compressor fietsen waren voor de racerij. Alle kennis zat en zit in een paar heel oude hoofden en documentatie in München. Mocht je zo'n ding hebben is BMW wel bereid om de kennis met je te delen.
Ik heb ergens in mijn dozen en kastjes wel motorblaadjes waar deze machines ontleed en uitgelegd worden.
 
58375796_651288508617455_2771288000900890624_o.jpg


Rare Austin seven engined Brough with twin back wheels, only 10 made.
Wat zou het idee achter dat dubbele achterwiel geweest zijn? Alleen een gebrek aan beschikbare brede achterbanden of zat er meer achter?🤔
 
Geen idee. Ik heb wel eens een filmpje gezien van zo'n rijdend apparaat, dan tilt hij gewoon een wiel op, het is een stijve constructie.
 
Dat is wel een beetje BMW-eigen. Die montage hadden ze ook op straatfietsen met voor-trommel. Ik vind het wel een mooie oplossing: Lekker simpel.

Het is zo simpel dat je geniaal moet zijn om het te bedenken.. De krachtverdeling over beide voorlopende remschoenen is 50/50, ideaal voor maximaal remvermogen.
 
Bij racewagens uit de jaren 20-30 is dat ook wel eens, reden weet ik niet.

Bij racewagens is het simpel: grip. Brede banden konden niet met voldoende stevigheid worden gemaakt, dus werd het op deze manier opgelost. Kan me voorstellen dat het bij de Brough ook werd gedaan voor stabiliteit.
 
Er is maar een echte Velocette Roarer. Die op de foto is de lookalike die gebouwd is, wel een heel fraai stukje werk, door de Canadees Dan Smith.

Mooi gedaan, sommige mensen kunnen echt heel veel. Ik was maandag op een beurs en daar stond een replica van de Honda tweecilinder 50 cc racer, zelf gebouwd.
 
Nico wie? Ik heb nog even met hem staan praten.
 


Ik vind het razend knap, respect voor die man.
 
Terug
Bovenaan Onderaan