update project z650(716), bijna 73 achterwiel PKs

z716F1

MF'er
25 jun 2003
168
1
Eindelijk begint mijn brommertje een beetje te lopen.
Afgelopen zaterdag een run gemaakt.
Hoewel het net de alpen (qua grilligheid, niet qua hoogte)is.
heb ik nu zo'n 72 pk'tjes op het wiel.

full

Helaas een enorm gat tussen de 5- en 6000 toeren.
volgens Mobu zou CV carbs of een acceleratie pomp uitkomst moeten bieden.
Wie heeft er nog toevallig eentje liggen????

Voorheen liep het blokje maximaal zo'n 12000tpm, volgens de oude eigenaar, maar dit durf ik niet erg aan, alle (uitlaat)klepgeleiders waren gebroken toen ik hem kocht.

Hele fiets weegt <165kg ex. benzine, ex mezelf (63kg), incl accu olie etc. dus kan nog aardig meekomen met het huidige verkeer.

ik zie daar inderdaad een gat in je fuel ratio, die volgens de kennis die ik hier op mf vergaard heb op 13,7 hoort te liggen. Beetje schraal loopt ie wel. Maar misschien wat spelen met de naald, zodat ie wat eerder de juiste hoeveelheid benzine krijgt. Anders ff cb400man raadplegen en een complete set geregelde injectoren met onsteking er op gaan fabrieken :)

Het begint al wat te worden :)
Als je ziet dat er bij 4300 toeren al zo'n 62 pk geleverd wordt zit er dus nog veel meer aan te komen. Wat voor carburateurs zitten er nu op?

er zitten nu "standaard" carbs van volgens mij een z1 (900cc) op.
doorlaat 28mm, dit komt goed overeen met de maat van de inlaten in cilinderkop

Ik heb er op nu ook filterjes achter de carbs gezet. Maar deze hebben niet de lengte van een inlaat kelk, hoe kan ik er achter komen welke vorm de kelken moeten hebben?

er zitten nu "standaard" carbs van volgens mij een z1 (900cc) op.
doorlaat 28mm, dit komt goed overeen met de maat van de inlaten in cilinderkop

Ik heb er op nu ook filterjes achter de carbs gezet. Maar deze hebben niet de lengte van een inlaat kelk, hoe kan ik er achter komen welke vorm de kelken moeten hebben?

z900/1000 carbs zijn niet zo geweldig om zonder luchtfilter te rijden. Omdat deze bijna geen kelkvorm hebben wordt het mengsel heel onrustig de carburateur ingezogen. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik de grootste K&N filters monteren die ik kwijt zou kunnen, des te langer des te beter. Voor c.v's zou je eens kunnen kijken of je nergens een set van een Z750 op de kop kunt tikken. Het zou de rijdbaarheid op de openbare weg denk ik wel ten goede komen. Ga je voor open carbs, dan wordt het tijd om te gaan zoeken naar een setje Keihin smoothbores, Amal mkII's of vlakschuifcarbs van een moderne fiets.

Laatst bewerkt:
zo te zien loopt ie in het middengebied behoorlijk arm, zoals voorgesteld misschien de naald iets hoger hangen? Is de run eigenlijk met of zonder filters gemaakt?

Met filtertjes.
Maar wij zo'n run wordt min of meer ineens het gas opengegooid
om vervolgens van 3000 tot 10000tpm helemaal door te lopen.

Bij normale carburateurs, zakt dan de gasstroom ineens inelkaar, waardoor deze geen geen benzine meer meezuigt en dus alleen maar lucht de cilinders inpompt vandaar het arme gebied tussen de 5 en 6000 tpm.

Als ik het goed begrepen heb loopt de motor in feite alleen maar over de hoofdsproeiers, omdat de gasschuif helemaal openstaat.

Er werd mij verteld dat de naalden 1 of 2 standen naar beneden moeten, omdat íe onderin juist behoorlijk rijk staat.

(voordeel van CV carbs is dat deze z'n luchtstroom zelf regelt)

Ik ben natuurlijk maar een amateuristische zelfprutser, dus corrigeer mij als ik het niet goed begrepen heb.

Als de carbs van een Z900 er zondermeer oppassen zou je ook eens de carbs van een Suzuki GSX-R of Bandit kunnen proberen want die worden ook veel op de Z900 en 1000 gebruikt.
Voor een Bandit 600 zijn er Keihin 33mm CV's. Grootste voordeel is dat je dan redelijk nieuwe/moderne carbs hebt en voorlopig weer vooruit kan.

Verder is het absoluut geen slechte zaak, zoveel pk's uit een 'oud 650-je' :}
Wat heb je er allemaal aan gedaan? Fotootje? :9~
(heb 'm inmiddels gezien in een andere post: héél errug mooi 8-) )

Laatst bewerkt:
Mijn buurman heeft nog wle een set carbs van een Z750 (1982) liggen (CV carbs). Zal ik eens vragen of die ze kwijt wil? :)

Ja graag.
Kun je ook vragen wat de maat is.
Ja maar daar weet ie het antwoord nietop :P . Kan ze wel even globaal opmeten, liggen bij mij in de garage. Wat wil je weten, venturimaat zeker (weet niet of ik daar bij kan met mijn schuifmaat :P . Roep maar, dan kijk ik vanavond even. :)

Ik dacht dat je ze nog los had liggen.
Ik bedoel de binnenmaat aan blokzijde carbs
(inlaatdiameter cilinder kop van mijn motor is ø28mm)
bij een standaard z650 is dit ø26mm

Ja, liggen ook los, maar heb maar een klein schuifmaatje ;) . Ik zal vanavond eens zien voor je. En meteen de buurman vragen. :)

Ben ik dan de enige die het goed ziet? Dat ding staat tussen de 5,5ktpm en 7,5ktpm toch echt te rijk. Wat moet je dan met een acceleratiepomp :?

De totale leek op het gebied van motorrijwielen heeft toch nog een vraagje:

tijdens zo'n test gaat het gas in een keer open, de stand van de gasschuif en naald blijft dan gedurende de run in dezelfde positie, hoe ontstaat het verschil in verhouding dan en belangrijker wat kun je er aan doen?
De naald een standje lager zetten, zal ook wel gevolgen hebben voor het mengsel boven 7ktm (lees armer worden) of moet de hoofdsproeier dan ook een maat groter?

Overigens heb ik er ook andere naaldsproeiers inzitten dan standaad (lees meer gaatjes) misschien moet ik er eens een standaard type inzetten.

Met ritjes op de weg is dit niet makkelijk uit te zoeken (ivm agenten en ander gespuis) en helaas kost zo'n run ook steeds weer wat

Mag ik vragen wat zon run kost? Hier in de buurt betaal je 50 euro per keer... :)

Edit: 63 pk bij 4000 toeren, damn voor een 4 cilinder :}

Laatst bewerkt:
Ik moest er 25 euro per run voor betalen.
(maar dit is geloof ik wel een vriendenprijsje)

Euh, en wat voor koppel heeft het monster dan? ;)

Maar wel een snel brik :} .

PK is het product van Koppel en toerental -> alleen even de eenheden standaardiseren:

62 PK = 46 Kw = 46.000 Joule [N.m/s] / 4300*(2pi/60)[rad/s] = 88 Nm

Wow dat lijkt me erg veel!! BTW wat een ultiem gaaf apparaat! Lijkt zo weggelopen uit Joe bar.

Laatst bewerkt:

Deze hebben een aansluitdiam. van 34 mm, beetje te groot dus :?

PK is het product van Koppel en toerental -> alleen even de eenheden standaardiseren:

62 PK = 46 Kw = 46.000 Joule [N.m/s] / 4300*(2pi/60)[rad/s] = 88 Nm

Wow dat lijkt me erg veel!! BTW wat een ultiem gaaf apparaat! Lijkt zo weggelopen uit Joe bar.

Dat bedoel ik ook ;) . 'TZ750 Owner' zag de koppelkromme aan voor de vermogenskromme. (iets meer als 30pk dus, maar dat is ook veel :} )

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan