V-Strom 1000 rammel bij warme motor

Cologne

MF'er
9 mei 2015
187
38
Heerde
Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Suzuki
  • Type: DL1000
  • Bouwjaar: 2007
  • Kmstand: 35000
  • Probleem: ratelend geluid bij warme motor
  • Wanneer is het probleem onstaan: sinds aankoop september vorig jaar
  • Wat is er al aan gedaan: afspraak reparatie komende mei
Dit probleem lijkt op eerder beschreven problemen met de koppelinskorf hier op het forum. Toch is er een klein verschil.

Bij warme motor hoor ik een luid ratelend geluid uit het blok komen. De laatste ritten viel mij op dat er dan ook trillingen voelbaar zijn. Vooral op lage snelheid en stil staan is de ratel nadrukkelijk aanwezig. Het geluid verdwijnt niet als ik de koppeling inknijp. Hier zit het verschil met de andere draadjes volgens mij. Alleen als ik de motor in neutraal zet, is het geluid weg.

Helaas is dit mij bij de proefrit niet opgevallen, anders zou ik hem overgeslagen hebben.

Half mei wordt hier onder garantie naar gekeken. Mijn vraag is of met reparatie het probleem definitief weg is. Het rammelen irriteert mij namelijk mateloos. Als ik andere berichten lees, wordt ik bang dat dit in de toekomst zal terugkomen. Klopt dit? Na hoeveel km? Zo ja dan zou dit voor mij echt een reden zijn om de koop ongedaan te willen maken. Sta ik dan in mijn recht of ben ik dan een mierenn**ker?
 
Ja dat klopt.
Suzuki doet er alleen niets mee.
Hebben ooit wel een nieuwe variant uitgebracht maar zelfde probleem.

Vervangen is een tijdelijke oplossing.
Aan laten passen is permanent.

Helaas nam dat bij mij dus herrie dus niet weg (tikken).

De TL is hetzelfde blok en daar noemen ze hem niet voor niets Ticks Loudly.

Gewoon accepteren is het beste.
Het is een 1000cc v-twin en die zal nooit soepel worden.

Welk extreem gevoelig voor goed onderhoud, dus kleppen, throttle valve (synchroniseren) en secondary throttle valve stellen.

Als je dan toch bezig bent meteen TPS en STPS controleren / afstellen dan heb je het hele riedeltje gehad.
Meteen even een tandje rijker zetten stationair en laag toerenbereik en dan herken je hem niet meer terug.

Tot een bepaald bouwjaar kan dat met een "yoshbox", heb zelf een K2 dus een oudje al.

Alle andere modificaties die er zijn hebben geen nut en werken zelfs averechts zoals STV weghalen of een TRE installeren, zonde van de tijd en moeite kan ik je uit ervaring vertellen.
 
Ja dat klopt.
Suzuki doet er alleen niets mee.
Hebben ooit wel een nieuwe variant uitgebracht maar zelfde probleem.

Vervangen is een tijdelijke oplossing.
Aan laten passen is permanent.

Helaas nam dat bij mij dus herrie dus niet weg (tikken).

De TL is hetzelfde blok en daar noemen ze hem niet voor niets Ticks Loudly.

Gewoon accepteren is het beste.
Het is een 1000cc v-twin en die zal nooit soepel worden.

Welk extreem gevoelig voor goed onderhoud, dus kleppen, throttle valve (synchroniseren) en secondary throttle valve stellen.

Als je dan toch bezig bent meteen TPS en STPS controleren / afstellen dan heb je het hele riedeltje gehad.
Meteen even een tandje rijker zetten stationair en laag toerenbereik en dan herken je hem niet meer terug.

Tot een bepaald bouwjaar kan dat met een "yoshbox", heb zelf een K2 dus een oudje al.

Alle andere modificaties die er zijn hebben geen nut en werken zelfs averechts zoals STV weghalen of een TRE installeren, zonde van de tijd en moeite kan ik je uit ervaring vertellen.

Mee leren leven dan maar. Belangrijkste is dat het geen kwaad kan en ik niet de enige ben. Verder wilde ik er maar geen geld tegenaan gooien voorlopig behalve beurten.
Er dient zich wel een ander probleem aan waarvan ik hoopte dat ik er met de Vstrom geen last van zou krijgen. Zere knie na 3 kwartier rijden. Kniehoek is voor mij blijkbaar niet ideaal. Volgende rit maar eens een kussentje proberen, maar ik zou er zelfs weer een cruiser voor overwegen.
 
Ik word gek van dat geluid. Zit echt in mijn irritatie zone. Wennen of niet, ik ga hem weg doen. Toch maar weer een cruiser want de kniehoek geeft me ook last. Heb al een mooie Dragstar 1100 classic gezien waar ik zo'n 600 euro op ga verliezen bij inruil. Zo weinig afschrijving heb ik nog nooit op een motor gehad.
Ook een onwijs mooie honda vt1100 aero gezien, zelfde prijs maar accepteert geen inruil helaas.

Dinsdag naar de motorzaak om te kijken of hij hem ook wil kopen voor de inruilwaarde en dan de honda rijden.
 
Tja, het is maar net wat je wilt natuurlijk.
Voor 600 euro heb je de koppeling gefixed en een setje nieuwe stepjes voor je knie-hoek, en hou je nog geld over.
Maar ja, als je een cruiser wil dan wil je een cruiser..
 
Tja, het is maar net wat je wilt natuurlijk.
Voor 600 euro heb je de koppeling gefixed en een setje nieuwe stepjes voor je knie-hoek, en hou je nog geld over.
Maar ja, als je een cruiser wil dan wil je een cruiser..

De motorzaak zegt dat er niks mis is met de koppeling. Het geluid hoort bij dit type motor. Het is zelfs stiller dan gebruikelijk. Of dat waar is kan ik niet beoordelen natuurlijk. Het rare is wel dat ik het bij de proefrit niet gemerkt heb. Ik vind het hoogst irritant.

Er spelen overigens meer dingen mee op de achtergrond. Kniehoek is er 1 van, maar dat is misschien op te lossen met andere steps. Een dik kussen op het zadel geeft overigens nog steeds dezelfde klachten. Daarom geef ik stepjes niet zoveel kans.
Verder rijd ik vooral lekker met deze motor als het hard gaat. Nou houd ik best van een keer doortrekken en snelle bochten, maar ik houd nog meer van de omgeving in mij opnemen. Mijn eerdere Tiger 800 kon zowel hard als rustig cruisen met zijn smeuïge blok. De soes gaat bokken en een versnelling terug klinkt me onrustig in de oren. Muggenzifterij allemaal natuurlijk, maar ik heb het gevoel dat deze fiets niet zo goed bij mij past.

Wie heeft ooit direct met de eerste motor zijn beste match gehad? Blijft misschien een zoektocht.
 
Als je daadwerkelijk clutch chudder hebt dan ben ik het niet met die motorzaak eens. Heel veel mensen denken "zal wel horen het is een 1000 v-twin" maar ik kan je vertellen het verschil voor/na was dag/nacht. Maar ja, zoals door Sanscorp gezegd het zal nooit een 4-cil worden of een Tiger 800 :).

Al klinkt het inderdaad alsof de v-strom niet bij je past, wat ik me overigens best kan voorstellen, ik zou ook liever een Tiger 800 hebben dan een v-strom 1000 bijv.
Succes met de zoektocht!
 
Laatst bewerkt:
Goed, dit heeft weinig meer met techniek te maken, maar het leek me wel leuk om te vertellen hoe het nu afloopt.
Vanmiddag proef gereden op een Dragstar 1100 Classic. Dit gaat hem worden. Gelijk oversteken met 6 maanden garantie, usb lader, beurt en aansluiting druppellader (die ik zelf nog had).
Ik vind het een nette deal.

86BF8BB4-EF85-4383-9F8C-C020C195F69C.jpeg
 
Heel wat anders dan de v-strom.
Ik vind het een heerlijke motor maar verlang steeds meer naar een wat soepelere rit.

Model past goed bij mijn lengte. Wie weet ooit nog eens wat anders.
 
Heel wat anders dan de v-strom.
Ik vind het een heerlijke motor maar verlang steeds meer naar een wat soepelere rit.

Model past goed bij mijn lengte. Wie weet ooit nog eens wat anders.

Ja soepel is anders. Ik kan je de tiger 800 echt aanbevelen uit ervaring. Als je goed op de strom zit, zit je daar ook goed op. En de tiger is ook lekker lui te rijden.
 
Goed, dit heeft weinig meer met techniek te maken, maar het leek me wel leuk om te vertellen hoe het nu afloopt.
Vanmiddag proef gereden op een Dragstar 1100 Classic. Dit gaat hem worden. Gelijk oversteken met 6 maanden garantie, usb lader, beurt en aansluiting druppellader (die ik zelf nog had).
Ik vind het een nette deal.

Bekijk bijlage 1502343

Het is wel een echte boomer machine.
 
Goed, dit heeft weinig meer met techniek te maken, maar het leek me wel leuk om te vertellen hoe het nu afloopt.
Vanmiddag proef gereden op een Dragstar 1100 Classic. Dit gaat hem worden. Gelijk oversteken met 6 maanden garantie, usb lader, beurt en aansluiting druppellader (die ik zelf nog had).
Ik vind het een nette deal.

Bekijk bijlage 1502343
Dat is een mooie motor, mijn vader heeft er ook 1 en, wat rijd die heerlijk, ik vindt alleen het zadel iets te hard, krijg wat last van mijn stuitje na een uur rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan