Unusual, interesting & rare motorcycles.

open wiellager om het extra spannend te houden

geraak ik thuis 🤔 ... 👍 of 👎

:+
Erger nog: Open cardanlager èn een open cardantandwiel. Beide delen zijn welliswaar gewoon origineel Russisch en zitten ongewijzigd in alle Viertaktboxers uit de Sovjettijd, maar draaiden gewoonlijk wel in een oliebad in een gesloten huis. Ik denk dat die "sproeibuis" er boven héél veel olie moet toevoeren wil hij de boel een beetje gangbaar houden. Ik mis trouwens ook een paar erg essentiele borgplaatjes. Ik denk niet dat er ooit veel mee gereden zal/kan worden ;)

Paar plaatjes van het binnenwerk van het originele cardan voor het idee:
DSC00325.jpg

DSC00384.jpg
DSC00394.jpg
 
Laatst bewerkt:
nou...M72 is een groot woord. Het motorblok grotendeels wel (of komt van een Chang-Jiang, maar om dat onderscheid te kunnen maken moet je de linker voorkant van het blok zien en dat staat niet op deze foto's), maar die dynamo is een G-414 en dus van later datum. De versnellingsbak is van de tweede generatie zonder achteruit versnelling. geproduceerd vanaf 1958 en dus eigenlijk heel laat voor een M72 (maar alles past Modulair op elkaar bij Sojet-fietsen, dus dat is geen punt) maar als ik moet gokken dan komt die van een K750. Inlaatbochten, uitlaat en eigenlijk alles met frame, vork en wielen is huisvlijt. Carburateurs zouden zomaar van een Honda GL1000 "geleend" kunnen zijn.
Niet helemaal mijn smaak, maar absoluut mooi ontworpen en gebouwd. :Y
 
Laatst bewerkt:
Dat is met een M72 altijd de vraag...
Tja.. Wat verwacht je van motoren die er doorgaans 70+ jaar als gebruiksvoorwerp op hebben zitten op slecht/onverhard wegdek en als het mee zit onderhouden zijn door niet àl te onhandige boeren?? :X
Als je zekerheid wilt van willekeurig wat voor een motor dan ook met zo'n historie dan kun je hem voor vertrek maar beter een klein onderhoudsbeurtje geven ;)
 
Ander vraagje. Als je deze motorfiets naar links laat leunen tijdens het rijden, welke kant gaat ie dan op? Links, rechtdoor of rechts?
 
Terug
Bovenaan Onderaan