V power

Saalk

MF veteraan
13 sep 2012
1.197
95
Drenthe
Kun je beter met oudere motoren bv. V Power tanken ? Ik bedoel dus motoren van voor 1990
 
Ik had vernomen dat in V-power, BP Ultimate en Firezone 102 geen biobrandstoffen zitten..
Alleen ging ik net een jerrycan halen bij Shell en stond er opeens bij 'E5' .
Zit hier nu ook al troep in?
Wat is nog fatsoenlijke benzine voor in mn oude 2takt?
Als je de laatste paar pagina's van dit topic terugleest is er al een hoop over geschreven.
Achter een van de links die ik geplaatst heb zit een interview met een mevrouw die bij de invoering van de E stickers betrokken is hier in NL.
Er zijn gewoon geen E0 stickers. Daarmee wordt een hoop verwarring veroorzaakt dus, omdat daarom maar overal een E5 sticker wordt opgeplakt.
Voorlopig zijn de Premium en super brandstoffen nog vergesteld van de Europeesche verplichting van bijmengen met bio-ethanol . Een E5 sticker betekent dat er max 5% ethanol in mag en kan zitten (heb het over Nederland). Ze mogen dus wel.
De grote merken zeggen nu dat het beleid is nog geen ethanol bij te mengen. Heeft natuurlijk o.a. met de vele oldtimers in NL te maken. In de praktijk kunnen er echter altijd nog resten van de vorige tankauto lading aanwezig zijn. Verwaarloosbaar dus.

De grote maatschappijen zijn niet duidelijk op hun website in hun informatievoorziening naar de consument. Als je de klantenservice belt krijg je te horen wat momenteel het beleid is. Bij V-power en Ultimate (en Esso Synergy Supreme+ (98) dus)
wordt i.i.g. nu geen bio-ethanol bijgemengd. (En de super 98 ook niet of minder, dacht ik)
Uiterlijk aanvang 2020 wordt E10 hier ingevoerd, in opdracht van de EU. In heel Europa trouwens.

Heb je een oldtimer of doe je aan winterstalling of langdurige stilstand, dan zit je met Shell V-power, BP Ultimate of Esso Synergy Suprème+ 98 dus altijd goed.
Firezone Competition 102 is sowieso helemaal ethanol vrij. Dat zal zeker ethanol vrij blijven zolang de EU regels dat toelaten.
Firezone valt in een vrijgesteld marktaandeel van totaal 10% aan geen bio-ethanol bevattende brandstoffen binnen ieder land in de EU. Dat zal waarschijnlijk ook zo gaan met andere hoog octaangetal benzines, zoals Aral 101 RON.
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment wordt er inderdaad geen Ethanol bijgemengd in de Ultimate, V-Power en andere vergelijkbare soorten. Echter dit gaat wel veranderen.
Met een paar jaar wordt het verplicht om overal Ethanol bij te mengen. De huidige Euro95 waar nu meestal nog een sticker E5 op staat, zal E10 gaan worden.
Op de Ultimate, V-power blijft de E5 sticker maar in tegenstelling tot nu zal er dan wel 1-5% Ethanol in zitten
 
Ik vraag me af of je gelijk hebt, of dat een pompstation of oliemaatschappij of leverancier of hoe dat ook geregeld is aan een gemiddeld percentage van, ik noem maar wat, 9% moet komen.

Kan er gewoon weinig zinnigs over vinden eigenlijk.
 
Op dit moment wordt er inderdaad geen Ethanol bijgemengd in de Ultimate, V-Power en andere vergelijkbare soorten. Echter dit gaat wel veranderen.
Met een paar jaar wordt het verplicht om overal Ethanol bij te mengen. De huidige Euro95 waar nu meestal nog een sticker E5 op staat, zal E10 gaan worden.
Op de Ultimate, V-power blijft de E5 sticker maar in tegenstelling tot nu zal er dan wel 1-5% Ethanol in zitten
Inderdaad, zo zal het gaan.
Echter zullen Firezone Competition 102 en vergelijkbare benzines zeker wel geheel ethanol-vrij blijven maar die zijn niet in iedere stad of dorp te tanken, en zijn ook nog een stuk duurder.
 
Inderdaad, zo zal het gaan.
Echter zullen Firezone Competition 102 en vergelijkbare benzines zeker wel geheel ethanol-vrij blijven maar die zijn niet in iedere stad of dorp te tanken, en zijn ook nog een stuk duurder.
Ook die zijn niet geheel Ethanol vrij,dat kan namelijk niet er zit altijd een rest in de tankwagens en dat
vermengd met de Ethanol vrije brandstof,je heb dan ook altijd iets van Ethanol in die zogenaamd Ethanol vrije benzine zitten.
 
Ook die zijn niet geheel Ethanol vrij,dat kan namelijk niet er zit altijd een rest in de tankwagens en dat
vermengd met de Ethanol vrije brandstof,je heb dan ook altijd iets van Ethanol in die zogenaamd Ethanol vrije benzine zitten.
Dat is inderdaad zo bij de grote en witte merken en die geven dat zelf ook aan of toe.
Maar bij Firezone ligt het anders. Volgens mij ergens gelezen op website dat ze de hele keten in eigen hand hebben om constante kwaliteit te garanderen.
 
Ook die zijn niet geheel Ethanol vrij,dat kan namelijk niet er zit altijd een rest in de tankwagens en dat
vermengd met de Ethanol vrije brandstof,je heb dan ook altijd iets van Ethanol in die zogenaamd Ethanol vrije benzine zitten.
Klinkt leuk en is natuurlijk waar maar is dat wel belangrijk? Hoeveel vloeistof blijft er in een tankwagen achter?
De uiteindelijke vragen, is de hoeveelheid ethanol meetbaar en is 0,1% ethanol schadelijk voor het brandstof systeem?
 
Dat is een keer aan BP gevraagd,als ik het mij goed herinner was het 0,3 %,
heel wat minder dan 5 of 10%,de vraag is inderdaad of op de langere termijn dat ook een effect
heeft op onderdelen van het brandstof systeem.
 
Laatst bewerkt:
Nee, nee RR. Even opletten a.u.b. :(

Je moet lampenolie niet gaan verwarren met Haarlemmerolie.

220px-De_eenige_oprechte_Haarlemmerolie.jpg


:+
 
Je zou denken dat dat niks uitmaakt , maar aan de andere kant zit er ook maar 0,04% CO2 in de lucht.:X
Toen ik dat las dacht ik dat kan niet gezien er zo'n 20% zuurstof in de lucht zit en ik altijd dacht dat het een beetje yin yang was, maar je hebt gelijk. :o

Leuke is dat tijdens de warmere periodes (palmbomen op de polen) er maar 0,028% co2 in de lucht zat en 0,02% tijdens de ijstijd (ijs op de polen). Dat belooft nog wat voor de toekomst. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan