V-Max blok maakt herrie...

Vampiremax

Plasticnotfantastic
24 mrt 2007
3.362
1.117
Wilde vandaag een ronde op de V-Max maken en reed nog geen 3 kilometer toen ik een nokkend geluid hoorde uit het blok met gas geven. Meteen rustig naar huis gereden maar met gasgeven hoor je dat nokkend geluid.
Thuis aangekomen motor stationair laten lopen en je hoort nix raars, zodra je gas geeft hoor je dat geluid weer.
Dit wordt een dure reparatie of een ander blok?
Help me out.
 
Vanmorgen de garage in gelopen en vindt alsnog druppels koelvloeistof onder de motor.
Pompeksel losgehaald maar geen rare dingen gezien. Met een beetje vloeibare pakking ertussen is het nu opgelost.
Moment suprime….🙏
Contact aan..... en nix......alleen verlichting werkt, neutraal lampje brand niet, maar ook geen benzinepomp gezoem en de vlinderklep motor blijft akelig stil.
Aansluiting stekkers blok naar stekkerverbindingen frame gecontroleerd en 1 stekker zat verkeerd om, die van de neutraal stand.
Weer contact aan, neutraal lampje brand, maar nog geen gezoem van benzinepomp en vlinderklepmotor.
Zekeringen nagekeken en contacten schoongemaakt.....weer op contact en warempel benzinepomp werkt en ook de vlinderklepmotor.
Om 12.00 uur motor gestart en na enige aarzeling loopt de motor netjes. Benzine slang vaster aangedraaid, want begon te lekken.
Motor weer uitgezet, want olie moet bijgevuld worden volgens oliesensor, dus die werkt ook prima.
Van de week ff proefrit maken ,maar nu eerst Vaderdag vieren.
 
Afgelopen week niet verder dan de oprit gekomen.... De motor ontkoppelt bijna niet, dus afgelopen week was het een koppeling revisie.
Motor sloeg steeds af als ik ontkoppelde door zeer weinig speling van de koppelingsplaten met inknijpen.

Revisieset besteld voor handgreep en al geinstalleerd.
IMG_6133.JPG



Verder de koppeling cilinder op blok eraf gehaald en zuiger zit vast in behuizing.....Dan werkt de koppeling niet/nauwelijks.
IMG_6164.JPG


Van mijn kapot blok de cilinder eruit gehaald want die was 3 jaar geleden al gereviseerd....
Bovenste foto is die eruit gehaald is. Stofkap rubber valt uit elkaar en zuiger zit vast. Onderste foto mijn gereviseerde cilinder..
IMG_6166.JPG

Aangekoekte olie en vuil....en schoongemaakt.
IMG_6162.JPG


Alles ontlucht.... koppeling ontkoppelt nu wel.
IMG_6107.JPG



Koppelingsdeksel wordt opnieuw gespoten en een nieuw doorzichtig ruitje wordt gemaakt van polycarbonaat.. Deze deksel komt van mijn kapot blok....
IMG_6144.JPG

IMG_6149.JPG

IMG_6150.JPG



Maandag polycarbonaat ruitje randen glad afwerken en met vloeibare pakking en boutjes bevestigen....
IMG_6169.JPG


Verder zien de platen er nog goed uit, maar deze gaan toch eraf voor controle.
Achter de platen zit nog een kleinere drukstift met kogeltje die bediend wordt door de lang drukstift. Daar nog O-ring van controleren...
Ga nog wel mijn aftermarket diafragma veer van kapot blok overzetten, want deze is sterker dan de originele van Yamaha.
IMG_6142.JPG



Wordt vervolgd......
 
Vanmorgen de koppeling losgehaald van beide blokken...
IMG_6174.JPG


Daar bleek in het blok wat ik gekocht heb een dubbele diafragma veer gemonteerd te zitten. Doen men vaker als de koppeling slipt. Ook ik had een dubbele veer erin voor enige jaren, maar je trekt je scheef om de hendel ingeknepen te krijgen. Vooral met file rijden zoals ik vandaag terug van Assen MotoGP gedaan zou hebben...-O-.
Een aftermarket diafragma veer is beter en 15% sterker... Ook de buitenring die de veer op zijn plaats moet houden ontbrak. Zal wel geen plaats gehad hebben.
IMG_6176.JPG


Frictieplaten op dikte nagemeten en maar 4 zitten wel binnen de toleranties, de rest onder 2.8 mm. Dus nieuwe platen bestellen en monteren.
De stalen platen zijn wel ok niet verkleurd of zo.
Maar we gaan voor zeker en goed.

IMG_6177.JPG


Wordt wederom vervolgd....
 
Afgelopen week de frictieplaten opgehaald en ipv Ferodo platen nu EBC platen, want Ferodo heeft leveringsproblemen vanwege corona perikelen.

IMG_6192.JPG


Ff badderen.....
IMG_6193.JPG


Oliedrukmeter erop gemonteerd. Deze kwam vandaag binnen uit China.
IMG_6210.JPG

IMG_6211.JPG


Ook de koelingsbuizen in cilinderkophuis vervangen + nieuwe O-ringen....
IMG_6132.JPG


Wacht op beter weer, want de sidepanels en koppelingshuis moeten nog in de 2K blanke lak gezet worden. Dan olie erin dan en ie ie er klaar voor....:]
IMG_6212.JPG


En vond bij mijn oude papieren dit nog...... I was there.... Met de Max op uitgelegde loopplanken naar het dek op de pier gereden.
Diegenen die erbij waren weten hoe steil dat was....😨
IMG_6203 - kopie.JPG
 
Nou, als je de motor start gaat ie naar de 2 á 3 bar. Navenand de olie heter wordt dus vloeibaarder gaat de oliedruk terug naar ongeveer 1/2 bar. Zo weet je dat de olie op temperatuur is. Dan pas gassen,anders draai je boel kapot. Op alleen contact waar ie nu opstaat is ie 0.
Olie sensor zegt alleen dat peil te laag staat, niet meer of minder.
Je kunt ook op temp meter kijken van koelvloeistof, maar dit is “cooler”😎
 
Nou, als je de motor start gaat ie naar de 2 á 3 bar. Navenand de olie heter wordt dus vloeibaarder gaat de oliedruk terug naar ongeveer 1/2 bar. Zo weet je dat de olie op temperatuur is. Dan pas gassen,anders draai je boel kapot. Op alleen contact waar ie nu opstaat is ie 0.
Olie sensor zegt alleen dat peil te laag staat, niet meer of minder.
Je kunt ook op temp meter kijken van koelvloeistof, maar dit is “cooler”😎

Dat zijn best lage waardes Vampiremax :X , heb je die nu bij dit blok afgelezen?
 
Goed om te horen dat, ondanks de metaaldeeltjes in de olie van het 'nieuwe' blok, alles goed functioneert!
Ook leuk om de v-boost weer eens te horen. Ik heb de mijne al veel te lang niet gestart (weg gezet met een 'tikje' in het blok om ooit eens te repareren :X)
 
Nu een week verder en ongeveer 450 km op de V-Max gereden.
Trekt weer als vanouds als de vlinderkleppen geheel open gaan bij 6200 rpm. Ik heb ook nog de T-Boost van Piet erop gebouwd en dan gaan ze bij 3500 rpm open als ik de knop omzet.
Was vergeten hoe dit aanvoelt als je de 🐎trap in je rug krijgt, omdat oude blok toch wel op was en minder krachtig was aan het worden met de hoge milage.

IMG_6257.JPG


Alleen de carbs nog eens laten reviseren, synchroon schroef van carb 4 is niet meer te redden. Motor loopt wel mooi stationair.
 
Op tol terugweg naar Nancy nog een Nederlandse V-Maxxer gespot richting huis?
Zwarte hardcase rugzak. Iemand van MF?

V-Max in France_Trim (2)_Moment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan