V-max start niet

28 okt 2004
123
0
Zwolle
Ik heb een Mooie v-max uit 1992
Het probleem begon gisterenmorgen
Vol goeie moed op de motor naar het werk, start dat ding niet! ;(

De Start motor draait wel de lichten enz doet het, hij pakt alleen niet aan
Terwijl hij 5 dagen geleden nog gelopen heeft.

Sávonds het een en ander geprobeerd en hij heeft alleen een grote knal gegeven. :(

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft hiemand hier een oplossing voor?

Alast bedankt

p.s. Weet iemand hoe de accu er uit moet? Zit verborgen tussen de tank.
 
Koop/ bemachtig liever een fles gedistilleerd/ gedemineraliseerd water (demi-water) òf gebruik in noodgeval VERSE smelt van SCHONE diepvrieskast-condens-sneeuw, zou ik adviseren.

beter en goejkoper nog voor de bezitters van een droogkast (wasmachine & droogkast jaja) de opgevangen condens daarvan is 100ù gedestileerd water. Maare in iedere doe het zelf zaak koop je dit per liter voor minder dan 1 euro)
GEEN water uit koffiezet: dat is NIET gedemineraliseerd, ergo geen gecondenseerde damp. Plus dat daar ook altijd heel kleine stukjes losgekomen kalk in zit (ook als je een filterzak gebruik).
 
Het opvallende is dat hij in de uitlaat ontbrand op het moment dat het contact er al af is en je hem niet meer verwacht!

Dit kun je wel nagenoeg als bewijs zien dat de accuspanning te ver daalt tijdens het starten zodat er pas een "opgeluchte" vonk ontstaat op het moment dat de startmotor geen stroom meer wegrukt. Zoiets als het fijne gevoel als je even stopt met je kop tegen een muur te bonken, dan kun je die muur ook horen zuchten.
 
beter en goejkoper nog voor de bezitters van een droogkast (wasmachine & droogkast jaja) de opgevangen condens daarvan is 100ù gedestileerd water. Maare in iedere doe het zelf zaak koop je dit per liter voor minder dan 1 euro)
GEEN water uit koffiezet: dat is NIET gedemineraliseerd, ergo geen gecondenseerde damp. Plus dat daar ook altijd heel kleine stukjes losgekomen kalk in zit (ook als je een filterzak gebruik).

Lees de droogmachine-gebruiksaanwijzing: dat condenswater bevat "PLUIS", ik zou niets willen riskeren.

Overigens heb ik ooit een (nieuwe) droog-aangeleverde accu bijgevuld met (Amsterdams) kraanwater; werkte voor mijn experimenten (nooit grotere stroom nodig dan 4 Ampères dus niet vergelijkbaar met een startmotor-verbruik) tamelijk goed máár de klemspanning werd slechts 11,8 Volt punt-uit, ook na volledig laden.
Duidelijk toch dat ik iets verziekt had. Snuifje chloor? Kalk?
 
Was dit gepost VOOR of NADAT je de klok deze nacht heb terug gezet :+

Ik kom deze week een zekere krukas langsbrengen als het even meezit
Ik durfde met m'n zatte kl*ten nergens aan te komen, dus de klok heb ik niet versteld.

Oei, ik herinner mij dat de klok wel versteld is, ik kreeg de melding dat windows dit gedaan had, en dat ik maar op akkoord hoefde te drukken :X
 
Zaterdag = zuipavond, na een wek hard werken vind ik dat ik dat wel verdiend heb :+

Zo is't maar net
thumbsup.gif
 
Bij mijn vorige max heb ik ook een keer zo'n geintje gehad , ik kocht dat ding in geffen proefrijden ff laten afstellen en mee. (zonder garantie)
Wij de motor op de kar en richting Friesland , thuis aangekomen de max van de kar af en ik zo meteen ff rijden.
Nou vergeet het maar alleen een paar knallen veder niets , ik balen mijn vrouw de pest in natuurlijk :(
Ik heb toen ff de motorzaak gebeld , en die zeiden door het ff starten en weer uit en kleine stukjes proefrijden kunnen de bougie's sneuvelen.
Ik geloofde daar geen bal van maar goed nieuwe bougies erin starten en lopen , probeer het ook maar eens een paar bougies kosten je de kop niet meteen })
 
De gemiddelde levensduur van een accu is toch niet veel langer,of je moet hem druppelladen ect.

Dit durf ik te betwisten.

Heb namelijk vandaag een oude accu weer tot leven gebracht en die is al zeker 5 jaar oud! Zit in een motor waar op jaarbasis een paar duizend mee gereden wordt en die dus verder enkel stil staat. Accu nooit iets aan gedaan in al die jaren, resultaat was er ook wel naar. Gister ding eruit gehaald, aangevuld met water (1/3 tot 1/5 liter) zat namelijk bijna niks meer in. Nacht aan de lader gehangen en heb meer stroom dan de afgelopen twee jaar bij elkaar ;)
 
Dit durf ik te betwisten.
Heb namelijk vandaag een oude accu weer tot leven gebracht en die is al zeker 5 jaar oud! Zit in een motor waar op jaarbasis een paar duizend mee gereden wordt en die dus verder enkel stil staat. Accu nooit iets aan gedaan in al die jaren, resultaat was er ook wel naar. Gister ding eruit gehaald, aangevuld met water (1/3 tot 1/5 liter) zat namelijk bijna niks meer in. Nacht aan de lader gehangen en heb meer stroom dan de afgelopen twee jaar bij elkaar ;)
Je moet ook geluk hebben met een accu. Wel eens 7 jaar gedaan met een accu.
Meestal als tie droog komt testaan, komt R bezinksel op de bodem en krijg je kortsluiting en dan is het afgelopen met de accu.
full
 
Het schijnt wel eens te lukken om een accu te regenereren door om-polen met een lamp of zo in serie als stroombegrenzing, op de lader. Dat kan meer dan 24 uur duren en dan zitten je plus en min voortaan andersom, moet je wel de merkjes veranderen.
Wel tussentijds vloeistof-niveau blijven checken.

Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar de info is ouder dan ik.
:)
 
Het schijnt wel eens te lukken om een accu te regenereren door om-polen met een lamp of zo in serie als stroombegrenzing, op de lader. Dat kan meer dan 24 uur duren en dan zitten je plus en min voortaan andersom, moet je wel de merkjes veranderen.
Wel tussentijds vloeistof-niveau blijven checken.

Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar de info is ouder dan ik.
:)
Dat lukt inderdaad, maar de capaciteit is om te ;(
Bedenk wel dat de + platen uit loodsuperoxide bestaan, en de - polen uit poreus lood, en dat hebben ze niet voor niks zo gedaan :X
 
Je moet ook geluk hebben met een accu. Wel eens 7 jaar gedaan met een accu.
Meestal als tie droog komt testaan, komt R bezinksel op de bodem en krijg je kortsluiting en dan is het afgelopen met de accu.(Afbeelding)

Geloof je direct hoor.

Had de accu zelf opgegeven aangezien het bijladen absoluut geen effect had. De vloeistof eens gecontroleerd en zag er niks meer in zitten, ding iets gekanteld maar geen druppel meer heheh.

Fles gedestileerd water gehaald voor 39 eurocent (was me de accu nog wel waard) en gewoon gevuld tot de streepjes, ding 24 uur aan de lader en vervolgens proberen...

Voorheen trok ie de startmotor niet eens meer rond (betreft 4 cilinder met tevens kickstarter) dus was trappen. Nu kon ik het zelf amper geloven, de carburateurs waren leeg maar duw op het knopje en ding start als een nieuwe, starten als een gek met de lampen gewoon aan en ding bleef maar stroom leveren.

Vermoed wel dat als het een vmax geweest was (begrijp dat die nogal nauwkeurig zijn met accu's) dat de accu het minder goed gedaan zou hebben maar waar ik m voor gebruik is ie prima. Begeeft ie het dan kick ik m wel aan ;)
 
Je accu is te zwak en met starten op de startmotor zakt de spanning tever in.
Bekend probleem als het kouder word en dan werkt je ontsteking niet goed meer op tijd.

We hebben de accu doorgemeten en hij geeft 12 V aan, zakt hij met starten terug en als je niet start komt ie terug naar 12 V?

Ontstekking werkt helemaal niet meer, af en toe een klein vonkje.
 
We hebben de accu doorgemeten en hij geeft 12 V aan, zakt hij met starten terug en als je niet start komt ie terug naar 12 V?

Ontstekking werkt helemaal niet meer, af en toe een klein vonkje.
Altijd onder belasting meten.
Als de spanning begint te zakken ( zeg even als richtlijn onder de 10 volt ) dan is de capaciteit niet voldoende.
Probeer anders met een autoaccu bij te voeden om te testen.
 
NA al het goede advies ben ik vol goede moed aan de slag gegaan.
Heb ook de vorige eigenaar van de max er bij gehad (ken ik toevallig goed)
En met z'n tweeen aan het sleutelen gegaan. Hij wist me nog te vertellen dat de accu 1 jaar oud was, er zit nog voldoende ampere in, dus daar kan het niet aan liggen.

De brandstof pomp werkt goed en er zit brandstof in de carbarateurs.

De bougies waren niet vettig en toch maar even gecontroleerd of alles het deed.

Blijkt de bougie geen vonken te geven. De bougie is goed (even gecontroleerd in een oude brommer. De bobine is ook goed. (het zou wel heel toevallig zijn als er twee tegelijk kapot gaan!)Alle stekkers nagegaan of er niet toevallig iets los zit, je zult net zien.
MAar ook die zitten allemaal op hun plek en zijn aangesloten.

Heeft iemand enig idee HELP ;(

p.s. Hij ontbrand wel vaak in de uitlaat. (geeft een leuk effect in de garage, alhoewel ik aan 1 kant steeds minder begin te horen) })

De moeder aller Vmax startproblemen blijft toch de accu. Hij zit tov. de motor op een beetje lullige plek en wordt met name 's zomers behoorlijk warm en heeft daardoor extra te lijden. Voor je het hele blok open legt zou ik eerst de moeder aller voertuiggereedschap eens proberen: een set startkabels. Verbind de accu van je Vmax met die van een auto waarvan de motor draait (let op dat klemmen *niet* het frame raken, kan kortsluiting veroorzaken en daarmee en ook een flinke knal geven) en je weet of het de accu van de Vmax is of toch elektronica/mechanica van het blok. Ik hou het namelijk toch op een vermoeide accu waarvan de spanning bij het starten zover inzakt dat de boordelektonica reset. Oa. de ontsteking en de V-boost controllerunit zitten vol 'ingebouwde micro-elektronica' en die werkt intern op 5 volt. Om van 12 - 14 volt 5 volt te maken zit er een spanningsregelaar tussen die minimaal rond de 8 volt nodig heeft om een fatsoenlijke 5 volt te leveren. Ik heb het zelf ook gehad met een oude accu die van de ene op de andere dag de geest gegeven had. Mijn Vmax startte niet en als ik de startknop losliet hoorde ik de V-boost weer zoemen, net als dat je het contact aanzet. Startkabels erop en starten als een gek. Nieuwe accu dus.

succes,

martijn
 
Altijd onder belasting meten.
Als de spanning begint te zakken ( zeg even als richtlijn onder de 10 volt ) dan is de capaciteit niet voldoende.
Probeer anders met een autoaccu bij te voeden om te testen.

Ik heb via m'n werk een accu tester kunnen regelen

Als de onderbelasting te ver terug valt doe ik denk ik een andere accu in en zou het probleem op gelost moeten zijn.

Kan ik de accu van de auto aan sluiten op die van de motor? van de auto ik toch veel sterker?
 
Ik heb via m'n werk een accu tester kunnen regelen

Als de onderbelasting te ver terug valt doe ik denk ik een andere accu in en zou het probleem op gelost moeten zijn.

Kan ik de accu van de auto aan sluiten op die van de motor? van de auto ik toch veel sterker?
Ik weet niet hoe het met de v-max afloopt maar de spanningsregelaar wil er wel eens aan gaan bij sommige motoren.(duur geintje)
Maar nogmaals hoe het met een max gaat weet ik niet , dat zou je bv ff aan niels kunnen vragen , die weet dat beter dan ik.
Maar mij lijkt het als je bv een diesel auto rijdt , de ampere een beetje te gortig wordt , een diesel heeft bv al gauw 75 ampere accu.
 
Ik weet niet hoe het met de v-max afloopt maar de spanningsregelaar wil er wel eens aan gaan bij sommige motoren.(duur geintje)
Maar nogmaals hoe het met een max gaat weet ik niet , dat zou je bv ff aan niels kunnen vragen , die weet dat beter dan ik.
Maar mij lijkt het als je bv een diesel auto rijdt , de ampere een beetje te gortig wordt , een diesel heeft bv al gauw 75 ampere accu.

Je kan een motor prima starten met startkabels via een auto. De spanning van de dynamo in de auto wordt door de spanningsregelaar van de auto geregeld, dus je belast de spanningsregelaar van de motor niet (nauwelijks). En ampere is stroom en die is afhankelijk van het vermogen dat je vraagt, niet afhankelijk van het soort accu. Een accu is een spanningsbron, geen stroombron.

Ik heb zelf een dieseltje en al diverse malen de Vmax met startkabels gestart, Gaat prima! En andersom is ook al een keer gelukt. Toen maakte ik me wel zorgen om het elektrisch systeem van de motor, omdat dan de spanningsregelaar van de Vmax het vermogen (stroom) moet leveren om de diesel te starten. En het ging moeizaam en niet in één keer, maar uiteindelijk startte het dieseltje en alles is heel gebleven (en dan zeggen 'ze' dat een Vmax gauw stuk gaat). Kijk, bij een X4 zou de spanningsregelaar *wel* zijn doorgefikt :)

Dat onbelast doormeten van een accu vertrouw ik niet meer. Nadat mijn Vmax slecht wilde starten heb ik de accu eruit gehaald en bij de motorboer laten doormeten. 'Prima accu, kan nog jaaaren mee' was de conclusie. Ja doei!

succes,

martijn
 
Geloof je direct hoor.

Had de accu zelf opgegeven aangezien het bijladen absoluut geen effect had. De vloeistof eens gecontroleerd en zag er niks meer in zitten, ding iets gekanteld maar geen druppel meer heheh.

Fles gedestileerd water gehaald voor 39 eurocent (was me de accu nog wel waard) en gewoon gevuld tot de streepjes, ding 24 uur aan de lader en vervolgens proberen...

Voorheen trok ie de startmotor niet eens meer rond (betreft 4 cilinder met tevens kickstarter) dus was trappen. Nu kon ik het zelf amper geloven, de carburateurs waren leeg maar duw op het knopje en ding start als een nieuwe, starten als een gek met de lampen gewoon aan en ding bleef maar stroom leveren.

Vermoed wel dat als het een vmax geweest was (begrijp dat die nogal nauwkeurig zijn met accu's) dat de accu het minder goed gedaan zou hebben maar waar ik m voor gebruik is ie prima. Begeeft ie het dan kick ik m wel aan ;)

Helaas houden ze dan vaak de capaciteit niet langer dan een goeie dag vast, en moet je ze weer opnieuw laden '(
 
Terug
Bovenaan Onderaan