Akropolis
Rookie
- 24 mrt 2008
- 17
- 0
Ik heb een DL-1000 uit 2004 met 41000 op de teller. Heb hem een klein jaartje terug tweedehands bij een dealer gekocht met 36000 op de teller. Toen ik heb kocht had ik een aantal keer dat de motor spontaan uitviel als ik de koppeling inkneep. Dit heb ik opgelost door het stationair toerental iets omhoog te zetten met het 'schroefje' aan de zijkant (ongeveer 1500 rpm bij koude motor).
Een tijdje laten heb ik er een powercommander ingezet. Alles leek prima en hij liep wel lekker (beetje rijk maarja). Naar mijn idee heb ik na deze winter een probleem gekregen (weinig gereden en hij heeft met hoes buitengestaan). Als ik voor een stoplicht stond (warm of koude motor maakte niet uit) had ik af en toe dat ?een cilinder niet ontsteekt?, oftewel, een beetje een doffe knal (niet erg hard ofzo) en hij zakt enorm terug in toeren. Als het twee keer achterelkaar gebeurd slaat hij af, anders pakt hij weer op en loopt ie weer lekker. Tijdens het rijden geen enkel probleem.
Ik dacht dat misschien een bougie niet altijd goed vonkte. Ik heb dus laatst een klein onderhoudsbeurtje gedaan. Nieuwe bougies en nieuw luchtfilter (en ook direct de secu kleppen eruit en andere map in powercommander). Het probleem is nu alleen nog maar erger geworden. Regelmatig moet ik gewoon de motor in toeren houden om er voor te zorgen dat ie niet afslaat. Weet nu niet meer zo goed waar het nog van zou kunnen komen. Verder loopt ie als de brandweer.
Het is dus soms zo dat hij lekker 1500 rpm loopt en er niks aan de hand is. Maar ik heb 50% kans dat als ik voor een stoplicht sta dat hij wat begint te kloten in toeren. Beetje zakt, weer stijgt en weer zakt, en dat er dan weer een ?cilinder niet ontsteekt?.
Ik zet het tussen vraagtekens omdat ik niet zeker weet of dat is wat er gebeurd. Komt iemand dit bekend voor?
Ideeen die ik zelf nog heb:
- PC te rijk waardoor hij 'stikt' bij stationair toerental?
Een tijdje laten heb ik er een powercommander ingezet. Alles leek prima en hij liep wel lekker (beetje rijk maarja). Naar mijn idee heb ik na deze winter een probleem gekregen (weinig gereden en hij heeft met hoes buitengestaan). Als ik voor een stoplicht stond (warm of koude motor maakte niet uit) had ik af en toe dat ?een cilinder niet ontsteekt?, oftewel, een beetje een doffe knal (niet erg hard ofzo) en hij zakt enorm terug in toeren. Als het twee keer achterelkaar gebeurd slaat hij af, anders pakt hij weer op en loopt ie weer lekker. Tijdens het rijden geen enkel probleem.
Ik dacht dat misschien een bougie niet altijd goed vonkte. Ik heb dus laatst een klein onderhoudsbeurtje gedaan. Nieuwe bougies en nieuw luchtfilter (en ook direct de secu kleppen eruit en andere map in powercommander). Het probleem is nu alleen nog maar erger geworden. Regelmatig moet ik gewoon de motor in toeren houden om er voor te zorgen dat ie niet afslaat. Weet nu niet meer zo goed waar het nog van zou kunnen komen. Verder loopt ie als de brandweer.
Het is dus soms zo dat hij lekker 1500 rpm loopt en er niks aan de hand is. Maar ik heb 50% kans dat als ik voor een stoplicht sta dat hij wat begint te kloten in toeren. Beetje zakt, weer stijgt en weer zakt, en dat er dan weer een ?cilinder niet ontsteekt?.
Ik zet het tussen vraagtekens omdat ik niet zeker weet of dat is wat er gebeurd. Komt iemand dit bekend voor?
Ideeen die ik zelf nog heb:
- PC te rijk waardoor hij 'stikt' bij stationair toerental?