V-Max blok maakt herrie...

Vampiremax

Plasticnotfantastic
24 mrt 2007
3.362
1.117
Wilde vandaag een ronde op de V-Max maken en reed nog geen 3 kilometer toen ik een nokkend geluid hoorde uit het blok met gas geven. Meteen rustig naar huis gereden maar met gasgeven hoor je dat nokkend geluid.
Thuis aangekomen motor stationair laten lopen en je hoort nix raars, zodra je gas geeft hoor je dat geluid weer.
Dit wordt een dure reparatie of een ander blok?
Help me out.
 
Hier ook een nare tik in mijn blok gehad na een keer (heel) hard wegrijden met koude motor. Ik ben er toen gelijk mee naar Piet van Ballegoie (Vmax Piet) gereden en die hoorde gelijk dat het het small-end van de drijfstang van cilinder 1 was. Dat heeft hij toen perfect gefixt. Vele jaren later begon er weer wat te tikken en nu ben ik bezig om een 1300 Venture blok om te bouwen naar Vmax.

Verschil VMX1200 en 1200/1300 Venture:
- cilinderkoppen en carburatie (V-Boost)
- schakelas
- olieleidingen in de carterpan
- oliepomp
- vliegwiel
- afhankelijk van bouwjaar de pickup coil
- carter ontluchtings pijpje
- ik meen ook dat de 5e versnelling wat 'langer' is, als in dat de motor minder toeren draait in de 5e versnelling bij dezelfde snelheid.
 
Antwoord van Cees kort gezegd: gezien hoge aantal miles (+/- 148.000 M= 238.000 Km) is het beter een jonger blok scoren. Wordt te duur om te reviseren omdat alles nagenoeg vernieuwd zal moeten worden wil je het goed doen.
Hij had eerder blokken liggen maar na lange tijd eindelijk verkocht en heeft nu nix op de plank liggen.
Heb net mail gehad van iemand die een V-Max blok heeft liggen, dus ff afwachten op antwoord van mijn vragen.
Wordt vervolgd.....
 
Antwoord van Cees kort gezegd: gezien hoge aantal miles (+/- 148.000 M= 238.000 Km) is het beter een jonger blok scoren. Wordt te duur om te reviseren omdat alles nagenoeg vernieuwd zal moeten worden wil je het goed doen.
Hij had eerder blokken liggen maar na lange tijd eindelijk verkocht en heeft nu nix op de plank liggen.
Heb net mail gehad van iemand die een V-Max blok heeft liggen, dus ff afwachten op antwoord van mijn vragen.
Wordt vervolgd.....
Wat vraagt hij voor zo'n blok. Heb anders nog wel een alternatief om te overdenken
 
Van de week ga ik kijkje nemen bij iemand in het zuuje, die nog een V-Max blok heeft liggen.
Hopen dat 't een goed blok is...
Kapot blok ligt al half uit frame, wordt een blok voor reserve onderdelen en verkoop ervan.
 
Olie af laten lopen en in oliefilterhuis glinsteren de schaallager(s)...:(

IMG_E5879[2].jpg
 
Ik heb ooir rijdend een vmax binnen gehad met zoiets.

In de winterperiode samen met tweede monteur aangepakt. Plastigauge, nieuwe schalen, pakkingen, zuigerveren.
Die vmax rijdt nog steeds rond, nadat ik er zelf nog een jaartje mee heb gereden.

Het hangt af van verdere schade, maar tis te doen,

De belangrijkste eerste vereiste is dan wel dat de loopvlakken van de krukastappen nog volledig onbeschadigd zijn.
 
Vandaag blok gekocht bij iemand van de V-Max club.
Deze had 'm 2 jaar staan voor een project, maar is er niet van gekomen. Met accu motor rond laten gaan....
Voor het inbouwen de beruchte olie O-ring controleren in carterbak. (Vmaxxx)http://exactrep.com/acatalog/kwak-o-ring.jpg
Van de week oud blok eruit en ander erin....
IMG_E5900.JPG


IMG_E5901.JPG
 
Vandaag de olie af laten lopen van het gekochte blok..... en wat vind ik in het oliefilterhuis?:?
Lijkt verdacht veel op de vorige foto van kapot blok.

IMG_E5926.JPG


Oliecarter eronderuit geschroefd en daar is de boosdoener wat Vmaxxx al aanhaalde..... de beruchte uitpuilende O-ring!

IMG_5931.JPG


In de olie waren niet magnetische deeltjes en rubber of pakking restjes..... Zucht...'(
Contact gezocht met de verkoper en deze schrok ook van mijn bevindingen.
Hij wist niet dat het blok niet in orde was en heeft ter goeder trouw mij dit blok verkocht.
We hebben voor de koop de bougies uitgedraaid en de motor aan een accu aangesloten en rond laten draaien. Geen rare geluiden of zo.
Maar ja, je kunt niet in het blok kijken.
Wel geleerd nu dat in de oude olie je veel over blok te weten kan komen. Eraan ruiken en schoonzeven brengt veel aan het licht.
Hij komt het blok ophalen en ik krijg mijn geld terug....zonder gezeur. Had ik ook gedaan als ik iets verkocht had wat niet in orde zou blijken te zijn.
Achteraf heeft hij een miskoop, want hij kocht een blok van zijn verkoper waarvan hij dacht dat het in orde was.
Ik ga verder kijken wat ik ga doen.
Wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Die o-ring klapt er zomaar tussenuit? Mijn zwager heeft een 85-of 86er V-max die ik binnenkort weer een keer aan mag zwengelen , na 4 jaar stilstand. Dat is dus meteen een noodzakelijk controlepunt begrijp ik?
 
Terug
Bovenaan Onderaan