V-Strom DL-1000 valt soms dood bij stationair toerental

Akropolis

Rookie
24 mrt 2008
17
0
Ik heb een DL-1000 uit 2004 met 41000 op de teller. Heb hem een klein jaartje terug tweedehands bij een dealer gekocht met 36000 op de teller. Toen ik heb kocht had ik een aantal keer dat de motor spontaan uitviel als ik de koppeling inkneep. Dit heb ik opgelost door het stationair toerental iets omhoog te zetten met het 'schroefje' aan de zijkant (ongeveer 1500 rpm bij koude motor).

Een tijdje laten heb ik er een powercommander ingezet. Alles leek prima en hij liep wel lekker (beetje rijk maarja). Naar mijn idee heb ik na deze winter een probleem gekregen (weinig gereden en hij heeft met hoes buitengestaan). Als ik voor een stoplicht stond (warm of koude motor maakte niet uit) had ik af en toe dat ?een cilinder niet ontsteekt?, oftewel, een beetje een doffe knal (niet erg hard ofzo) en hij zakt enorm terug in toeren. Als het twee keer achterelkaar gebeurd slaat hij af, anders pakt hij weer op en loopt ie weer lekker. Tijdens het rijden geen enkel probleem.

Ik dacht dat misschien een bougie niet altijd goed vonkte. Ik heb dus laatst een klein onderhoudsbeurtje gedaan. Nieuwe bougies en nieuw luchtfilter (en ook direct de secu kleppen eruit en andere map in powercommander). Het probleem is nu alleen nog maar erger geworden. Regelmatig moet ik gewoon de motor in toeren houden om er voor te zorgen dat ie niet afslaat. Weet nu niet meer zo goed waar het nog van zou kunnen komen. Verder loopt ie als de brandweer.

Het is dus soms zo dat hij lekker 1500 rpm loopt en er niks aan de hand is. Maar ik heb 50% kans dat als ik voor een stoplicht sta dat hij wat begint te kloten in toeren. Beetje zakt, weer stijgt en weer zakt, en dat er dan weer een ?cilinder niet ontsteekt?.

Ik zet het tussen vraagtekens omdat ik niet zeker weet of dat is wat er gebeurd. Komt iemand dit bekend voor?

Ideeen die ik zelf nog heb:
- PC te rijk waardoor hij 'stikt' bij stationair toerental?
 
Je bedoelt dat je er ff een PC tussen hebt gesleuteld, daar een willekeurige mapping voor hebt gekozen en dan verwacht dat alles wel goed loopt, hoewel je zelf al vindt dat ie te rijk loopt?

Ben ik nou de enige die dat minder slim vindt?
 
Ik verwacht niet dat ie 100% perfect loopt. Maar ik heb wel een map gezocht die overeen komt met mijn motor (uitlaat, sec kleppen enz). Dus dan verwacht ik eigenlijk wel dat ie fatsoenlijk stationair loopt.

Wat is daar niet slim aan. Het is niet perfect, maar niet iedereen laat z'n motor voor die 5 tot 20 procent extra tunen. Die mensen gebruiken gewoon een map die zoveel mogelijk overeen komt met hun motor. Heb nog nergens gelezen dat dit voor deze problemen zou kunnen zorgen. Maar misschien ben ik de eerste.
 
2 kleinigheden in ieder geval in het oog houden:

- stationairgas instellen aan warmGEREDEN motor

- gewone bougiedoppen nooit zonder meer vertrouwen; sinds de verplichte radio/tv-ontstoring bevatten ze 2 onderdeeltjes die ziek kunnen worden en dan voor raadselachtige storingen zorgen, zelden iets aan te zien of zinvol te meten. NB: van de modernere bougiedoppen met ingebouwde bobine kan ik niets zeggen, ik ken ze alleen doordat ik er (hier) over las.
====

- soms helpt een flesje benzine-injector-reiniger tegen spookstorinkjes; ongeveer een tientje aan de pomp, verdelen over 2 tankbeurten
 
Laatst bewerkt:
Ik verwacht niet dat ie 100% perfect loopt. Maar ik heb wel een map gezocht die overeen komt met mijn motor (uitlaat, sec kleppen enz). Dus dan verwacht ik eigenlijk wel dat ie fatsoenlijk stationair loopt.
Wat is daar niet slim aan. Het is niet perfect, maar niet iedereen laat z'n motor voor die 5 tot 20 procent extra tunen. Die mensen gebruiken gewoon een map die zoveel mogelijk overeen komt met hun motor. Heb nog nergens gelezen dat dit voor deze problemen zou kunnen zorgen. Maar misschien ben ik de eerste.

Nee, dat is gewoon verkeerde zuinigheid.
Een PC moet je gewoon goed laten afstellen op een Dynobank. Er bestaat geen "one size fits all" oplossing.

En nee, je bent zéker niet de eerste.
 
2 kleinigheden in ieder geval in het oog houden:

- stationairgas instellen aan warmGEREDEN motor

- gewone bougiedoppen nooit zonder meer vertrouwen; sinds de verplichte radio/tv-ontstoring bevatten ze 2 onderdeeltjes die ziek kunnen worden en dan voor raadselachtige storingen zorgen, zelden iets aan te zien of zinvol te meten. NB: van de modernere bougiedoppen met ingebouwde bobine kan ik niets zeggen, ik ken ze alleen doordat ik er (hier) over las.
====

- soms helpt een flesje benzine-injector-reiniger tegen spookstorinkjes; ongeveer een tientje aan de pomp, verdelen over 2 tankbeurten

Ik zal hem inderdaad even opnieuw afstellen bij een warmgereden motor.

Ik heb even gezocht op de bougiedoppen en heb al een aantal soortgelijke problemen gevonden (bij de dl-1000). Hier zal ik ook eens naar gaan kijken.

Het laatste is ook een goede tip. Dank hiervoor!

Nee, dat is gewoon verkeerde zuinigheid.
Een PC moet je gewoon goed laten afstellen op een Dynobank. Er bestaat geen "one size fits all" oplossing.

En nee, je bent zéker niet de eerste.

Ja klopt. Inderdaad verkeerde zuinigheid. Maar op dit moment heb ik niet 200 euro op de plak liggen om hem even perfect te laten afstellen. Een 'one size fits all' oplossingen is er inderdaad niet. Dat zeg ik ook niet. Ik verwacht ook niet een perfect afgestelde motor. Dat zijn vanuit de fabriek ook niet voor zover ik weet.
 
heb wel een een klok horen luiden, maar weet niet precies welke klepel hij gebruikte.
maar op v-strom.nl was er laatst ook iemand met dat probleem. en daar was het probleem de inlaat rubbers, als ik me het goed herinner.
 
controleer inlaatrubbers op scheuren en vooral voor de vstrom of ze er uberhaupt nog OP ZITTEN.
Een kameraard had "verkeerde" rubbers, idere keer een plof uit de motor en daarna ligen de rubbers erlangs (aan 1 zijde losgeschoten). FLink de klem aandraaien helpt daarbij niet.

Nieuwe rubbers gaven de oplossing.

Het is wel even sleutelen, kappen en tank eraf.

Die power commander maakt je motor alleen maar minder zuinig, je moet je standaard injectiesysteem laten aanpassen door deimporteur, dan ben je van het ploffen af en het schokkerige effect bij 50kmph constand rijden. En je blijft bij 1 op 20 ;)

Vermogen heeft de DL1000 toch zat, die 5 pk extra can de PC benut je nooit.

Wim
 
V-strom luchtfilter schijnt door de plaatsing erg snel te vervuilen: te weinig lucht -> probleem. Schijnt dus ook effect te hebben bij stationair. Inspecteren is niet zo 1-2-3 te doen, halve voorkant moet er af (kuip/tank e.d.).

En inderdaad, PC wel op jouw motor afstellen.
 
Laatst bewerkt:
Een DL1000 heeft TWEE stationair regelingen: FAST & HOT idle
de fast regel je met het vijsje aan de zijkant ( ~="choke")
de hot met een regelschroef aan de gaskleppen ergens

kijk ook es naar
Idle speed hangs at 2500 RPM (or more) on DL1000
Trouwnes op die site weten ze echt alles van vstroms, en staan er ook hopen topics over vstroms+powercommanders
Een PC moet je tenslotte afstellen hé, zomaar een mapping "proberen" is niet goed genoeg.

Deze zaak is de beste in holland om je Vstrom te laten afstellen.
http://www.hoegeetech.com/2/pages/main new.html
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf bijna een jaar een DL1000 gehad en kan niet zeggen dat de motor geheel probleemloos is. De standaardafstelling voldoet niet, waardoor de motor nogal wil bokken e.d. Een andere kwaal van de DL1000 is, zoals hierboven al aangegeven, dat de inlaatrubbers problemen geven. De motor zuigt dan valse lucht aan en wil niet meer goed lopen. Dat zou ik allereerst eens controleren.
Van een snel vervuilend luchtfilter bij de DL1000 heb ik nog nooit gehoord. Dat is volgens mij ook geen V-strom kwaal. Wat betreft het luchtfilter wil men bij een onderhoudsbeurt nog wel eens vergeten om de rubberen afdichtingsring over te zetten, waardoor de motor ongefilterde lucht aanzuigt.
 
ha, je moet eens tegen de avond rijden met veel muggen en ander vliegende eiwitten, dat vliegt rechtstreeks de happer in en land op je filter. Nee dat hat wel iets anders gekund, maar dusdanig vervuilen dat hij slecht loopt, dan moet je wel echt door de bijenkorf heen rijden of geen onderhoud plegen.
Wim
 
ha, je moet eens tegen de avond rijden met veel muggen en ander vliegende eiwitten, dat vliegt rechtstreeks de happer in en land op je filter. Nee dat hat wel iets anders gekund, maar dusdanig vervuilen dat hij slecht loopt, dan moet je wel echt door de bijenkorf heen rijden of geen onderhoud plegen.
Wim
Belangrijk ook daarbij je mond niet open te doen en liefst ook vizier dicht, want ze smaken echt rot.

:r
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

Ik laat mijn motor binnenkort eerst afstellen. Maar sommige punten hier zijn denk ik niet helemaal van toepassing. Het gebeurd alleen bij stationair dat de motor niet echt lekker loopt. Zodra de motor ook maar een beetje extra gaf heeft loopt hij mooi. Oppakken en flink doortrekken doet hij ook prima. Maar ik zal wel even laten weten wat het resultaat is van het afstellen.
 
Dat heb je met "valse lucht", als hij die trekt via een lekje loopt hij veel te arm, het aandeel lucht is dan veel groter dan dat je het gas vol pentrekt, dan verstoor je het mengsel niet.
Controleer het met afstellen (of laat controleren) zo ik wel adviseren. Het is een bekend probleem.

Waarom heb je die PC eigenlijk nodig, ECHT nodig?

Wim
 
Van een snel vervuilend luchtfilter bij de DL1000 heb ik nog nooit gehoord. Dat is volgens mij ook geen V-strom kwaal. Wat betreft het luchtfilter wil men bij een onderhoudsbeurt nog wel eens vergeten om de rubberen afdichtingsring over te zetten, waardoor de motor ongefilterde lucht aanzuigt.
Ach, degene van wie ik het gehoord heb rijdt zelf V-strom 1000 én is een zeer ervaren tuner. Kan er enigzins van uit gaan dat hij weet wat ie zegt.

Goed te lezen dat het probleem voorbij is en dat er nog winst is behaald ook!
 
Wat heeft dat laten afstellen op de dyno nou gekost?
En kan dat zonder power commander ook ergens anders dan bij de importeur? lijkt me van wel toch? ECU's programmeren is gemeengoed.

Ik ga zelf een DL1000 kopen en dat horten en stoten viel me ook al op.
 
Afstellen kostte 275 euro (excl PC) voor twee maps (met en zonder killer). Schijnbaar kan je ook je ECU laten bijstellen. Heb voor een prikkie een PC kunnen krijgen en wist toen niet dat opnieuw afstellen van ECU ook kon.

De grafiekken kan nog wel even duren als ik het niet vergeet. Heb niet even snel een scan mogelijkheid hier. Sorry. :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan