Upside-down

Belangrijkste voordeel is meer stijfheid.

Bij een upsidedown heb je geen beugel vlak over het wiel (goed zichtbaar bij bijvoorbeeld een Bandit 6/12. Dus of ze zoveel stijver zijn..? In lengterichting vast wel met die dikke poten maar torderen (f hoe heet dat..) De oude usd vorken zijn iig wel veel zwaarder!
 
Het punt waar de grootste kracht op de veerpoten staat, is onder de onderste kroonplaat. Bij een USD vork is de diameter van de poten daar dikker, dus bij dezelfde vergelijkende materiaalkeuzes is de USD vork stijver. Ook een lager onafgeveerd gewicht is belangrijk. (althans, voor de echt snelle onder ons, ikke niet dus) Nadeel : hoger zwaartepunt.

De Kale
 
Bij een voorvork is het zwakste punt net onder de onderste kroonplaat. Doordat bij een usd daar de buitenpoot zit is dat stijver. Verder kun je bij een usd de binnen poot tot aan de bovenste kroonplaat laten lopen zodat hierbij de vork ook stijver wordt.

edit: net iemand was me voor :X :9
 
Een usd zal ongetwijfeld stijver zijn in langs richting.. maar kan ie ook goed tegen torderen? Want daar heeft een showa vork van een agusta zon lekkere dikke as voor. Maar bij andere usd's zijn ze meestal niet zo dik..?
 
Het voordeel van USD-vork zit hem zeker niet alleen in de dikte van de poot net onder de kroonplaat.
Bij een USD-vork is de overlap tussen binnen- en buitenpoot veel langer ( en kunnen er dieper insteken dan het niveau van de onderste kroonplaat ).
Dit zorgt voor de genoemde stijfheid.
Bij het naar achter buigen ( wat elke vork, hoe weinig ook, altijd zal doen ) tijdens remmen en inveren zullen de lagerbussen tussen binnen- en buitenpoot door deze langere overlap veel minder vervormen.

Omdat de binnenpoten hierdoor een kleinere diameter kunnen hebben heeft een GEIE USD-vork veel lagere losbreekkrachten en kan deze dus beduidend beter werken dan een ouderwetse RWU-vork.

( Let wel, een hoogwaardige RWU-vork is nog altijd beter dan een zo goedkoop mogelijke serie USD.. )
 
En hoe kan dat dan? Omdat er toch enige vorm van 'scharnier' ontstaat? En je deze zo laag mogelijk moet hebben zodat de 'zwakke schakel' korter is?

Ik denk niet dat iemand begrijp wat ik hier probeer te vragen maar....


misschien omdat de buitenpoten bij een USD langer doorlopen. bij een conventionele vork is het grootste gedeelte van de vork qua lengte de binnenpoot. deze binnenpoot is dunner. Bij de USD wordt deze binnenpoot voor een grotere gedeelte "beschermd" en ondersteund door de buitenpoot waardoor het geheel een stuk stijver is. lijkt me toch?
 
Ok, ff een complete toelichting:
Een voorvork moet onder alle omstandigheden zo soepel mogelijk oneffenheden kunnen absorberen en daarbij ook nog eens een zo direct mogelijk gevoel geven.
Een USD vork heeft op de plek waar de grootste buigbelasting ontstaat(onder het kroonstuk) door de dikke buitenpoten een hogere stijfheid dan een conventionele vork. de soepele veerbeweging blijft langer gehandhaaft doordat de afstand tussen de geleidebussen groter is, de veerweg kan makkelijk lang zijn en tot slot kun je het onafgeveerde gewicht lager krijgen dan bij een conventionele vork. De vooras van een MV is zo dik om torsiekrachten goed op te kunnen vangen, samen met het enorm zware kroonstuk en de 50mm vorkpoten zorgt dit voor een massief aanvoelende voorkant welke heel veel feedback geeft alsof je met de vooras aan het sturen bent.
 
Een voorvork moet onder alle omstandigheden zo soepel mogelijk oneffenheden kunnen absorberen en daarbij ook nog eens een zo direct mogelijk gevoel geven.
Een USD vork heeft op de plek waar de grootste buigbelasting ontstaat(onder het kroonstuk) door de dikke buitenpoten een hogere stijfheid dan een conventionele vork. de soepele veerbeweging blijft langer gehandhaaft doordat de afstand tussen de geleidebussen groter is, de veerweg kan makkelijk lang zijn en tot slot kun je het onafgeveerde gewicht lager krijgen dan bij een conventionele vork.

:Y :Y :Y :Y
Bedoelen we alle 3 niet precies hetzelfde maar zeggen we het net een beetje anders ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan