Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Upside-down voorvork

Jinx

Rookie
2 jul 2002
8
0
Tilburg
Kan iemand mij misschien uitleggen wat dit precies inhoud? Kom dit veel tegen bij Aprillia 125 en Mito Cagiva als extra....

(Vertalen kan ik wel, dus die grappen zijn kun je achterwege laten )
 
Hoe minder ongeveerd gewicht, hoe beter. Dat wordt dus bereikt door 'm om te draaien.

Ben ik het eigenlijk niet mee eens
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/1993/singlepost/231485

 
Totaal gewicht van USD is hoger, onafgeveerd gewicht is lager, maar vraag me af of het veel scheelt.

Stijfheid is hoger, en bevestiging in kroonpalte is hoger, waardoor de constructie ook steviger, stijfer wordt, darom zie je het ook voornamelijk op de zwaardere (>cc) motoren, omdat deze die extra stijfheid goed kunnen gebruiken, en het beetje extra gewicht wel meevalt, terwijl op de lichtere motoren die stijfheid minder belangrijk is ivm minder vermogen, en juist weer het lagere totaal gewicht belangrijker wordt.

Waarom je dan toch USD vindt op sommige lichtere motoren (RS, CBR400 ect) is me een raadsel.
 
upsd is veel stabieler, daar heeft ook een 125 voordeel bij, ook de huidige vorken hebben weldegelijk voordeel bij upsd!!!!
steek maar eens een upsd van een 91'er gsxr in een nieuwe moto met telescoop vork, indien goed gemonteerd en afgesteld zal die upsd echt wel beter zijn
ik rij met niks anders meer als upsd's
het gewicht zal het op de openbare weg zal te verwaarlozen zijn, maar de stabiliteit is des te belangrijker!!!
je kan er ook veel harder mee remmen bv
 
????? der zijn zo'n systemen, maar die komen bij telescoopvorken ook voor!
maar normaal gezien zit in iedere poot hetzelfde in, zijnde een demper,veer,spacers,olie.
ev. aangevuld met afstelmogelijkheden.
ene, lekt inderdaad minder snel maare kost wel iets meer om te maken ook
 
De werking van een USD is in feite gelijk als die van een conventionele voorpoot. Tussen de onderkant van de binnenpoot en de bovenkant van de buitenpoot zit een veer geklemd. Als de poot inveert wordt de olie boven in de poot door het verkleinen van de bovenkamer door gaatjes de onderkamer in geperst. dat is de demping. Bij het uitveren gebeurd het tegenovergestelde. Simpel gesteld dus.