Upside down voorvork

RSV Melano

MF veteraan
9 mei 2004
1.044
0
Adam
Wie kan mij helder en duidelijk uitleggen wat de voordelen
zijn van een upside down voorvork tov een normale?

1 voordeel heb ik voor mezelf iig; het is veel mooier :)
Nadeel weet ik niet.

Wie vult het lijstje aan?
 
Als voordelen vind ik dat de vork veel stijver wordt.( De dikke buitenboten die in het balhoofd geklemd worden.)
De totale voorvork is lichter. (Het langste deel van de vork is lichtmetaal en bij een gewone vork van ijzer.)

Als nadeel vind ik , dat het on-afgeveerd-gewicht groter wordt. (Het deel waar het wiel aan vast zit is van ijzer en bij een gewone vork van aluminium)
:]
 
Als nadeel vind ik , dat het on-afgeveerd-gewicht groter wordt. (Het deel waar het wiel aan vast zit is van ijzer en bij een gewone vork van aluminium)
:]

|(

je onafgeveerde gewicht is juist lager.

:^

Bij een UPSD is enkel je binnenpoot met bevestiging onafgeveerd.
Bij een conventionele vork is heel je buitenpoot, vering, olie etc... onafgeveerd.
 
Ik vat em :) thanks voor de toelichting.

Maarre lager gewicht, dan hebben we het wel over een marginaal verschil.
K bedoel hoeveel kg zou dat nou schelen??

En waarom heeft bijv een kawa zx6r 1999 t/m 2002 geen usd? En mijn 400tje wel..
Dat vraag ik me dan ook weer af...
 
Usd heeft dus het grote voordeel dat hij minder onafgeveerd gewicht heeft, wat dus je vering-eigenschappen ten goede komt, in het bochtenwerk enzo zul je het wel merken.
Nadelen zijn vaak dat een usd vork volgensmij wat zwaarder is dan een normale vork.

Keuze of er wel of niet zo'n vork in een motor gemonteert wordt heeft ook temaken met de kosten (heb zelfs een gelezen dat een usd vork goedkoper is om te maken dan een normale, maar dat weet ik niet zeker :) ) en ook levensduur (steenslag kan fataal zijn voor een usd vork)
 
usd is steviger vast te zetten in kroonplaat ivm groter oppervlak.
usd is totaal steviger
usd heeft minder onafgeveerd gewicht
usd totaal is stuk zwaarder
usd is duurder
usd id mooier
usd heeft geen last van steenslag, want biinepoot wordt beschermd door spatbord

normale of rsu (right side up)

goedkoper, lichter
binnenpoten kunnen beschadigen door steenslag

mijn Sm heeft een RSu, echter binnenpoten zijn 50mm , dus wel weer goed vast te zetten, en binnenpoten worden beschermd door kappen

zie foto

full
 
Een onderstebovenvork heeft vaker een dikke as om te compenseren voor het gemis van een vorkbeugel/spatbord ding. Dat geeft namelijk bij een rwu ook nog wat extra stijfheid. Als ik het blade principe goed heb gelezen is een rwu lichter (buitenpoten van een upsd zijn langer dan de onderpoten van een rwu en volgens mij kost dat het meeste gewicht) in de blade ging het er namelijk om om een korte bike te maken met een laag gewicht, zeker voor en achter. Hierdoor voelt de bike nimble denk ik.

RWU op dure bikes: misschien compenseren ze dat wel met een lichtere velg?
 
Bij USD is de keerringen het probleem. het afdichten is bij een USD is veel moelijker.
Maar je hoeft niet een nieuwe te ontwerpen :) dus das geen groot probleem.

Over die afscherming, dat is bij crossers/sm's e.d altijd goed afgeschermt, maar bij veel wegmotoren heb ik het vaak minder goed gezien...
Maar ga er maar vanuit dat het menig km'tje mee kan, anders zullen ze het nooit op de markt brengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan