USB lader installeren als dummy

Sollantos

Rookie
15 jan 2019
27
8
Veenendaal
Hallo MF-ers,

Sinds kort heb ik mijn motorrijbewijs en ben ik in het bezit van een Kawasaki ER-5. Nu wil ik graag een USB ladertje installeren, omdat mijn telefoon behoorlijk snel leeg gaat wanneer die functioneert als GPS en antiboete (Flitsmeister). Zoals de titel suggereert, ben ik niet bepaald ervaren in sleutelen (aan motoren). Nu heb ik e.e.a. aan research gedaan, waarbij het lijkt dat ik de tank van de motor moet loskoppelen om het kabeltje naar de accu te kunnen trekken. Dit durf ik echter niet te doen, omdat ik dan bang ben om de brandstofslangen niet meer goed aangesloten te krijgen (etc.). Kan het kwaad om het kabeltje langs de zijkant van de tank/het frame te leggen (terwijl ik de tank iets omhoog houd, zonder iets los te koppelen) of moet dit langs een soort kabelgoot onder de tank? Zijn er dan geen bewegende delen onder de tank die beschadigd raken? Of zijn er betere opties op een ER-5 om iets dergelijks aan te sluiten? Van alle research qua soorten aansluitingen, circuits, elektrotechnische termen etc. raak ik nogal in de war. }:O8)7

Al het advies is welkom! Dank jullie wel. :}

Jordi
 
Een tijd geleden heb ik ook een usb-aansluiting op m'n motor gemaakt. Ben zelf ook geen held in elektrotechniek, dus wilde ook het liefst niet klooien met de bestaande kabels. Kwam op gps.nl deze aansluiting tegen:
Bekijk bijlage 1392357
Die kun je rechtstreeks op de accu aansluiten. Doordat er een ingebouwde schakelaar in zit die door de magneet in het afdekkapje geactiveerd wordt, loopt je accu niet langzaam leeg als je motor stilstaat.

Het leek me wel verstandig om de aansluiting te zekeren, dus heb een zekeringhoudertje op de pluskabel gezet. Je kunt bij je reguliere autozaak of elektrazaak van die losse zekeringhoudertjes kopen. Zekering van 4 of 6A erin. Het ertussen zetten van die zekeringhouder was wel even knutselen, maar als je de juiste materialen hebt, lukt dat zelfs iemand met twee linkerhanden. Zorg dat je wat kabelschoentjes koopt (sokjes en een ringetje, om hem aan de accu te kunnen bevestigen). Met een assortiment schoentjes bijvoorbeeld, zit je altijd goed en ben je ook klaar voor toekomstige projectjes. Een kabelschoentang is handig voor het kabelstrippen en bevestigen van de schoentjes, maar het kan eventueel ook met een normale tang. Je kunt ook krimpsokjes gebruiken i.p.v. schoentjes, maar daar heb ik geen ervaring mee. Heb de kabelschoentjes gewoon ingetapet met elektrotape.

Alleen voor het aanleggen van de kabel moet je even kijken of dat lukt zonder de tank eraf te halen. Was ik in eerste instantie ook huiverig voor, maar valt erg mee (in ieder geval bij mijn Z750). Zou altijd je tank zo leeg mogelijk rijden, of je kunt natuurlijk de benzine eruit pompen. Maar dan moet je een pomp hebben of zo onhandig aan een slang gaan lurken. Even opletten als je de benzineleiding loshaalt dat je de uitgaande leiding vanuit de tank even afdicht (met een waterballon en elastiekje of zo). Die wilde bij mij nogal lekken namelijk en daar kwam ik pas achter toen de kelder vol benzinedampen hing. En bij het terugzetten de aansluiting weer goed vastklikken. Als je echt je tank niet wilt loshalen, zul je moeten kijken of je hem er bijvoorbeeld onderlangs kunt leggen. Maar je geeft aan dat je het wel leuk vindt om met je motor bezig te zijn, dus dan is dit een leuk en niet al te moeilijk projectje.
Dank je wel voor de uitgebreide uitleg! Leuk om te lezen hoe een mede niet-techneut het gedaan heeft!
Edit: tof een Z750, dat is de motor die Ik graag wil over een jaartje! (24 jaar dan)

Helemaal top al die reacties, Ik heb genoeg om te proberen en om me in te verdiepen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan