"up side down" voorvork - waarom is da z

orka

MF'er
28 jun 2002
214
0
la belgique
Ik lees juist in Motorfreaks: Eerste 2007 Kawasaki: Versys
dat die bike een "rijwielgedeelte met vette upside down voorvork " heeft...

Ongeloofelijk Ontzettend Leuk Natuurlijk O-)

Maar, als je nu effe erbuitenlaat dat je dat voor een of ander reden s u p e r :9~ sexy zou vinden, wat is nu het voordeel van da upside down verhaal? :?

Kan iemand dat effe uitleggen?

danke!
 
Ik heb daar ook even een vraagje over!!!!!

mijn vorige motor suzuki gsx-r 6oo had ook geen up side down voorvork,mijn ducati 748 heeft dat wel.
Als ik met mijn vorige suzuki door de bocht ging en wilde iets bijremmen omdat ik te hard ging wilde de motor rechtdoor gaan,en met de ducati kan ik gewoon iets bijremmen zonder dat de motor de neiging heeft om rechtop te gaan...

Is dat ook de voordelen van een up side down of heeft dat er helemaal niks mee te maken???

:]
 
Kijk mijn suzuki gsx-r 600 was mijn eerste motor dus ik wist niet beter,maar kan me voorstellen als je van een ducati op een gsx-r 600 stapt en je wilt iets bijremmen in de bocht dat je jezelf ff helemaal kapot schrikt...
 
Ik heb daar ook even een vraagje over!!!!!

mijn vorige motor suzuki gsx-r 6oo had ook geen up side down voorvork,mijn ducati 748 heeft dat wel.
Als ik met mijn vorige suzuki door de bocht ging en wilde iets bijremmen omdat ik te hard ging wilde de motor rechtdoor gaan,en met de ducati kan ik gewoon iets bijremmen zonder dat de motor de neiging heeft om rechtop te gaan...

Is dat ook de voordelen van een up side down of heeft dat er helemaal niks mee te maken???

:]


Idd geometrie, met mijn Mille was ook prima te remmen in een bocht, die had geen upsidedown.
Het heeft ook wel met de doseerbaarheid van de remmen te maken.
De Mille had alles van staal: Een zeer duidelijk drukpunt dus. En derhalve goed te doseren.
 
Ik heb daar ook even een vraagje over!!!!!

mijn vorige motor suzuki gsx-r 6oo had ook geen up side down voorvork,mijn ducati 748 heeft dat wel.
Als ik met mijn vorige suzuki door de bocht ging en wilde iets bijremmen omdat ik te hard ging wilde de motor rechtdoor gaan,en met de ducati kan ik gewoon iets bijremmen zonder dat de motor de neiging heeft om rechtop te gaan...

Is dat ook de voordelen van een up side down of heeft dat er helemaal niks mee te maken???

:]
Ik denk dat dat weinig met USD te maken heeft, maar meer met de geometrie van de fiets. Iedere motor heeft dat in meer of mindere mate. Doordat het wiel door het remmen naar binnen draait, richt de motor zich op. Is niet erg, dat kun je gewoon door tegen te sturen opvangen. Je moet alleen niet te hard schrikken.

Als ik het goed begrepen heb, heeft USD twee voordelen:

1) Lager onafgeveerd gewicht.
2) Minder flex in de poten omdat het dikke, stevigere gedeelte bovenaan zit, waar het moment (kracht*arm) het grootst is.

Magoed, de gemiddelde straatrijder zal daar weinig van merken. Voor hem is het enige voordeel dat het er geil uitziet, lijkt mij.
 
Ik denk dat dat weinig met USD te maken heeft, maar meer met de geometrie van de fiets. Iedere motor heeft dat in meer of mindere mate. Doordat het wiel door het remmen naar binnen draait, richt de motor zich op. Is niet erg, dat kun je gewoon door tegen te sturen opvangen. Je moet alleen niet te hard schrikken.

Als ik het goed begrepen heb, heeft USD twee voordelen:

1) Lager onafgeveerd gewicht.
2) Minder flex in de poten omdat het dikke, stevigere gedeelte bovenaan zit, waar het moment (kracht*arm) het grootst is.

Magoed, de gemiddelde straatrijder zal daar weinig van merken. Voor hem is het enige voordeel dat het er geil uitziet, lijkt mij.


:^

met name dat laatste, stuur maar eens met een motor die echt dikke USD voorpoten heeft, je hebt het gevoel alsof je de wielen direct bij de naaf vasthebt...
 
Minder onafgeveerd gewicht. (want de zwaardere buitenpoten zitten aan het frame,

ik snap dat niet.

onlangs een rsu vork gedemonteerd en wat bleek; zelfde geval. hierbij zijn namelijk de binnenpoten véel zwaarder en ook die zitten in de kroonplaten geklemd. onderpootjes wegen drie keer niks. snap dan het mindere onafgeveerde gewicht niet echt :?
 
Het lijkt mij dat alles wat onder de veer zit snel moet kunnen bewegen.
Zo kan het wiel mooi op de weg gedrukt worden en vangt het de klappen op ipv dat de krachten doorlopen naar je frame.
Dit snel kunnen bewegen lukt beter als er weinig gewicht in gang gezet wordt.

De veerweg wil je dus zo laag mogelijk, zodat er zo min mogelijk materiaal mee hoeft te bewegen.

Zit ik goed?
 
Ik denk dat dat weinig met USD te maken heeft, maar meer met de geometrie van de fiets. Iedere motor heeft dat in meer of mindere mate. Doordat het wiel door het remmen naar binnen draait, richt de motor zich op. Is niet erg, dat kun je gewoon door tegen te sturen opvangen. Je moet alleen niet te hard schrikken.

Als ik het goed begrepen heb, heeft USD twee voordelen:

1) Lager onafgeveerd gewicht.
2) Minder flex in de poten omdat het dikke, stevigere gedeelte bovenaan zit, waar het moment (kracht*arm) het grootst is.

Magoed, de gemiddelde straatrijder zal daar weinig van merken. Voor hem is het enige voordeel dat het er geil uitziet, lijkt mij.

Minder flex in de poten hoeft geen voordeel te zijn hoor.
 
ik dacht als bijkomend voordeel van usd
dat er op je keering niet zo makkelijk vuil blijft liggen zoals zand en dergelijke

keeringen schijnen juist een ramp te zijn bij de USD. De olie rust continu op de keerringen, waardoor zweten en dus olie verlies eerder een probleem wordt. Hierdoor blijft er ook meer vuil kleven


Gelukkig maar dat ze niet een normale vork omgekeerd hebben maar die binnen poten toch lichter hebben gemaakt,. Dus dat veeeel zwaarder zal vies heeel vies tegenvallen.

Dan zouden ze toch het zelfde truukje bij de standaard voorvork toepassen, waardoor je de beide voordelen tegen elkaar weg kan strepen.

iig Ik heb ff een 35mm binnenpoot gewogen: 1400gram.
38mm Buitenpoot woog 920 gram.
Alles van standaard voorvorken.
 
Laatst bewerkt:
Dat je motor zich op wilt richten tijdens remmen in een bocht wordt voornamelijk veroorzaakt door je middelpuntvliegende kracht. je gaat bij remmen n.l het gewicht verplaatsen, en aangezien je in balans bent in een bocht, en je remt, komt je gewicht op een andere plaats te liggen, en daarom richt de motor zich op. Zul je bij de ene fiets meer last van hebben dan bij de ander. Oorzaken zijn o.a. gewichtsverdeling, geometri, banden, zitpositie.

De UPD vorken staan er bekend om dat ze een HOGER onafgeveerd gewicht hebben, (onafgeveerd is alles dat meebeweegt bij inveren, je vering zorgt n.l dat je frame met berijder comfortabel en met de goeie wegligging zich voort kunnen bewegen) Het voordeel van de USD vorken zit hem voornamelijk in de stijfheid, en kortere (dus minder dure ) binnenpoten (buitenpoten is gietaluminium). Dus is weer gewoon een kosten-baten plaatje
 
De binnenpoot van een USD zijn ook korter.
Ook de geleidebussen zitten verder uit elkaar, dat kan omdat de buitenpoot weer langer is. Dit heeft dan weer voordeel dat de geleiding ook weer soepeler is. De vork 'plakt' minder.

Er zijn een heleboel zogenaamde voordelen, maar of een gewone huis, tuin en keuken coureur daar iets van merkt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan