Update van de forum-software

Bananeman

MF veteraan
24 jan 2002
37.148
57
Veldhoven (Noord Brabant)
Dames en heren,


na geruime tijd developen en testen is een nieuwe versie van de software gereed! Er is vanalles veranderd, de complete lijst volgt even verderop in deze post.

Heel veel dank aan HGM voor de technische ondersteuning, hulp bij het vinden van problemen en het snel oplossen van enkele fouten toen deze release online ging. Grote dank ook aan de beta-testers voor hun ideeën en het vinden van bugs in deze release. Zonder al deze mensen was de release lang niet zo stabiel geweest als hij nu is!

Mochten er nog vragen zijn, stel ze dan in dit topic i.p.v. elke keer een nieuw topic te openen. Ook bugs en op-/aanmerkingen kun je hier melden.

En nog excuses voor het tweemaal down gaan van het forum zonder aankondiging...


Have fun!!!


En dan nu de lijst (opgedeeld per categorie):

Forum algemeen
[*] Optie om automatisch naar de laatste pagina van een topic te gaan als je op de titel klikt. Zie Instellingen.
[*] De datum van de laatste post staat nu ook in de Actieve Onderwerpen, Gemarkeerde Topics, Mijn Topics, Nieuwe Posts.
[*] Bij de Userinfo (b.v. hier) kun je nu op de naam van de betreffende gebruiker klikken om naar zijn/haar postings te zoeken. Hetzelfde dus als klikken op de usernaam naast een posting.
[*] Optie om tussenschermen over te slaan wanneer er geen foutmelding is. Dit zijn dus schermen als "je bericht is gepost, je keert nu terug naar het topic" etc. Zie Instellingen.
[*] Een post met b.v. een grote picture verpest nu niet meer de hele layout. Alleen de desbetreffende post wordt vergroot, de andere posts houden een "normaal" formaat.
[*] Op de frontpage worden de namen van de online gebruikers alfabetisch gesorteerd en komen nog maar één keer voor i.p.v. soms meerdere malen.
[*] Op de profielpagina staat achter de registratiedatum hoeveel dagen de desbetreffende gebruiker is geregistreerd.
[*] In de topiclist is het nu mogelijk om de hele balk waar een subject in staat aan te klikken om naar het topic te gaan.
[*] Banaanscore. Hierover hier meer.

Zoeken
[*] De Zoekfunctie is volledig herschreven, met veel nieuwe mogelijkheden!
[*] Zoeken op cijfers werkt nu ook. Voorheen kreeg je geen resultaten als je bijvoorbeeld zocht op GSX-R600.
[*] De cursor komt automatisch in het zoekveld te staan.
[*] Het kon voorkomen dat het opgegeven aantal resultaten niet klopte en dat je b.v. maar 5 topics per pagina met resultaten kreeg. Dit is nu opgelost.

Posten/editen
[*] [ * ] (aan elkaar) wordt een bolletje (opsommingsteken).
[*] Het reply-/wijzig-veld is groter gemaakt.
[*] QuickReply: nu kun je in het topic al een reply tikken en direct posten. Zie Instellingen.
[*] Je kunt nu vanuit een preview direct je posting plaatsen zonder eerst terug te hoeven gaan. Let op: dit werkt niet met een attachment.
[*] Plaatjes worden bij het quoten vervangen door een link met de tekst "(Afbeelding)".
[*] Bij oudere versies van Internet Explorer ging quoten niet goed, je kreeg dan een leeg editveld. Dit is opgelost.
[*] Wanneer je een directe link naar een topic (b.v. http ://ww w.motor-forum.nl/topic/...) gebruikt wordt automatisch de titel van het topic ingevoegd als omschrijving.
[*] Bugfix: alle teksten beginnend met "www" (b.v. "www test") werden een link, nu alleen teksten beginnend met "www." (b.v. "www.test")
[*] Voor de moderators is het nu mogelijk aan te geven dat een topic sticky is maar alleen als je de topiclijst van het bijbehorende forum opvraagt. Hierdoor wordt het aantal sticky topics in de Actieve Onderwerpen verkleind.
[*] Alt-S is nu de keyboard shortcut om te bevestigen (dus b.v. Posten) op alle edit- en wijzig-schermen.

Tags
Voor alle tags geldt dat je de spaties weg moet laten; [ tagnaam ] wordt dus [tagnaam]
[*] [ small ]...[ /small ] => geeft de tekst klein weer.
[*] [ large ]...[ /large ] => geeft tekst groter weer. Vriendelijk verzoek dit met beleid te gebruiken!
[*] [ sup ]...[ /sup ] => geeft de tekst in superscript weer.
[*] [ sub ]...[ /sub ] => geeft de tekst in subscript weer.
[*] [ att ]...[ /att ] => voegt een link naar de attachment van je post in, waarbij je de omschrijving tussen de tags zet.
[*] [ imgatt ] => voegt de attachment aan je post als plaatje in de post in. Stel je wilt dus b.v. een foto van je nieuwe motor laten zien, dan hang je het bestand als attachment aan je post en zet je deze tag in het bericht.
[*] [ topic=nnnn ]...[ /topic ] => voegt een link naar een topic in waarbij nnnn het nummer van het topic is. Als er geen tekst tussen de tags staat wordt automatisch de titel van het topic ingevoegd. De closing tag ([ /topic ]) is verplicht.
[*] [ forum=nnnn ]...[ /forum ] => zelfde verhaal als voor [ topic ], maar hier gaat het om de fora. Bij een link naar een private forum wordt de forumtitel niet automatisch ingevuld.

Polls
[*] Je kunt nu direct voten door op de optie zelf te klikken.
[*] Vóór elke optie staat nu wat de positie (qua score) er van is. Je kunt de opties sorteren op deze positie m.b.v. de 3 buttons linksonder in de poll: « = aflopend (qua votes), » = oplopend, X = geen sortering.
[*] De polls gingen de mist in bij bepaalde karakters. Dit is nu opgelost.

Overig
[*] Enkele kleine aanpassingen van diverse aard en verschillende bugfixes.
 
Laatst bewerkt:
Ik had alles al getest maar moet zeggen dat ik erg blij ben met deze lijst updates, goed werk HGM en Banaan! :)
 
aah leuke nieuwe opties, voorral quick reply vind ik relaxst.

eerste bug..... mijn email is niet zichtbaar in m'n profiel, of ik het vinkje nou aan of uitzet....
 
Is me met het Beta-testen niet echt opgevallen, maar vind het QuickReply vak wel erg groot. Is hier nog wat aan te doen in de toekomst?
 
Nog ff wat te zeuren. Tja, sommige dingen vallen nu ineens op. Vond het altijd wel makkelijk dat je bij Actieve Onderwerpen kon zien in wel forum onderdeel het desbetreffende topic stond. Is nu pleitte. How about it?
 
Forum algemeen
[*] Optie om automatisch naar de laatste pagina van een topic te gaan als je op de titel klikt. Zie Instellingen.

Ligt het aan mij, maar kan topictitel niet aanklikken om naar laatste pagina te gaan.
En waarom moet je iets aanklikken, waarom kan je niet direct naar laatste post gaan??

Hoor het wel, verder :}
 
Ik zie dat je bij geboortedatum gebruik moet maken van dd/mm/jjjj
Misschien is het makkelijk dit even achter dat veld als commentaar neer te zetten. Ik vulde namelijk uit gewoonte dd-mm-jjjj in en daar krijg je dus een nette melding op, terwijl dit wel de gewone Nederlandse standaard is.
Vandaar dat het misschien handig is dit ff erachter te melden.

Frank
 
He Bananeman, ik zie net een bugje(?) in de software. Als ik eerder een 800x600 foto postte kwam hij keurig in het kader te staan (ik kijk 1600x1200 dus het kader is kleiner dan mijn beeldscherm), post ik nu een foto die eerder keurig werd getoond dan valt hij buiten het kader.
Mocht dit niet kunnen worden verholpen post dan even welke de maximale resolutie mag zijn (ongeacht de grootte van max. 96 kB).

Ook viel me net op dat ik begon met 87,3% score, ik post een stuk of vijf reacties - zuiver (spot)on-topic - zakt de score onder de 85%!?

Ah, ik zie net dat hij met deze reactie weer is geklommen naar 86% :}
 
He Bananeman, ik zie net een bugje(?) in de software. Als ik eerder een 800x600 foto postte kwam hij keurig in het kader te staan (ik kijk 1600x1200 dus het kader is kleiner dan mijn beeldscherm), post ik nu een foto die eerder keurig werd getoond dan valt hij buiten het kader.
Mocht dit niet kunnen worden verholpen post dan even welke de maximale resolutie mag zijn (ongeacht de grootte van max. 96 kB).
Zou je me even een voorbeeld kunnen geven?

Ook viel me net op dat ik begon met 87,3% score, ik post een stuk of vijf reacties - zuiver (spot)on-topic - zakt de score onder de 85%!?
De score werkt dus op basis van het forum waarin je post. Dus ook al post je on-topic in een niet-motor gerelateerd forum, dan gaat je score omlaag. Voor een hogere score moet je b.v. posten in Sport, Klassiekers, e.d.
 
Hoop veranderingen. Zal 's ff naar bugjes gaan speuren ;)

Edit: Ziet er goed uit mensen, vooral quikreply is wel relaxed.

Keep up the good work :}
 
Laatst bewerkt:
Zou je me even een voorbeeld kunnen geven?

De score werkt dus op basis van het forum waarin je post. Dus ook al post je on-topic in een niet-motor gerelateerd forum, dan gaat je score omlaag. Voor een hogere score moet je b.v. posten in Sport, Klassiekers, e.d.

Aha, zo werkt dus die score :)

Ik heb gemerkt dat een 640x480 foto wel binnen de lijnen blijft maar een grotere foto niet, vroeger was dat niet zo... Mail ff je e-mail adres naar mijn hotmail als je wilt, ik kan je dan een screendump sturen om het te laten zien (deze is nl. veel groter dan 100 kB).
In de praktijk mag een foto niet groter zijn dan 96 kB, daarboven komt er een foutmelding, mogelijk kun je de limiet een tikkie hoger leggen al is dat voor de kwaliteit van de foto niet zo belangrijk.
 
full

Kleurverschilletje...in profiel als je 't de lay-out op Paars heb ingesteld
Maar voor de rest :} Petje af
 
Dit geldt dus voor de topictitel in de topiclijst, bijvoorbeeld in Actieve Onderwerpen. Als je al in het topic zit kun je idd niet op de titel klikken. Vergeet ook niet om de optie te activeren in het Instellingen scherm!


Ik heb me een beetje vergist, je gaat naar de laatste pagina, niet naar de laatste post, staat je aantal post per pagine op 999, verandert er dus niets.
Ik vraag me af of je hier nu echt iets aan heb, beetje laat, maar zou graag zien dat ik meteen naar laatste post ga.
 
Als ik zoek op topicstarter "Rico", krijg ik 4 soortgelijke namen. Als ik dan Rico aanklik en dan op zoeken klik doet ie nix :? Ik wil eigenlijk de topics zien die hij geopend heeft. Kan dat niet meer, of doe ik iets verkeerd?

[Edit] O ja, ik heb nu ondertussen +/- 10 postings gedaan in alg. motorpraat en aankondigingen en die banaanscore blijft op 60,8 hangen, hoe kan dat? Moet je echt in techniek om de score omhoog te krijgen en in off-topic om naar beneden te gaan? Van techniek weet ik HELEMAAL nix, dus zal die score nooit omhoog gaan dan? [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Twisted Paul kwam er achter dat hij zijn bestanden niet kan wissen in de nieuwe versie van MF software. En ook ik heb hier last van... debuggen please.
 
Als ik zoek op topicstarter "Rico", krijg ik 4 soortgelijke namen. Als ik dan Rico aanklik en dan op zoeken klik doet ie nix :? Ik wil eigenlijk de topics zien die hij geopend heeft. Kan dat niet meer, of doe ik iets verkeerd?
Bug '( Wordt gefixed.

[Edit] O ja, ik heb nu ondertussen +/- 10 postings gedaan in alg. motorpraat en aankondigingen en die banaanscore blijft op 60,8 hangen, hoe kan dat? Moet je echt in techniek om de score omhoog te krijgen en in off-topic om naar beneden te gaan? Van techniek weet ik HELEMAAL nix, dus zal die score nooit omhoog gaan dan? [/edit]
Nee ook fora als Sport e.d. Maar ik zal e.e.a. binnenkort nog wat duidelijker uitleggen en misschien wordt ook de "puntentoekenning" nog iets aangepast.
 
Mooie extra opties hoor!

Ik heb alleen 1 onhebbelijkheidje gevonden met dat klikken op de balk in de topiclist. De mogelijkheid om de topic in een nieuw venster te openen d.m.v. het vasthouden van de shift toets werkt niet goed meer, het topic wordt nog wel in een nieuw venster geopend, maar ook het hoofdvenster gaat naar het topic...
 
Terug
Bovenaan Onderaan