USB lader installeren als dummy

Sollantos

Rookie
15 jan 2019
27
8
Veenendaal
Hallo MF-ers,

Sinds kort heb ik mijn motorrijbewijs en ben ik in het bezit van een Kawasaki ER-5. Nu wil ik graag een USB ladertje installeren, omdat mijn telefoon behoorlijk snel leeg gaat wanneer die functioneert als GPS en antiboete (Flitsmeister). Zoals de titel suggereert, ben ik niet bepaald ervaren in sleutelen (aan motoren). Nu heb ik e.e.a. aan research gedaan, waarbij het lijkt dat ik de tank van de motor moet loskoppelen om het kabeltje naar de accu te kunnen trekken. Dit durf ik echter niet te doen, omdat ik dan bang ben om de brandstofslangen niet meer goed aangesloten te krijgen (etc.). Kan het kwaad om het kabeltje langs de zijkant van de tank/het frame te leggen (terwijl ik de tank iets omhoog houd, zonder iets los te koppelen) of moet dit langs een soort kabelgoot onder de tank? Zijn er dan geen bewegende delen onder de tank die beschadigd raken? Of zijn er betere opties op een ER-5 om iets dergelijks aan te sluiten? Van alle research qua soorten aansluitingen, circuits, elektrotechnische termen etc. raak ik nogal in de war. }:O8)7

Al het advies is welkom! Dank jullie wel. :}

Jordi
 
Een adertje is dan dus één kabeltje? Kan ik die gewoon eruit trekken en aan beide draadjes van de lader knopen? En doet de lamp het dan nog wel gewoon? Ik Google anders morgen even naar die methode. Dank je wel!:t
 
Kijk eens in de handleiding van de motor waar de accu zit. Vaak, kun je het zadel er af halen, kapje er af halen en dan kun je bij de accu. Met een beetje frummelen hoeft je tank er dan niet eens af om het kabeltje naar je stuur te leggen.
 
Zou ik niet doen, maar mss heb jij wel een suggestie voor ts.
😋

Laat het uitvoeren door iemand die weet hoe je zoiets moet installeren. Hoeft het maar 1 keer en heb je er geen omkijken meer naar.
Als je het treft kan diegene ook nog eens een beetje uitleggen wat hij/zij aan het doen is, op een manier dat je het zelf ook snapt.
 
Kijk eens in de handleiding van de motor waar de accu zit. Vaak, kun je het zadel er af halen, kapje er af halen en dan kun je bij de accu. Met een beetje frummelen hoeft je tank er dan niet eens af om het kabeltje naar je stuur te leggen.

Ik heb de accu een maand geleden vervangen, omdat deze het niet meer deed. Dus de locatie van de accu enzo weet ik wel. Het draadje langs de zijkanten van alles leggen bedoel je dan? Kan dat geen kwaad met eventuele bewegende delen? Thanks!
 
Laat het uitvoeren door iemand die weet hoe je zoiets moet installeren. Hoeft het maar 1 keer en heb je er geen omkijken meer naar.
Als je het treft kan diegene ook nog eens een beetje uitleggen wat hij/zij aan het doen is, op een manier dat je het zelf ook snapt.

Dat is natuurlijk de veiligste optie. Wilde het 't liefst zelf proberen omdat ik het leuk vind om ermee bezig te zijn en omdat het een zakje geld scheelt, maar misschien is het wel de beste optie. Thanks:t
 
Een adertje is dan dus één kabeltje? Kan ik die gewoon eruit trekken en aan beide draadjes van de lader knopen?
Als je niet weet hoe het met voeding en massa* zit beter niet zelf gaan prutsen.

Maar ja, je kunt ook een 2-aderig kabeltje buitenom langs het frame laten lopen. Op regelmatige afstanden vastzetten en zorgen dat ie dicht langs het balhoofd loopt zodat draaien van het stuur niet zoveel invloed op de benodigde lengte heeft. Gebruik wel een kabeltje met een zekering aan de voedingskant (de plus).



* voor een groot deel wordt het frame als massakabel gebruikt.
 
Ik heb de accu een maand geleden vervangen, omdat deze het niet meer deed. Dus de locatie van de accu enzo weet ik wel. Het draadje langs de zijkanten van alles leggen bedoel je dan? Kan dat geen kwaad met eventuele bewegende delen? Thanks!
Bewegende delen zitten vaak alleen maar onderaan. Bovenaan is alles afgeschermd.
Behalve je stuur natuurlijk.
 
Laat het uitvoeren door iemand die weet hoe je zoiets moet installeren. Hoeft het maar 1 keer en heb je er geen omkijken meer naar.
Als je het treft kan diegene ook nog eens een beetje uitleggen wat hij/zij aan het doen is, op een manier dat je het zelf ook snapt.

Yep, en da's ook gelijk weer een pleidooi voor het vermelden van woonplaats in je profiel. Het is een klein klusje maar als je niet weer wat je doet kun je ook e.e.a. kapot maken. Als @Sollantos bij mij in de buurt woont mag hij best ff langskomen.
 
Dank jullie wel voor de reacties!
Yep, en da's ook gelijk weer een pleidooi voor het vermelden van woonplaats in je profiel. Het is een klein klusje maar als je niet weer wat je doet kun je ook e.e.a. kapot maken. Als @Sollantos bij mij in de buurt woont mag hij best ff langskomen.
Ik woon in Veenendaal, zal het meteen in mn profiel zetten. Dank je voor de tip!
 
Als je niet weet hoe het met voeding en massa* zit beter niet zelf gaan prutsen.

Maar ja, je kunt ook een 2-aderig kabeltje buitenom langs het frame laten lopen. Op regelmatige afstanden vastzetten en zorgen dat ie dicht langs het balhoofd loopt zodat draaien van het stuur niet zoveel invloed op de benodigde lengte heeft. Gebruik wel een kabeltje met een zekering aan de voedingskant (de plus).



* voor een groot deel wordt het frame als massakabel gebruikt.
Wat ik weet is dat er een rood en zwart draadje aan de lader zitten. Ik was in principe van plan beide van een terminal ring te voorzien en op de + en - pool te schroeven :Y
 
gemakkelijkste is het om de koplamp even te openen, te kijken welke draadjes er aan het stadslicht zitten, vaak maar 1, dat is dan direct de voeding. deze splitsen en dat nieuwe draadje gebruiken als voeding voor de lader. De zwarte draad van de lader maak je ergens aan het frame of ook in de koplamp aan een massa.

Als je stadslicht brandt werkt je lader.

benno
 
gemakkelijkste is het om de koplamp even te openen, te kijken welke draadjes er aan het stadslicht zitten, vaak maar 1, dat is dan direct de voeding. deze splitsen en dat nieuwe draadje gebruiken als voeding voor de lader. De zwarte draad van de lader maak je ergens aan het frame of ook in de koplamp aan een massa.

Als je stadslicht brandt werkt je lader.

benno
Dat is helaas een wat lastigere optie bij mijn motor. De vorige eigenaar zei dat ik de lamp niet open moest maken, omdat die schijnbaar ontzettend moeilijk dicht te krijgen is. Hij heeft er namelijk zelf xenon ingezet, waardoor ook het stadslicht niet echt werkt. Het is een oude leer fiets, zeg maar :P}:O dank je wel voor de uitgebreide uitleg!
 
Zo'n 12 volt USB ladertje gebruikt niets. Die kan je makkelijk van je stadslicht aftakken. Op het lampje met een spade connectortje met een slave en de massa met een ringetje op het frame.
 
Bekend iets, soms zit de bekabeling maar wat in de lamp gefrot en dan gauw met gepast geweld dichtduwen ☹️.
Maak gerust open en kijk of je alles netjes op z'n plaats krijgt, evt met een föhn de kabels wat verwarmen om mooi te leggen, dan valt de xenon wel op z'n plaats en kun je de lamp gewoon dicht maken.
 
of je trekt dat vieze xenon er meteen uit, want er zal vast geen projector in die lamp zitten die eigenlijk bij het xenon pitje hoort. Lekker strooilicht en iedereen verblinden..
 
Powerbank heb ik inderdaad geprobeerd als tijdelijke optie, maar dan onder mn zadel! Elke keer als ik ging zitten, raakte het zadel het knopje van de powerbank en werd die uitgezet. _O-

Thanks voor alle info over het koppelen aan het licht en het openmaken van de lamp! Ik ga hier eens goed naar kijken.

of je trekt dat vieze xenon er meteen uit, want er zal vast geen projector in die lamp zitten die eigenlijk bij het xenon pitje hoort. Lekker strooilicht en iedereen verblinden..
Vind zelf dat xenon wel erg mooi, maakt de oude er5 nog iets moderner. En je wordt er goed mee gezien, wat de veiligheid van de kwetsbare motorrijder ten goede komt. 8-) in eerste instantie verblindde ik wel iedereen, maar dat kwam omdat ik perongeluk het grote licht aan had staan. 8)7
 
Een tijd geleden heb ik ook een usb-aansluiting op m'n motor gemaakt. Ben zelf ook geen held in elektrotechniek, dus wilde ook het liefst niet klooien met de bestaande kabels. Kwam op gps.nl deze aansluiting tegen:
1392357

Die kun je rechtstreeks op de accu aansluiten. Doordat er een ingebouwde schakelaar in zit die door de magneet in het afdekkapje geactiveerd wordt, loopt je accu niet langzaam leeg als je motor stilstaat.

Het leek me wel verstandig om de aansluiting te zekeren, dus heb een zekeringhoudertje op de pluskabel gezet. Je kunt bij je reguliere autozaak of elektrazaak van die losse zekeringhoudertjes kopen. Zekering van 4 of 6A erin. Het ertussen zetten van die zekeringhouder was wel even knutselen, maar als je de juiste materialen hebt, lukt dat zelfs iemand met twee linkerhanden. Zorg dat je wat kabelschoentjes koopt (sokjes en een ringetje, om hem aan de accu te kunnen bevestigen). Met een assortiment schoentjes bijvoorbeeld, zit je altijd goed en ben je ook klaar voor toekomstige projectjes. Een kabelschoentang is handig voor het kabelstrippen en bevestigen van de schoentjes, maar het kan eventueel ook met een normale tang. Je kunt ook krimpsokjes gebruiken i.p.v. schoentjes, maar daar heb ik geen ervaring mee. Heb de kabelschoentjes gewoon ingetapet met elektrotape.

Alleen voor het aanleggen van de kabel moet je even kijken of dat lukt zonder de tank eraf te halen. Was ik in eerste instantie ook huiverig voor, maar valt erg mee (in ieder geval bij mijn Z750). Zou altijd je tank zo leeg mogelijk rijden, of je kunt natuurlijk de benzine eruit pompen. Maar dan moet je een pomp hebben of zo onhandig aan een slang gaan lurken. Even opletten als je de benzineleiding loshaalt dat je de uitgaande leiding vanuit de tank even afdicht (met een waterballon en elastiekje of zo). Die wilde bij mij nogal lekken namelijk en daar kwam ik pas achter toen de kelder vol benzinedampen hing. En bij het terugzetten de aansluiting weer goed vastklikken. Als je echt je tank niet wilt loshalen, zul je moeten kijken of je hem er bijvoorbeeld onderlangs kunt leggen. Maar je geeft aan dat je het wel leuk vindt om met je motor bezig te zijn, dus dan is dit een leuk en niet al te moeilijk projectje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan