V-Strom 1000 rammel bij warme motor

Cologne

MF'er
9 mei 2015
187
38
Heerde
Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Suzuki
  • Type: DL1000
  • Bouwjaar: 2007
  • Kmstand: 35000
  • Probleem: ratelend geluid bij warme motor
  • Wanneer is het probleem onstaan: sinds aankoop september vorig jaar
  • Wat is er al aan gedaan: afspraak reparatie komende mei
Dit probleem lijkt op eerder beschreven problemen met de koppelinskorf hier op het forum. Toch is er een klein verschil.

Bij warme motor hoor ik een luid ratelend geluid uit het blok komen. De laatste ritten viel mij op dat er dan ook trillingen voelbaar zijn. Vooral op lage snelheid en stil staan is de ratel nadrukkelijk aanwezig. Het geluid verdwijnt niet als ik de koppeling inknijp. Hier zit het verschil met de andere draadjes volgens mij. Alleen als ik de motor in neutraal zet, is het geluid weg.

Helaas is dit mij bij de proefrit niet opgevallen, anders zou ik hem overgeslagen hebben.

Half mei wordt hier onder garantie naar gekeken. Mijn vraag is of met reparatie het probleem definitief weg is. Het rammelen irriteert mij namelijk mateloos. Als ik andere berichten lees, wordt ik bang dat dit in de toekomst zal terugkomen. Klopt dit? Na hoeveel km? Zo ja dan zou dit voor mij echt een reden zijn om de koop ongedaan te willen maken. Sta ik dan in mijn recht of ben ik dan een mierenn**ker?
 
Of je recht hebt ligt aan de verkoop voorwaarde. Onder normale omstandigheden heb je dat niet op iets van die leeftijd. Je geeft aan dat je onder garantie naar het probleem gaat laten kijken. Maak vooraf je wensen en eventuele eisen bekent. Ook als dat betekent dat je van de motor af wilt bij niet bevredigende oplossing.
Een duidelijke communicatie hierin is wenselijk Het wordt anders al snel een welles/nietes verhaal waar beide partijen niet beter van worden.
 
Bedankt voor de reacties. Volgens de motorzaak is het de koppelingskorf. Hij gaf al aan dat dit probleem vaker voor komt. Of dit probleem zich gaat herhalen kon of wilde hij niet zeggen. Naar wat ik begreep is een reparatie niet goedkoop.

Ik hoopte dat hier iemand zou zijn die kan zeggen of vervanging van de korf een definitieve oplossing is. Ik wilde graag met enige kennis van zaken bij de motorzaak komen.
 
Ik bewaar altijd de oude onderdelen die versleten zijn om zo de klant inzicht te geven wat er gebeurt is.
Dit schijnt bij auto's een onderdeel van de bovag voorwaarden te zijn dat die onderdelen 2 weken lang bewaart moeten worden voor het geval de klant ze wil zien, maar daar laat ik mij graag op terecht wijzen ;)
Maar je zou het even aan willen geven dat je graag na reparatie een foto van de defecte onderdelen wil maken.

Als er onder garantie naar word gekeken hou dat in dat je de motor ook daar gekocht hebt, dan is het misschien handiger om na te gaan wat de garantie voorwaarden zijn voor beide partijen dan dat je theoretisch info van internet hebt over een defect wat zij straks onder ogen hebben.
 
Is het slecht als je ermee doorrijdt? Sv 1000 en dl 1000 hebben er vaker last van inderdaad.

Wat ik zo lees op andere sites (bijv Stromtroopers) kan het geen kwaad. Zoek maar op clutch chutter en je vindt een waslijst aan berichten.

Het is vooral erg irritant dat je het hoort en voelt, vind ik. Het schijnt dat Suzuki hier een terugroepactie voor heeft gehad.
Nu ik nog wat meer lees over dit onderwerp lijkt een vervangende korf geen definitieve oplossing te zijn. Je weet niet wanneer het terugkomt. Bij sommigen al na een paar duizend km, anderen schijnen er tienduizenden km's zonder problemen mee te rijden.
 
Bedankt voor de reacties. Volgens de motorzaak is het de koppelingskorf. Hij gaf al aan dat dit probleem vaker voor komt. Of dit probleem zich gaat herhalen kon of wilde hij niet zeggen. Naar wat ik begreep is een reparatie niet goedkoop.

Ik hoopte dat hier iemand zou zijn die kan zeggen of vervanging van de korf een definitieve oplossing is. Ik wilde graag met enige kennis van zaken bij de motorzaak komen.
Is de korf nu vervangen?
 
Er is dus een modificatie beschikbaar. Je kan contact opnemen met vvmracing.com maar ik weet niet of hij deze klus nog uitvoert.

Alternatief is UK of USA maar nog duurder.
Ik heb die modificatie dus laten doen voor mijn SV1000 (opgestuurd naar UK).
Was iets meer dan 200 euro incl. shipment. Probleem was daarna opgelost.
Koppeling is nog steeds niet geluidsloos, maar de chutter/trilling is weg. Kan nu stationair in de 2 rijden en wegtrekken zonder gebok of getril.
 
Bij de korf vervangen is het weg voor misschien 20.000 km en daarna komt het weer terug.
Hangt een beetje af van je rijstijl.
Bij laag in toeren overschakelen en laag in toeren rijden komt het veel eerder terug.
Alle bouwjaren van de dl1000 sv1000 hebben er last van.
 
Is de korf nu vervangen?

Nee afspraak voor gemaakt half mei. Ze hebben het druk.

Bij de korf vervangen is het weg voor misschien 20.000 km en daarna komt het weer terug.
Hangt een beetje af van je rijstijl.
Bij laag in toeren overschakelen en laag in toeren rijden komt het veel eerder terug.
Alle bouwjaren van de dl1000 sv1000 hebben er last van.

Dat klinkt niet al te best. 20.000km is nog wel te doen, 10 jaar voor mij. Maar ik ben een rustige rijder en schakel redelijk vroeg.
 
Nee afspraak voor gemaakt half mei. Ze hebben het druk.



Dat klinkt niet al te best. 20.000km is nog wel te doen, 10 jaar voor mij. Maar ik ben een rustige rijder en schakel redelijk vroeg.
Je kan overwegen om in combinatie met vervanging de korf te laten modificeren. Draag dan zelf een deel in de kosten bij, om dan uiteindelijk een fijne motor terug te krijgen,
 
De motor is gisteren in de werkplaats geweest. Het gerammel/getokkel bij warme motor schijnt bij het blok te horen. Zit inderdaad in de koppelingskorf. Maar die is nog lang niet versleten volgens de monteur en wordt dus niet vervangen. Echt jammer, want het geluid vind ik erg irritant. De monteur vond het zelfs nog een stille motor vergeleken bij andere V-Stroms.

Ik weet het niet hoor, inruilen op een andere motor gaat weer een bult geld kosten. Dan maar oordoppen in.
 
De motor is gisteren in de werkplaats geweest. Het gerammel/getokkel bij warme motor schijnt bij het blok te horen. Zit inderdaad in de koppelingskorf. Maar die is nog lang niet versleten volgens de monteur en wordt dus niet vervangen. Echt jammer, want het geluid vind ik erg irritant. De monteur vond het zelfs nog een stille motor vergeleken bij andere V-Stroms.

Ik weet het niet hoor, inruilen op een andere motor gaat weer een bult geld kosten. Dan maar oordoppen in.
Of opsturen dus.. 250 euro of oordoppen ;)
 
Je mag hem wel eens naast die van mij zetten.

Ik vermoed dat de decompresseur wat herrie maakt.

Dank je voor het aanbod, lijkt me wel wat een keer. Als ik een vluchtige zoekopdracht over de decompresseur doe, veroorzaakt deze een meer tikkend geluid? In mijn geval is het niet tikkend maar kloppend.
Het is exact dit geluid van deze video. Wordt daar idle hammer genoemd. Hier de link. Idle hammer? Dit geluid hoor ik dus ook bij lagere snelheden in 1 of 2 maar lijkt weg te gaan als ik gas geef. Dus alleen bij constante snelheid of afremmen of stilstand. Koppeling in of uit maakt niet uit. Het lijkt alsof ik het tijdens het rijden ook voel, maar misschien beeld ik me dat in.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan