V-Strom, uitval linker knipperlichten (ook op dashboard)

KevinV80

Rookie
29 jun 2016
5
0
Zeist
Beste leden,

Ik heb een vraag. Sinds kort ben ik in het bezit van mijn eerste motor! Een Suzuki V-strom uit 2005. Nu ben ik niet zo van de techniek is ,mijn kennis beperkt, en zit nu toch met een klein raadsel.

Vorige week hield de hele linkerkant van mijn knipperlichten ermee op, voor, achter en op het dashboard. Rechterkant doet het wel gewoon. Ook bij het gevarenlicht doet alleen rechts het. Nu dacht ik aan de schakelaar, maar gisteren startte ik de motor en toen deed die het even, ook het gevarenlicht om daarna weer uit te gaan. Het gekke is dat ik de motor niet heb verplaatst. Omdat zowel de gevarenlichten, en het knipperlicht het tegelijk niet doet/ of wel doet, lijkt het mij dus niet de schakelaar. Draadbreuk lijkt mij ook niet omdat hij het opeens deed zonder dat ik aan de bedrading heb gezetten. Zou het dan toch het relais kunnen zijn? En stuurt die dan links en rechts apart aan? Ik hoop het wel, is de makkelijkste oplossing!

Ik hoop dat jullie tips hebben.

Groet, Kevin
 
Dit is het schema: http://www.v-strom.co.uk/downloads/DL650K7Wiring.PNG
(Dat is van het 2007 model, dus het zou kunnen afwijken, maar meeste zal wel overeen komen)

Hij heeft zo te zien 1 relais in de fusebox zitten. Die gaat met een draad (LBl - lichtblauw?) naar de schakelaars op de linkergreep. Daar zitten de r/l schakelaar, en parallel daarop de alarmschakelaar.
Aangezien rechts het wel doet zal de connectie vanaf het relais tot in de schakelaars het wel doen.
De schakelaars zullen het ook niet zijn, want anders zou hij het los niet doen en met alarm wel, of andersom.
Probleem zit dus tussen na de schakelaars, en de splitsing in de kabelboom naar voor, achter en dashboard :)
Meest voor de hand liggend is dan denk ik of een draadbreuk in het stuur, of een slechte connectie op de connector van het linker schakelcluster...
 
Ik heb dit zelf ook gehad met een dl 1000 van 2006.
alles los gehad en doorgemeten.

het probleem zat em in 1 van de lampjes

ik zou proberen eens twee nieuwe lampjes er in te draaien.op de kant die niet werk.

klinkt heel onnozel en dat is het ook maar zodra er 1 lampje niet helemaal goed werkt kapt de hele linker of rechter kant ermee incl het dasboard heeft misschien iets met een weggevallen weerstand te maken of een te weinig stroom verbruik waardoor het relais niet op komt.

ik hoop voor je dat je hier wat mee kunt.
 
Laatst bewerkt:
Zeker! Net nog gereden, en hij doet niets om daarna het weer twee seconden te doen.... Wel raar, reed net expres over een klinkerweg met mijn linker knipperlicht aan, maar ondanks het hobbelen en trillen ging die niet aan....

Zal morgen eens die lampjes proberen.
 
Helaas, andere lampjes erin gezet, maar hij doet niets.... Draden naar de schakelaar en knipperlichten nagelopen, maar ook niets. Misschien toch de schakelaar/connector of toch het relais? Las ergens dat er relais zijn die beide kanten apart aansturen. Misschien iemand met een v strom in de buurt van Utrecht om even de relais om te wisselen? Kan ik dat uitsluiten.
 
Aan je relais zal het niet liggen. De stroomloop in het kort:
- van de geschakelde + 12 V naar het knipperrelais
- van het knipperrelais naar de richtingschakelaar
- van daar (links of rechts) naar de voor- en achterknipperlicht
- van daar naar massa

aangezien rechts het wel doet is het relais goed.

Omdat zowel bij de normale als de alarmschakelaar links niet werkt is er toch ergens een draadbreuk of een slechte verbinding in een stekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan