"up side down" voorvork - waarom is da z

orka

MF'er
28 jun 2002
214
0
45
la belgique
Ik lees juist in Motorfreaks: Eerste 2007 Kawasaki: Versys
dat die bike een "rijwielgedeelte met vette upside down voorvork " heeft...

Ongeloofelijk Ontzettend Leuk Natuurlijk O-)

Maar, als je nu effe erbuitenlaat dat je dat voor een of ander reden s u p e r :9~ sexy zou vinden, wat is nu het voordeel van da upside down verhaal? :?

Kan iemand dat effe uitleggen?

danke!
 

Duccie

MF veteraan
23 jul 2006
17.978
1
42
Huissen
www.greystardust.nl
Ik heb daar ook even een vraagje over!!!!!

mijn vorige motor suzuki gsx-r 6oo had ook geen up side down voorvork,mijn ducati 748 heeft dat wel.
Als ik met mijn vorige suzuki door de bocht ging en wilde iets bijremmen omdat ik te hard ging wilde de motor rechtdoor gaan,en met de ducati kan ik gewoon iets bijremmen zonder dat de motor de neiging heeft om rechtop te gaan...

Is dat ook de voordelen van een up side down of heeft dat er helemaal niks mee te maken???

:]
 

Duccie

MF veteraan
23 jul 2006
17.978
1
42
Huissen
www.greystardust.nl
Kijk mijn suzuki gsx-r 600 was mijn eerste motor dus ik wist niet beter,maar kan me voorstellen als je van een ducati op een gsx-r 600 stapt en je wilt iets bijremmen in de bocht dat je jezelf ff helemaal kapot schrikt...
 

Adonis

Die hard MF'er
13 mei 2002
577
0
41
DELFGAUW
Ik heb daar ook even een vraagje over!!!!!

mijn vorige motor suzuki gsx-r 6oo had ook geen up side down voorvork,mijn ducati 748 heeft dat wel.
Als ik met mijn vorige suzuki door de bocht ging en wilde iets bijremmen omdat ik te hard ging wilde de motor rechtdoor gaan,en met de ducati kan ik gewoon iets bijremmen zonder dat de motor de neiging heeft om rechtop te gaan...

Is dat ook de voordelen van een up side down of heeft dat er helemaal niks mee te maken???

:]

Idd geometrie, met mijn Mille was ook prima te remmen in een bocht, die had geen upsidedown.
Het heeft ook wel met de doseerbaarheid van de remmen te maken.
De Mille had alles van staal: Een zeer duidelijk drukpunt dus. En derhalve goed te doseren.
 

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
42
Lienden
www.motor-forum.nl
Ik heb daar ook even een vraagje over!!!!!

mijn vorige motor suzuki gsx-r 6oo had ook geen up side down voorvork,mijn ducati 748 heeft dat wel.
Als ik met mijn vorige suzuki door de bocht ging en wilde iets bijremmen omdat ik te hard ging wilde de motor rechtdoor gaan,en met de ducati kan ik gewoon iets bijremmen zonder dat de motor de neiging heeft om rechtop te gaan...

Is dat ook de voordelen van een up side down of heeft dat er helemaal niks mee te maken???

:]
Ik denk dat dat weinig met USD te maken heeft, maar meer met de geometrie van de fiets. Iedere motor heeft dat in meer of mindere mate. Doordat het wiel door het remmen naar binnen draait, richt de motor zich op. Is niet erg, dat kun je gewoon door tegen te sturen opvangen. Je moet alleen niet te hard schrikken.

Als ik het goed begrepen heb, heeft USD twee voordelen:

1) Lager onafgeveerd gewicht.
2) Minder flex in de poten omdat het dikke, stevigere gedeelte bovenaan zit, waar het moment (kracht*arm) het grootst is.

Magoed, de gemiddelde straatrijder zal daar weinig van merken. Voor hem is het enige voordeel dat het er geil uitziet, lijkt mij.
 

Zoeperman

MF veteraan
Donateur
4 aug 2001
28.005
1
48
Apeldoorn
www.fastfoodracing.com
Ik denk dat dat weinig met USD te maken heeft, maar meer met de geometrie van de fiets. Iedere motor heeft dat in meer of mindere mate. Doordat het wiel door het remmen naar binnen draait, richt de motor zich op. Is niet erg, dat kun je gewoon door tegen te sturen opvangen. Je moet alleen niet te hard schrikken.

Als ik het goed begrepen heb, heeft USD twee voordelen:

1) Lager onafgeveerd gewicht.
2) Minder flex in de poten omdat het dikke, stevigere gedeelte bovenaan zit, waar het moment (kracht*arm) het grootst is.

Magoed, de gemiddelde straatrijder zal daar weinig van merken. Voor hem is het enige voordeel dat het er geil uitziet, lijkt mij.

:^

met name dat laatste, stuur maar eens met een motor die echt dikke USD voorpoten heeft, je hebt het gevoel alsof je de wielen direct bij de naaf vasthebt...
 

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
10.942
694
Minder onafgeveerd gewicht. (want de zwaardere buitenpoten zitten aan het frame,
ik snap dat niet.

onlangs een rsu vork gedemonteerd en wat bleek; zelfde geval. hierbij zijn namelijk de binnenpoten véel zwaarder en ook die zitten in de kroonplaten geklemd. onderpootjes wegen drie keer niks. snap dan het mindere onafgeveerde gewicht niet echt :?
 

Kanarie

MF veteraan
4 sep 2003
36.691
1
39
Het lijkt mij dat alles wat onder de veer zit snel moet kunnen bewegen.
Zo kan het wiel mooi op de weg gedrukt worden en vangt het de klappen op ipv dat de krachten doorlopen naar je frame.
Dit snel kunnen bewegen lukt beter als er weinig gewicht in gang gezet wordt.

De veerweg wil je dus zo laag mogelijk, zodat er zo min mogelijk materiaal mee hoeft te bewegen.

Zit ik goed?
 

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.236
45
Luttenberg
ik snap dat niet.

onlangs een rsu vork gedemonteerd en wat bleek; zelfde geval. hierbij zijn namelijk de binnenpoten véel zwaarder en ook die zitten in de kroonplaten geklemd. onderpootjes wegen drie keer niks. snap dan het mindere onafgeveerde gewicht niet echt :?
tel je de olie ook mee...
 

Spidi Gonzalez

Die hard MF'er
25 okt 2002
865
0
34
Olie zit bij zowel bij usd als "normaal" in de onderste poten, dus dat telt niet echt mee.

Ik denk toch dat het meer aan de stijfheid van de voorvork ligt dan aan het onafgeveerde gewicht.
 

ian

MF veteraan
15 mei 2004
3.020
2
elst (utrecht)
ik dacht als bijkomend voordeel van usd
dat er op je keering niet zo makkelijk vuil blijft liggen zoals zand en dergelijke
 

Dmaster

MF'er
28 jul 2006
56
0
31
Hazerswoude
Klopt, maar het onafgeveerde gewicht bij een USD ligt hoger, de buiten poten zijn veel lichter dan de binnenpoten.
Gelukkig maar dat ze niet een normale vork omgekeerd hebben maar die binnen poten toch lichter hebben gemaakt,. Dus dat veeeel zwaarder zal vies heeel vies tegenvallen.
 

Guust

Die hard MF'er
Donateur
3 feb 2003
369
2
Ik denk dat dat weinig met USD te maken heeft, maar meer met de geometrie van de fiets. Iedere motor heeft dat in meer of mindere mate. Doordat het wiel door het remmen naar binnen draait, richt de motor zich op. Is niet erg, dat kun je gewoon door tegen te sturen opvangen. Je moet alleen niet te hard schrikken.

Als ik het goed begrepen heb, heeft USD twee voordelen:

1) Lager onafgeveerd gewicht.
2) Minder flex in de poten omdat het dikke, stevigere gedeelte bovenaan zit, waar het moment (kracht*arm) het grootst is.

Magoed, de gemiddelde straatrijder zal daar weinig van merken. Voor hem is het enige voordeel dat het er geil uitziet, lijkt mij.
Minder flex in de poten hoeft geen voordeel te zijn hoor.
 

buikschuiver

Die hard MF'er
12 feb 2003
940
1
Nijverdal
ik dacht als bijkomend voordeel van usd
dat er op je keering niet zo makkelijk vuil blijft liggen zoals zand en dergelijke
keeringen schijnen juist een ramp te zijn bij de USD. De olie rust continu op de keerringen, waardoor zweten en dus olie verlies eerder een probleem wordt. Hierdoor blijft er ook meer vuil kleven


Gelukkig maar dat ze niet een normale vork omgekeerd hebben maar die binnen poten toch lichter hebben gemaakt,. Dus dat veeeel zwaarder zal vies heeel vies tegenvallen.
Dan zouden ze toch het zelfde truukje bij de standaard voorvork toepassen, waardoor je de beide voordelen tegen elkaar weg kan strepen.

iig Ik heb ff een 35mm binnenpoot gewogen: 1400gram.
38mm Buitenpoot woog 920 gram.
Alles van standaard voorvorken.
 
Laatst bewerkt:

[email protected]@

MF veteraan
8 okt 2004
12.268
1.317
60
nijmegen
Dat je motor zich op wilt richten tijdens remmen in een bocht wordt voornamelijk veroorzaakt door je middelpuntvliegende kracht. je gaat bij remmen n.l het gewicht verplaatsen, en aangezien je in balans bent in een bocht, en je remt, komt je gewicht op een andere plaats te liggen, en daarom richt de motor zich op. Zul je bij de ene fiets meer last van hebben dan bij de ander. Oorzaken zijn o.a. gewichtsverdeling, geometri, banden, zitpositie.

De UPD vorken staan er bekend om dat ze een HOGER onafgeveerd gewicht hebben, (onafgeveerd is alles dat meebeweegt bij inveren, je vering zorgt n.l dat je frame met berijder comfortabel en met de goeie wegligging zich voort kunnen bewegen) Het voordeel van de USD vorken zit hem voornamelijk in de stijfheid, en kortere (dus minder dure ) binnenpoten (buitenpoten is gietaluminium). Dus is weer gewoon een kosten-baten plaatje
 

Kevjan

MF veteraan
14 sep 2004
23.075
55
Alkmaar
De binnenpoot van een USD zijn ook korter.
Ook de geleidebussen zitten verder uit elkaar, dat kan omdat de buitenpoot weer langer is. Dit heeft dan weer voordeel dat de geleiding ook weer soepeler is. De vork 'plakt' minder.

Er zijn een heleboel zogenaamde voordelen, maar of een gewone huis, tuin en keuken coureur daar iets van merkt...