V-twin Kevin

MF veteraan
23 sep 2009
6.136
17
Easterwood
De originele uitlaat van de V-strom 650 uit 2012 van mijn vader begint nu al bijzonder erg roest te vertonen. De motor heeft krap 30.000 km gereden, waarvan 99% met mooi weer. De motor heeft nooit pekel gezien.

Hij staat buiten onder een hoes, in de carport (dus wel droog).

2emfnvd.jpg

x45hle.jpg

kcjnea.jpg


De motor is nu iets meer dan 3 jaar oud en valt dus net niet meer onder de fabrieksgarantie.

Er is mailcontact geweest met de Nimag, mogelijk konden zij iets betekenen in de vorm van coulance bij het aanschaffen van een nieuwe demper. Nimag geeft echter geen krimp en wijst op het feit dat garantie is verstreken en verwijst mijn vader naar de dealer waar de motor gekocht is.

Inmiddels is mijn vader op het punt aangekomen om zelf een aftermarket demper aan te schaffen, maar dit is eigenlijk een oplossing voor een probleem dat er in onze ogen helemaal niet had mogen zijn: welk merk heeft er nou nog meer last van roestende onderdelen binnen 3 jaar? Vrij schandalig..


Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen (al dan niet van andere merken/types motoren)? Hoe hebben jullie dit toen opgelost met de dealer en/of importeur?
 
Bij mijn Honda Dylan zag mijn uitlaat er na een jaar al zo uit...heb hem vervangen door een RVS systeem, geen omkijken meer naar...
Belachelijk dat dit anno 2015 niet beter kan.
 
Dit is volgens mij gewoon RVS deze "roest" is met brasso te verwijderen en een nabehandeling met belgom laat de bochten weer shinen ;)

De bochten van de triple zagen er bij aanschaf ook zo uit en na een flinke dag boenen kan ik mijn haar erin kammen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom wacht je dan tot net na het verstrijken van de 3 jaar garantie periode om hier actie op te ondernemen? Lijkt me niet dat ie 3 jaar volledig roestvrij geweest is en na het verstrijken van de garantieperiode pas is gaan roesten. :?

Lijkt me vrij kansloos nu. Nieuwe uitlaat zul je sowieso niet krijgen. Hij is niet stuk. Het is roest en dat kun je verwijderen, beschermlaag aanbrengen en knallen met dat hok!
 
Laatst bewerkt:
Waarom wacht je dan tot net na het verstrijken van de 3 jaar garantie periode om hier actie op te ondernemen? Lijkt me niet dat ie 3 jaar volledig roestvrij geweest is en na het verstrijken van de garantieperiode pas is gaan roesten. :?

Lijkt me vrij kansloos nu. Nieuwe uitlaat zul je sowieso niet krijgen. Hij is niet stuk. Het is roest en dat kun je verwijderen, beschermlaag aanbrengen en knallen met dat hok!
Hoe toevallig het ook mag lijken, de uitlaat is 2 jaar lang roestvrij geweest en na afgelopen winter is hij dus geworden tot wat het nu is.

Deze roest daar valt weinig aan te verwijderen, de pijp is géén RVS. Enkel de voorbocht bij dit type DL650 is RVS.
Ff met de sleutel of een schroevendraaier tegen deze roestplekken aankrabben is genoeg om er al flarden metaal vanaf te laten vallen.
Gaat ie regelmatig nat / warm onder de hoes? En betreft het een goede, ademende hoes?
De motor wordt na iedere rit eerst even voor de tuin gestald om af te koelen en zodat pa zich kan omkleden. Voordat de motor op z'n plek gezet kan worden moeten altijd eerst de goede sleutels nog gevonden worden, de auto van moeders aan de kant worden gezet etc etc. Dus het ding gaat zeker niet warm onder de hoes. Altijd ruimschoots afgekoeld :Y Hoes is inderdaad een ademende, goede kwaliteit.
Dit is volgens mij gewoon RVS deze "roest" is met brasso te verwijderen en een nabehandeling met belgom laat de bochten weer shinen ;)

De bochten van de triple zagen er bij aanschaf ook zo uit en na een flinke dag boenen kan ik mijn haar erin kammen.
Zelfs al zou deze roest te verwijderen zijn (ik geef in deze post aan dat dit dus niet zo het geval is) dan zou je een glimmende uitlaat krijgen op de plek waar je gepoetst hebt.. en de rest van de uitlaat is zwart gespoten. Niet echt een oplossing dus, of je moet het complete systeem gaan doen :+ Tuurlijk, bus hittebestendige Motip er overheen maar zo kunnen we bezig blijven he ;) Alle uren die daar in gaan zitten.. kun je net zo goed een nieuwe kopen :')
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me vrij kansloos nu. Nieuwe uitlaat zul je sowieso niet krijgen. Hij is niet stuk. Het is roest en dat kun je verwijderen, beschermlaag aanbrengen en knallen met dat hok!
Overigens: dit lijkt me een beetje lafjes.

Stel; je koopt een TV. Binnen 3 jaar begint het beeld al aan scherpte te verliezen. Maarja, de garantie is maar 2 jaar.
Dan bestaat er nog altijd het "recht op een deugdelijk product" waarbij je mag verwachten dat iets langer meegaat dan de garantieperiode.

Dan ga je toch ook met je TV terug naar de winkel? Of schroef je hem dan open, gaat zelf lekker zitten solderen aan de elektronica zodat ie het weer doet? Dan ben je dus zelf een probleem aan het oplossen, wat er in eerste instantie helemaal niet had mogen zijn. Het product is dan toch gewoon niet goed?

Ik vind het echt niet kunnen dat een motor van 3 jaar oud met pas 30.000 km nu al toe is aan een nieuw uitlaatsysteem.. vrij duur grapje. Terwijl je een oude BMW 20 jaar lang buiten kunt zetten en dan blijft het allemaal spik en span (bij wijze van spreken).
 
Hij rijdt er niet minder om denk ik zo ;)

Ben het wel met je eens dat het niet zo mooi oogt. Mijn fiets staat er precies hetzelfde bij, waarschijnlijk wel een stukje erger.

Met alle respect, ik rijd ook een V-Strom maar alle waar is naar zijn geld. De V-Strom is nou eenmaal enigszins een budgetfiets, daar mag je ook niet alles van verwachten.

Edit: Zie jouw laatste alinea van je vorige post. Dat is precies mijn punt ;)
 
Laatst bewerkt:
Voor een 3 jaar oude motor waar slechts 30k mooi weer km's mee gereden zijn ziet hij er overigens wel heel erg gebruikt uit. Wat een smeerboel :X

Onderhoud is ook de boel schoonhouden en dat gaat verder dan enkel het kuipwerk poetsen.
 
Laatst bewerkt:
Voor een 3 jaar oude motor waar slechts 30k mooi weer km's mee gereden zijn ziet hij er overigens wel heel erg gebruikt uit. Wat een smeerboel :X

Onderhoud is ook de boel schoonhouden en dat gaat verder dan enkel het kuipwerk poetsen.
Heeft niets met de verroeste uitlaat te maken....
 
Ik vind dat roesten van originele uitlaten een geweldige ontwikkeling ;)
 
Misschien dat wat frequenter afspoelen geholpen had.
Er is afgelopen winter wel HEEL erg veel gestrooid.

Qua garantie, afgelopen is afgelopen.
95% van de motorfiets word gebouwd op een budget en dit is een goed voorbeeld daarvan.
Na 5 jaar en/of 100.000 km zijn de meeste motorfiets afgeschreven.
Dan vind de fabrikant dat je maar wat anders moet kopen.

persoonlijk vind ik de foto's niet heel schokkend, dit is gebruikelijk voor niet RVS systemen, af fabriek.
wel jammer hoor, zou beter mogen.maar RVS af fabriek zou de motor weer duurder maken t.o.v. ..
 
Voor een 3 jaar oude motor waar slechts 30k mooi weer km's mee gereden zijn ziet hij er overigens wel heel erg gebruikt uit. Wat een smeerboel :X

Onderhoud is ook de boel schoonhouden en dat gaat verder dan enkel het kuipwerk poetsen.
dan heb jij een iets andere definitie van "smeerboel" dan ik denk ik :P als je maar dicht genoeg inzoomt ziet elke motor er gebruikt uit :')

De motor wordt regelmatig gewassen en verkeert gewoon in goede staat, dat kan ik je verzekeren ;)

Persoonlijk vind ik "het regelmatig poetsen van je uitlaat met brasso" niet echt normaal onderhoud. Wassen en hier en daar een spritzje WD40 zou toch genoeg moeten zijn om een motor 3 jaar netjes te houden?
Plus nogmaals; deze uitlaat valt niet met brasso te poetsen omdat de boel vanuit de fabriek al zwart is gespoten.
 
Wel vreemd ja.
Onder mijn bandit 400 zit al 25 jaar dezelfde uitlaat, en die ziet er nog beter uit dan dit.
En die stond buiten in de schuur.

Niet kans dat er op een vroege lentedag gestrooid was en er een kwak zout onder de uitlaat bleef hangen?
 
Laatst bewerkt:
Wel vreemd ja.
Onder mijn bandit 400 zit al 25 jaar dezelfde uitlaat, en die ziet er nog beter uit dan dit.
En die stond buiten in de schuur.

Niet kans dat er op een vroege lentedag gestrooid was en er een kwak zout onder de uitlaat bleef hangen?
Daar dacht ik eerst ook aan maar de motor is echt roestvrij (en gewassen, ook het blok en uitlaat e.d.) onder de doek gegaan ergens in eind oktober en er een paar weken geleden mét roest onder vandaan gekomen -O-
 
dan heb jij een iets andere definitie van "smeerboel" dan ik denk ik :P als je maar dicht genoeg inzoomt ziet elke motor er gebruikt uit :')

De motor wordt regelmatig gewassen en verkeert gewoon in goede staat, dat kan ik je verzekeren ;)

Persoonlijk vind ik "het regelmatig poetsen van je uitlaat met brasso" niet echt normaal onderhoud. Wassen en hier en daar een spritzje WD40 zou toch genoeg moeten zijn om een motor 3 jaar netjes te houden?
Plus nogmaals; deze uitlaat valt niet met brasso te poetsen omdat de boel vanuit de fabriek al zwart is gespoten.
+1 :Y
 
Daar dacht ik eerst ook aan maar de motor is echt roestvrij (en gewassen, ook het blok en uitlaat e.d.) onder de doek gegaan ergens in eind oktober en er een paar weken geleden mét roest onder vandaan gekomen -O-

Ik denk dat je daar je oorzaak hebt. Suzuki staat er wel om bekend roestgevoelig te zijn. Dat in combinatie met 4 maanden onder een hoes. Opeen of andere manier is er vocht onder gekomen. En dat kan dan door die hoes niet meer weg.
 
Ik denk dat je daar je oorzaak hebt. Suzuki staat er wel om bekend roestgevoelig te zijn. Dat in combinatie met 4 maanden onder een hoes. Opeen of andere manier is er vocht onder gekomen. En dat kan dan door die hoes niet meer weg.
het waait altijd wel redelijk onder onze carport door. En de hoes komt niet zo laag dat het gedeelte van de collector ook onder de hoes zit. Je zou denken dat het vocht daar dus wel redelijk weg kan?
 
Dat je garantie verstreken is wil niet zeggen dat je zelf op moet draaien voor een nieuwe uitlaat. Een dergelijk product heeft een verwachtte levensduur van meer dan 3 jaar, de verkoper moet de reparatie dan deels onder garantie vergoeden.

Nimag heeft wel gelijk. Je hebt een koopcontract met de dealer, niet met Nimag.

http://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15
 
Laatst bewerkt:
Wel vreemd ja.
Onder mijn bandit 400 zit al 25 jaar dezelfde uitlaat, en die ziet er nog beter uit dan dit.
En die stond buiten in de schuur.

Niet kans dat er op een vroege lentedag gestrooid was en er een kwak zout onder de uitlaat bleef hangen?
En hoe ziet het frame er uit? Suzuki maakt geweldige budgetfietsen, maar roestpreventie staat dan niet altijd bovenaan het eisenlijstje. Zo was de lak die Suzuki in de vroege jaren '90 gebruikte voor o.a. de Bandit 400 niet heel dik aangebracht.
 
Ik denk dat je daar je oorzaak hebt. Suzuki staat er wel om bekend roestgevoelig te zijn. Dat in combinatie met 4 maanden onder een hoes. Opeen of andere manier is er vocht onder gekomen. En dat kan dan door die hoes niet meer weg.
Nouja, zeg net dat mn suzuki bandit al 25 jaar de zelfde uitlaat heeft :+

En hoe ziet het frame er uit? Suzuki maakt geweldige budgetfietsen, maar roestpreventie staat dan niet altijd bovenaan het eisenlijstje. Zo was de lak die Suzuki in de vroege jaren '90 gebruikte voor o.a. de Bandit 400 niet heel dik aangebracht.

Ook over de lak niks te klagen eigenlijk... begin nu pas kleine doffe sporen te vinden waar bijv. spanbanden hebben gezeten.
 
Laatst bewerkt:
rij ermee rond totdat die roestpijp eraf valt en steeks er dan een goeie kachelpijp onder?

Nieuwe dingen roesten nu eenmaal harder dan oude dingen.
Mijne is van '96 en nergens roest, zelfs perfect van chroom na bijna 19 jaar!
Dat kun je van nieuwe motoren nu eenmaal niet meer zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan