usd vork

Greenspirit

MF'er
26 apr 2011
30
0
almere
hallo sleutelaars.heeft iemand enig idee welke usd voorvork er in een Kawasaki zx9r van 2000 (e model)pas te maken is met behoud van voorwiel en remschijfen?
 
Ga even een dagje googlen. Zoek de specificaties van jouw motor (voorwiel, remschijven, remklauwen, e.d.) en vergelijk die bijvoorbeeld met de specificaties van het oudere type zx9r waar wel een usd voorvork in zit. Of met een andere Kawasaki zx?r.

Vaak worden onderdelen zoals de wielen, remschijven en remklauwen in meerdere types gebruikt, ongeacht of het een gewone voorvork is of een usd vork. Zo ben ik ook begonnen toen ik het idee kreeg om een usd voorvork in mijn Kawasaki ZXR 750 H type (bouwjaar 1989-1990) te bouwen.

Ik kwam erachter dat het voorwiel, de schijven en de remklauwen van het ZXR H hetzelfde waren als die van de ZXR J (bouwjaar 1991-1992). Maar de ZXR J had WEL een usd vork. En de complete voorkant van de ZXR J was uiteindelijk ook weer terug te vinden in de ZX9R van o.a. het bouwjaar 1994.

Op een gegeven moment kon ik voor weinig geld een usd voorvork van een ZX9R uit 1994 (poten, T-stuk, kroonplaten en wielas) overnemen, maar dit betekende echter nog niet dat ik hem er direct in kon bouwen.

Eerst moest er een nieuwe stuurpen gedraaid worden, aangezien er toch wel wat verschil zit tussen die van een ZXR H en de ZX9R. Ik kon wel de originele balhoofdlagers van de ZXR blijven gebruiken.

Vervolgens kwam ik tot de conclusie dat de wielas van de usd voorvork dikker was dan de wielas van de originele voorvork. Ik kon weliswaar mijn ZXR voorwiel gebruiken, maar daar moest ik wel nieuwe ZX9R wiellagers bij hebben. De buitenmaat van de wiellagers van de ZXR en de ZX9R is gelijk, maar de binnenmaat (het gat waar je wielas doorheen komt) was verschillend.

Tevens hadden alle onderdelen die om de wielas zitten (spacers, kilometerteller opnemer e.d.) van de ZXR dus een andere maat dan die van de ZX9R. Dit kwam dus alleen maar omdat de dikte van de wielassen verschillend waren.

De remklauwen en schijven passen bij mij daarentegen wel gewoon.

Vergeet niet dat met het inbouwen van een dikkere usd voorvork, je ook de bijbehorende clip-ons aanschaft. Je oude clip-ons zullen niet passen. Bij mij veranderde de positie van de clip-ons trouwens ook nog. Bij de originele ZXR voorvork zaten de clip-ons onder de bovenste kroonplaat. Bij de usd voorvork steken de poten een stukje door de bovenste kroonplaat en worden de clip-ons boven de bovenste kroonplaat bevestigd. Misschien zou dit daardoor problemen kunnen geven met bv je topkuip. Dat probleem heb ik echter niet, aangezien de topkuip er bij mij niet op terug komt.

Hou er dus rekening mee dat het niet plug & play is.

Succes ...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan