Unusual, interesting & rare motorcycles.

s-l1600.jpg


Bron
 
Photo_Dnepr_Wankel.jpg


Photo_Dnepr_Wankel-2.jpg


Dnepr RD-501B
Rotatiemotor(Wankel-principe)
495 cm3, geforceerde luchtkoeling.
38 PK bij 6300 tpm.
Versnellingsbak met 4 versnellingen
Vergeet niet de hak-teen schakelpedaal & halfautomatische versn. bak die dnepr's allemaal hebben (ural niet) :P
 
Hak-teen hadden (nagenoeg) alle Sovjet Motorfietsen sinds WO-2.

Niet àlle Dneprs hadden die half-automaat hoor. Alleen de versnellingsbakken met achteruit hadden vanaf ca 1980 die "halfautomaat" (die eigenlijk vooral neer komt op het gebruik van de vrije slag in het schakelpedaal om de koppeling vrij te geven). Daarvoor mocht je gewoon "conventioneel" koppelen. Een precies jaartal moet ik je overigens schuldig blijven, maar bijvoorbeeld een mt-09 had af fabriek geen half-automaat. Ik twijfel over de mt-10. Het zou best kunnen dat de halfautomaat pas bij de mt-11/mt-16 reeks standaard werd.

Overigens werkt die halfautomaat alleen als je hem héél zorgvuldig afstelt (En dat regelmatig blijft doen.). Leuk voor militair gebruik in ruig terrein, maar minder voor burgers en boeren die zelf onderhoud moesten doen Niet verwonderlijk dat men er bij IMZ/Ural (waar men vooral voor civiel gebruik produceerde) vanaf zag.

Geen idee wat voor versnellingsbak er hier gebruikt is. Gezien de neiging tot standaardisatie van de Sojets ligt "dat wat er nu op de plank ligt" voor de hand. Aan de andere kant zou je voor een wankel andere overbrengingsverhoudingen verwachten...
 
Laatst bewerkt:
Maar met de vijfbak van de T150. Vetter maakte een Bitza. Maar afgezien van de helling van de cilinders waren de blokken toch al gelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan